"Der Krieg ist der Vater aller Dinge" - einer jener (übrigens falsch übersetzten) Philosopheme, für die der Vorsokratiker Heraklit bekannt geworden ist, scheint eine gewissen Gültigkeit zu besitzen, wenn man sich die kulturellen Auswirkungen von Kriegen vor Augen führt. Der Film hat sich der Katastrophe des Krieges immer besonders schnell angenommen und Bilder des Schreckens und der Verarbeitung inszeniert.
An keinem anderen fallenden Objekt der Natur scheint sich die Literatur so ausgelassen zu haben wie am Wasserfall. Die Reisenden des 18. Jahrhunderts waren vom fallenden Wasser so beeindruckt, dass sie in quasi-religiöser Ehrfurcht erstarrten. Der Fall der Twin Towers am 11. September 2001 hat die Welt in seiner Apokalyptik so stark erschüttert wie schon lange nichts mehr. Das Ereignis hat tausende von Menschen an die Bildschirme gefesselt und die Zuschauer versteinert. Meines Erachtens ist es der Fall an sich, der die Naturbetrachtung um 1800 und die Ereignisse vom 11. September verbindet. Denn in diesem Fall kreuzen sich auf merkwürdige Weise der ästhetische und der politische Diskurs. Die beiden Fälle als Zentrum des Diskurses verhindern nicht nur durch die strukturelle Gewalt, die von ihnen ausgeht, sondern auch durch ihre prinzipielle Unrepräsentierbarkeit jede ästhetische wie poetische Erkenntnis.
Europa und der Rest der Welt sehen sich heute, fast 15 Jahre nach 9/11, so stark wie noch nie zuvor mit schwierigen Fragen konfrontiert, die verstärkte Überwachungsmaßnahmen als Antwort auf die erst kürzlich verübten Terroranschläge betreffen. Das Ziel dieser Diplomarbeit ist die Didaktisierung von 9/11 im EFL-Unterricht in höheren Schulen Österreichs anhand eines Leseprojekts mit dem Schwerpunkt Überwachung zu begründen. Das auf den beiden Werken The Circle (Eggers) und Little Brother (Doctorow) basierende Leseprojekt besteht aus sechs Teilen mit vielfältigen Lese-, Schreib-, Hör- und Sprechaufgaben, und hat das Gesamtziel ein Bewusstsein der SchülerInnen für die gegenwärtige Beobachtung zu schaffen und sie zu einer Reflexion über ihre eigenen Ansichten in Zeiten von globaler Überwachung anzuregen. Mit den drei folgenden Gründen, welche verstärkte Überwachungsmaßnahmen nach 9/11 legitimierten, wird der Fokus im Leseprojekt untermauert: nationale Sicherheit, umfangreiche Finanzmittel und Gesetzesänderungen. Eine detaillierte Analyse, die auf der Rezeptionsforschung beruht, stützt die Wahl der Bücher, indem sie aufzeigt wie realitätsnah die beiden dystopischen Sci-Fi-Romane wesentliche Aspekte der gegenwärtigen Massenüberwachung behandeln. Die Analyse zeigt, dass obwohl Eggers und Doctorows Romane sich inhaltlich dadurch überschneiden dass sie den Verlust der Kurzlebigkeit, eine verbreitete Fehlvorstellung bezüglich Privatsphäre, die Selbstzensur, die staatliche Geheimhaltung und die Sousveillance adressieren, sie dafür verschiedene Strategien verwenden, nämlich satirische vs. didaktische. The Circle gibt den LeserInnen auch ein konkretes Bespiel dafür, wie Daten verwendet werden können um jemanden als schuldig darzustellen. Zusätzlich veranschaulicht Little Brother die Ineffizienz der Massenüberwachungsmaßnahmen um Terroristen zu fassen und stellt die Angst und die Ansicht, ein Terroranschlag verändere alles, in Frage. ; Nearly 15 years have passed since 9/11 and now, more than ever, Europe and the rest of the world are having big discussions about increasing surveillance measures in the wake of more recent terrorist attacks. The aim of this diploma thesis is to substantiate the proposal of didactizing 9/11 in English as a Foreign Language [EFL] class at Austrian secondary schools by means of a reading project with focus on surveillance. The created reading project, which is based on Eggerss The Circle and Doctorows Little Brother, comprises six different parts with reading, writing, listening and speaking activities. The overall objective is to raise the students awareness of contemporary surveillance and to encourage them to reflect on their own beliefs and habits within an era of global monitoring. The focus on surveillance is substantiated by the following three reasons: national security, massive funding and legal changes. These reasons support the justification of increased observation after the terrorist attacks of 9/11. To validate the selected books, a detailed analysis was performed on the basis of reception studies and highlights just how extensively and closely the two dystopic sci-fi novels deal with vital aspects of contemporary mass surveillance. The analysis shows that while Eggerss and Doctorows novels overlap content-wise by addressing topics such as the loss of the ephemeral, a common misconception about privacy, self-censorship, government secrecy and conducting sousveillance, they employ different strategies to do so, i.e., satire vs. didacticism. The Circle also provides its readers with a concrete example of how data can be used to make someone look guilty. Furthermore, Little Brother illustrates the inefficiency of current mass surveillance measures with regard to catching terrorists and questions the fear and belief that a terrorist attack changes everything. ; vorgelegt von Irina Maria Missethan ; Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch ; Karl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2016 ; (VLID)1343801
The events on September 11, 2001 cost the lives of many innocent people. The occurrences greatly influenced the political, military and cultural behaviour, as well as the safety of many countries, especially that of the USA. Plenty of safety measures were taken by the countries involved. Furthermore the relationship between the United States and their supporters and opponents became influenced by the course of events, which consequently also cast a different light on the interrelation between the USA and the European Union. In the course of the Cold War the United States felt threatened by the members of the Warsaw Pact, which proceeded from the Fulda Gap to the West. Today another threat is posed by the Islamic Fundamentalism (Islamic terrorism), which again prompts the USA to act and react to the event of September 11. and the time after. The United States present the new situation as menacing and critical, thus trying to influence other countries according to their own interests and to interfere with their domestic policy. They try to build military alliances with intent to make the imposition of economic, military and political sanctions against selected countries look natural. "This new world is full of symbols of the former Cold War. We have to state repeatedly, that the threat to safety is rising constantly." "Increasing threats become visible in terms of atomic weapons, means of mass extermination and even terrorism." With the new complexity of international relations following the end of the Cold War and the hope for a "new (peaceful) world order", collapsing after September 11. at the latest, some questions gained major importance. These are basic questions, such as under which conditions it may be acceptable, especially for Western democracies, to apply military force in international systems, when human right abuse is likely. Relations and the situation under international law became difficult in 1999, after the military interventions of the NATO and the USA in the Kosovo. Together with their allies ...
This paper examines whether the labor market prospects of Arab men in England are influenced by recent Islamistic terrorist attacks and the war on Iraq. We use data from the British Labour Force Survey from Spring 2001 to Winter 2006 and treat the terrorist attacks on the USA on September 11th, 2001, the Madrid train bombings on March 11th, 2004 and the London bombings on July 7th, 2005, as well as the beginning of the war on Iraq on March 20th, 2003, as natural experiments possibly having led to a change in attitudes toward Arab or Muslim men. Using treatment group definitions based on ethnicity, country of birth, current nationality, and religion, evidence from regression-adjusted di_erence-in-di_erences-estimators indicates that the real wages, hours worked and employment probabilities of Arab men were unchanged by the attacks. This finding is in line with prior evidence from Europe.
Wie hat sich die Kulturproduktion in der Folge des Terrors verändert? Die Anschläge vom 11. September 2001 stellen nicht nur eine politische und gesellschaftliche Zäsur dar, sie lassen sich auch als Trauma des Denkens betrachten. Im Mittelpunkt dieses Bandes stehen die Auswirkungen von »9/11« auf kulturelle und künstlerische Diskurse. Dabei geht es nicht nur um eine Inventarisierung von Repräsentationen des Terrors in Medien, visueller Kunst und Literatur vielmehr wird aufgezeigt, wie sehr »9/11« Denkmodalitäten verändert hat. Aus unterschiedlichen Perspektiven untersuchen die interdisziplinären Beiträge den Zäsurcharakter von »9/11« in Theoriebildung, Schrift- und Bildmedien. ; Sandra Poppe: Einleitung 1. Kulturelle Diskurse Thorsten Schüller: Kulturtheorien nach 9/11 Lars Koch: Nach 9/11: Die postsäkulare Gesellschaft und ihre neokonservativen Widersacher Karsten Wind Meyhoff: Kontrafaktische Kartierungen. Verschwörungstheorie und der 11. September Christian de Simoni: Betroffenheitsgesten in politischen, publizistischen und literarischen Antworten auf 9/11 2. Literatur Christina Rickli: Trauer- oder Traumageschichten? Amerikanische Romane nach 9/11 Heide Reinhäckel: Literarische Schauplätze deutscher 9/11-Romane Christoph Deupmann: Versuchte Nähe. Vom Ereignis des 11. September zum Ereignis des Textes Véronique Porra: Risse in der Mimesis − Bemerkungen zur romanesken Darstellung des 11. September 2001 in der französischen Literatur Ursula Hennigfeld: 9/11 als neuer Holocaust? − Frédéric Beigbeders Roman WINDOWS ON THE WORLD 3. Visuelle Medien Wim Peeters: 9/11 und das Insistieren des Alltags. Pressefotografie und deutsche Gegenwartsliteratur Thomas Waitz: Die Frage der Bilder. 9/11 als filmisch Abwesendes Sascha Seiler: ›Battlestar 9/11‹ − Der 11. September 2001 als Zäsur in amerikanischen Fernsehserien Anneka Esch-Van Kan: Ein-Brüche/Trotz allem. Zur »Politik der Bilder« im amerikanischen Theater seit dem 11. September Georgiana Banita: 9/11, YouTube und die neue Empfindsamkeit Jonas Engelmann: »The Sky is Falling« − Der 11. September in den Comics von Art Spiegelman und Peter Kuper Stephan Packard: »Whose Side Are You On?« Zur Allegorisierung von 9/11 in Marvels CIVIL-WAR-Comics
Wolfgang Frindte, Nicole Haußecker (Hg.): Inszenierter Terrorismus. Mediale Konstruktionen und individuelle Interpretationen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2010 (Reihe Politische Psychologie), 362 S., ISBN 978-3-531-17551-5, € 39,95; Susanne Kirchhoff: Krieg mit Metaphern. Mediendiskurse über 9/11 und den "War on Terror". Bielefeld: transcript Verlag 2010 (Reihe Critical Media Studies Bd. 2), 354 S., ISBN 978-3-8376-1139-7, € 29,80
In der Dissertation untersucht die Autorin anhand zweier politisch-medialer Konflitfälle - der Cicero-Affäre und dem BND-Skandal -, inwieweit sich das Verhältnis zwischen Politik und Medien in der Bundesrepublik Deutschland seit den Anschlägen auf das World Trade Center in New York 2001 und im Zuge der Terrorismusbekämpfung verändert hat. ; The author analysis, how the relationship between the systems media und politics in Germany has changed since September 11th. Therefore she focuses on two conflicts, the so called cicero-affair and the bnd-scandal, with the fight against terrorism as crisis background.
While the burgeoning research on securitization of migration has provided outstanding works and opened up new avenues in migration studies, there is still a gap in the academic literature. The existing works suffer from a lack of clear-cut methodological framework and this hinders the 'empirical' application of the securitization theory. Moreover, their exclusive focus on the European Union (EU) prevents us from understanding how the securitization of migration has developed and been structured in different (national) contexts. For these reasons, this dissertation seeks to offer a systematic and empirical examination of the securitization process in Germany and Spain from a comparative perspective. It also undertakes an EU level analysis to unpack the interplay between the member states and the EU in this process. More specifically, rather than offering 'objectivist' claims as to whether (a certain group of) migrants threaten 'European security', the dissertation questions how/whether migration has come to be framed and administered as a security issue; whether recent counter terrorism debates have (re)structured the politics of migration; and whether the agendas of these different phenomena have (been) converged in the post-September period at the national and EU levels. In answering these questions and explaining the security framing of migration, it applies a sociological approach to securitization that builds on the role of practices (policies, policy tools, instruments, etc.) administering migration. In other words, the analysis sheds light on how these practices transform migration into a security question. Besides, even though the major focus of the research is the post-September 11 era, a historicized and contextualized analysis, which takes into account the pre-September 11 period, is also carried out. By doing this, the aim is to explore the impact of the September 11 and subsequent attacks in London and Madrid over migration politics in a more comprehensive way and to assess the changes and continuities in the process of the securitization. In accordance with these objectives and methodological perspectives, the expected results of this research are, therefore, significant to challenge and problematize the simplistic and straightforward definition and understanding of the securitization processes pertaining to academic and political discourses.
Vor dem Hintergrund des umfassenden sicherheitspolitischen Paradigmenwechsels der jüngeren Vergangenheit verfolgt die hier vorgelegte Arbeit ein zweifaches Interesse. Zunächst soll ein diffuser Untersuchungsgegenstand – Terrorismus als Form politischer Gewalt sowie die Methoden und Strategien seiner Bekämpfung – umfassend aufgehellt werden. Dabei wird nach der ratio terroristischen Handelns ebenso zu fragen sein ; wie nach einer funktionalen Abgrenzung von ähnlichen ; nicht aber gleichen Strategien politischer Veränderung. Es gibt keinen Terrorismus per se ; weshalb kein terroristischer Archetyp beschrieben werden kann. Zur Unterscheidung terroristischer Akteure und Agenden ist infolgedessen eine Differenzierung nach sekundären Motiven und primären Zielsetzungen erforderlich. Die Literatur hat indessen eine Vielzahl unbrauchbarer Kategorisierungsversuche hervorgebracht ; die entweder an Übersimplifizierung oder aber an übermäßig scholastischem Detailreichtum leiden. Auch hat sie bisweilen falsche ; d. h. empirisch widerlegbare Schlüsse gezogen ; etwa jener ; wonach es sich bei Terrorismus um eine grundsätzlich erfolgversprechende Strategie handele. Aus der Unschärfe des Terrorismusbegriffs folgt die Unschärfe des Bekämpfungsdiskurses. Hier sollen entlang zweier grundsätzlicher Modellierungen der Auseinandersetzung ("Terrorismus als Rechtsverletzung" und "Terrorismus als Krieg") die wesentlichen politischen ; strategischen und taktischen Bezugspunkte einer allgemeinen Terrorismusbekämpfungskonzeption aufgezeigt werden. Insbesondere mit Blick auf den zweiten Teil der Arbeit wird in diesem Zusammenhang das gegenwärtige System der Terrorismusbekämpfung in Deutschland nach seinen Regeln und Akteuren differenziert. Dabei gilt es besonders ; ihre materiellen Inhalte in die Systematik staatlicher Sicherheitsgewähr zu verorten. Dies erscheint zunächst schwierig ; da eine Einordnung in die hergebrachte Dualität von äußerer oder innerer Sicherheit aufgrund einer funktionalen Entdifferenzierung in der staatlichen Sicherheitsproduktion kaum noch sinnvoll gelingt. Daneben stellt die Arbeit die Frage nach der Validität der bislang soweit ersichtlich nicht (oder nur unzureichend) empirisch und theoretisch fundierten These einer "realpolitischen Verschiebung" in der deutschen Terrorismusbekämpfungspolitik seit dem 11. September 2001. Zur Beantwortung der Frage ; ob sich Veränderungen in den normativen Grundlagen deutscher Antiterrorpolitik seit dem 11. 09. 2001 in Richtung eines realpolitischen Paradigmas nachweisen lassen ; wird in dieser Arbeit das Instrument der strategischen Kulturanalyse herangezogen. Es geht davon aus ; dass verschiedene Akteure aufgrund unterschiedlicher Vorstellungen von Sicherheit in vergleichbar erscheinenden strategischen Kontexten unterschiedliche Strategien verfolgen können.
Die Anschläge vom 11. September 2001 führten zu einem sicherheitspolitischen Paradigmenwechsel, der nicht nur im international geführten "war on terror" sichtbar wird, sondern auch in teils weit reichenden innenpolitischen Maßnahmen zahlreicher Länder. Auch Deutschland reagierte mit den so genannten Sicherheitspaketen rasch auf die Anschläge. Dabei wurden auch Erinnerungen an die Anti-Terror-Maßnahmen der 1970er Jahre wach. Daher bietet das Buch einen Überblick über die ersten staatlichen Reaktionen auf den Terrorismus und denen, nach dem 11. September und fragt danach, ob durch die diese Veränderungen im Politikfeld Innere Sicherheit tatsächlich Schritte zur Abschaffung des Rechtsstaates getan wurden, oder ob es sich bei der staatlichen Reaktion auf den Terrorismus nicht vielmehr um einen Ausbau des Rechtsstaates handelt.
On September 11th ; 2001 the world changed when the USA were attacked by Islamist terrorists who killed more than 3000 people and destroyed several symbols of US-American power. These events demonstrated how substantive the threat of Islamist terrorism really was ; consequently causing fear and terror among millions of people in the Western World. A decade later ; also due to repeated terror attacks and attempts around the world ; this perception of threat is still present. My dissertation therefore deals with the consequences of this perceived terrorist threat ; two studies focus on consequences for Muslims in the Western World while another study analyzes the effect on political ideologies of individuals.
Sixty years ago, from 20th to 26th September 1959, the Nineteenth Conference of the International Maritime Committee (Comité Maritime International) was held in Rijeka. Facing the challenges arising from contemporary plans to use nuclear power in marine transport (in particular to use nuclear reactors as a source of transport for both civil and military ships), the Conference adopted a draft of a convention that aimed to address the issue of liability of the operators of nuclear ships. The draft convention reflected the fact that liability issues arising from nuclear ships considerably differ from those issues, arising from the operation of land-based nuclear reactors. This draft convention, which became later widely known as "the Rijeka Draft" in legal literature, provided for basic liability principles that were to be applied to operators of nuclear ships. The Rijeka Draft became crucial for the later developments in the field of international nuclear law, in particular for the adoption of the Brussels Convention on the Liability of Nuclear Ships at the Eleventh Session of the Diplomatic Conference on Maritime Law in 1962. However, it also influenced the content of several other bi-lateral agreements. The 60th anniversary of the Rijeka Draft allows a good opportunity to revisit the principles provided by the draft convention as well as to revisit the impact of this draft on further development of international nuclear law. ; U Rijeci je pred šezdeset godina od 20. do 26. rujna 1959. održana devetnaesta konferencija Međunarodnog pomorskog odbora (Comité Maritime International). Suočavajući se s izazovima proizašlim iz korištenja nuklearne energije u pomorskom prijevozu (posebice vezano uz korištenje nuklearnih reaktora kao izvora prijevoza u putničkim i vojnim brodovima, na konferenciji je usvojen jedan nacrt, čiji je cilj bio dotaći se odgovornosti poduzetnika-brodara nuklearnih brodova. Taj je nacrt reflektirao činjenicu da se odgovornost poduzetnika-brodara nuklearnih brodova znatno razlikuje od odgovornosti koja proizlazi iz nuklearnih reaktora smještenih na čvrstom tlu. Ovaj nacrt, koji je kasnije u pravnoj literaturi postao poznat kao "Riječki nacrt", predvidio je temeljna načela odgovornosti za poduzetnike-brodare nuklearnih brodova. Odigrao je i veliku ulogu u kasnijem razvoju međunarodnog nuklearnog prava, posebice pri usvajanju briselske Konvencije o odgovornosti poduzetnika-brodara nuklearnih brodova na jedanaestoj sjednici Diplomatske konferencije za pomorsko pravo 1962. godine. Utjecao je i na sadržaj nekih drugih bilateralnih sporazuma. Šezdeseta obljetnica Riječkog nacrta izvrsna je prilika za preispitivanje njegovih načela kao i njegovog utjecaja na daljnji razvoj međunarodnog nuklearnog prava. ; Die Neunzehnte Konferenz des Internationalen Seeschifffahrtsausschusses (Comité Maritime International) wurde vor sechzig Jahren vom 20. bis zum 26. September 1959 in Rijeka gehalten. Als Antwort auf die Herausforderungen bezüglich der Nuklearenergienutzung in der Seeschifffahrt (insbesondere bezüglich der Nutzung von Kernreaktoren als Transportquelle für sowohl Passagier- als auch Militärschiffe), nahm die Konferenz einen Entwurf an, mit dem Ziel, die Haftung der Betreiber von Nuklearschiffen anzusprechen. Dieser Entwurf wiederspiegelte die Tatsache, dass die Haftung, die sich aus Nuklearschiffen ergibt, sich von der mit der Betreibung von landgestützten Kernreaktoren verbundenen Haftung wesentlich unterscheidet. Dieser Entwurf, der später auch als "Rijeka-Entwurf" in der Rechtsliteratur bekannt wurde, hat grundlegende Haftungsgrundsätze für Betreiber der Nuklearschiffe vorgesehen. Der Rijeka-Entwurf spielte eine große Rolle bei späteren Entwicklungen im Bereich des internationalen Nuklearrechtes, insbesondere bei der Annahme des Brüssel-Übereinkommens über die Haftung von Betreiber der Nuklearschiffe auf der Elften Tagung der Diplomatischen Seerechtkonferenz in 1962. Er hat aber auch den Inhalt von einigen anderen bilateralen Übereinkommen beeinflusst. Das sechszigste Jubiläum des Rijeka-Entwurfs bietet die Gelegenheit an, die Grundsätze des Entwurfs sowie auch sein Einfluss auf weitere Entwicklungen des internationalen Nuklearrechts erneut zu überprüfen. ; Sessant'anni fa dal 20 al 26 settembre del 1959 si tenne a Fiume la novantesima Conferenza del Comitato marittimo internazionale (Comité Maritime International). Nell'approcciarsi alle sfide derivanti dai piani contemporanei di usare l'energia nucleare nel trasporto marittimo (in particolare di usare i reattori nucleari quale fonte per il trasporto sia di navi civili, che militari), la Conferenza adottò un disegno di convenzione avente lo scopo di porre in rilievo la questione della responsabilità degli operatori di navi nucleari. Il disegno di convenzione manifestò il fatto che le questioni della responsabilità derivanti dalle navi nucleari differiscono considerevolmente rispetto a quelle questioni derivanti dalle operazioni dei reattori nucleari su terraferma. Tale disegno di convenzione, che successivamente divenne noto nella letteratura giuridica come "the Rijeka Draft", offrì i principi fondamentali in materia di responsabilità che si sarebbero dovuti applicare agli operatori delle navi nucleari. Il "Rijeka Draft" divenne di importanza cruciale per i successivi sviluppi nel campo del diritto nucleare internazionale ed in ispecie per l'adozione della Convenzione di Bruxelles sulla responsabilità delle navi nucleari all'undicesima sessione della conferenza diplomatica sul diritto marittimo nel 1962. Ad ogni modo, esso influenzò anche il contenuto di alcuni altri accordi bilaterali. Il sessantesimo anniversario del "Rijeka Draft" offre una buona opportunità per rivisitare i principi offerti dal disegno di convenzione, come anche per rivisitare l'impatto di questo disegno sul futuro sviluppo del diritto nucleare internazionale.
Concept of semiotics by Theodor Adorno is comprehended in two main areas: the discovery of philosophical correlations and significance for the assessment of educational processes in modern Ukraine. The essential link of criticism of Adorno "half-education" with an understanding of goals and means of proper education is pointed out. Proper education is analyzed as effective education, which is countered by imitations of education, which appears as half-life. If secondary education is a substitute for education by its ersatzes in the form of numerous its reifications in a mass society, then half-life also appears as a substitute for effective action by accentuation on its means, which is imperceptibly, but invariably, substituting its goals. In the field of education, such half-dwellers are provided with educational services that are supposedly intended to ensure the unbreakable functioning of educational institutions, but in practice displaced from education its orientation towards the education of a person. Setting up education, constantly overcoming the existing and directing to positive as counter-faculty in the semester is replaced by the systematic implementation of the norms of consumption of educational services. In the field of legislative support of the educational sphere of Ukraine, there is a return to the definition of its tasks in terms of "educational services" and the reduction of educational tasks of the individual and the orientation of educational institutions to meet the educational needs of the learner. These negative changes became noticeable in comparison with the progressive Law of Ukraine "On Higher Education" in 2014 compared to the ambiguous Law of Ukraine "On Education" in 2017. The necessity of corresponding corrections of educational strategies, which should orient the person to effective education as the education of higher achievements rather than the fulfillment of norms, is grounded on the return of the elitist essence of education in opposition to its egalitarian character, which is taking place during the last decade. ; Концепт напівосвіти Теодора Адорно осмислено у двох основних площинах: виявлення філософських кореляцій та значущості для оцінки освітніх процесів у сучасній Україні. Зазначено сутнісний зв'язок критики Адорно напівосвіти з осмисленням цілей і засобів здійснення належної освіти. Належна освіта проаналізована як освіта дієва, яка протистоїть імітаціям освіти, які постають як напівдії. Якщо напівосвіта є заміною освіти її ерзацами у вигляді численних її реїфікацій у масовому суспільстві, то напівдія також постає як заміщення ефективної дії акцентуацією на її засобах, які непомітно, але стійко заміщують її цілі. У сфері освіти такими напівдіями постають освітні послуги, які нібито покликані забезпечувати незбитковість функціонування освітніх закладів, однак на практиці витісняють з освіти її націленість на виховання (Bildung) особистості. Налаштування на здобуття освіти, на постійне подолання наявного і спрямування до позитивного як контрфактичного у напівосвіти заміщується систематичним виконанням нормативів споживання освітніх послуг. У сфері законодавчого забезпечення освітньої сфери України спостерігається повернення до визначення її завдань у термінах «освітніх послуг» та редукції освітніх завдань особистості та орієнтації освітніх закладів на задоволення освітніх потреб того, хто навчається. Ці негативні зміни стали відчутними у порівнянні переважно прогресивного Закону України «Про вищу освіту» 2014 року з неоднозначним Законом України «Про освіту» 2017 року. Обґрунтовано необхідність відповідних коректив освітніх стратегій, які мають орієнтувати особистість на дієву освіту як освіту вищих досягнень, а не виконання нормативів, на повернення елітарної сутності освіти на противагу її егалітаризації, яка тривала останнє десятиліття. 1. Адорно Т. (2017) Теорія напівосвіти /Т.Адорно; пер. з нім. М.Култаєвої // Філо¬софія освіти. Philosophy of Education – 2017. – № 1 (20). – С. 128-152. URL: www. philosopheducation.com Adorno, Theodor W. (2017 [1959]) Theorie der Halbbildung [In Ukrainian]. URL: www.philosopheducation.com 2. Бойченко М. (2012) На захист академічної філософії: або Чи потрібна нам філо¬софія «пост»? /М.Бойченко // Філософська думка. – 2012. – №6. – С. 104-116. URL: www.journal.philosophy.ua Boychenko M. (2012) In defense of academic philosophy: Do we need a philosophy of "post"? /M.Boychenko in: Philosophical thought. - 2012. - No. 6. - P. 104-116 [In Ukrainian]. 3. Бойченко М.І. (2011) Системний підхід у соціальному пізнанні: ціннісні і функ¬ціональні аспекти : [Монографія] / М.І. Бойченко. – К.: ПРОМІНЬ. – 320 с.Boychenko M.I. (2011) Systemic Aproach in Social Cognition: Values and Functional Aspects: [Monograph] / M.I. Boychenko - K .: PROMIN. - 320 s. [In Ukrainian]. 4. Бойченко М. (2013) Філософське осмислення умов здійснення післядипломної освіти /М.Бойченко // Гілея: науковий вісник. – К.: ВІР УАН, 2013. – Випуск 69 (№ 2). – С. 587-591. Boychenko M. (2013) Philosophical comprehension of the conditions for the implementation of postgraduate education / M.Boychenko in: Gileya: scientific bulletin. - K .: VIR UAN, 2013. - Issue 69 (No. 2). - P. 587-591 [In Ukrainian]. 5. Бойченко М. (2009) Цінності як категорія філософії освіти (соціально-філо¬софський та філософсько-антропологічний ракурси) /М.Бойченко // Філософія освіти. Philosophy of Education. – К., 2009. – № 1-2 (8). – С. 99-107. URL: www. philosopheducation.com Boychenko M. (2009) Values as a category of philosophy of education (socio-philosophical and philosophical and anthropological foreshortenings) / M.Boychenko in: Філософія освіти. Philosophy of Education. - K., 2009. - No. 1-2 (8). - P. 99-107 [In Ukrainian]. URL: www.philosopheducation.com 6. Бойченко Н. (2016) Контрфактичність цілей університетської освіти /Н.Бойченко // Філософія освіти.Philosophy of Education – 2016. – № 1 (18). – С. 136-149. URL: www.philosopheducation.com Boichenko N. (2016) Counteractuality of the Purposes of University Education /N.Boychenko in: Філософія освіти.Philosophy of Education. - 2016 - No. 1 (18). - P. 136-149 [In Ukrainian]. URL: www.philosopheducation.com 7. Горбунова Л. (2015) Філософія трансформативної освіти для дорослих: універси¬тетські стратегії і практики: монографія /Л.Горбунова. – Суми: Університетська книга. – 710 с. URL: http://ihed.org.ua/ua/rekomend-dzerela-r.html Gorbunova L. (2015) Philosophy of Transformative Adult Education: University Strategies and Practices: Monograph / L.Gorbunova. - Sumy: University book. - 710 p. [In Ukrainian]. URL: http://ihed.org.ua/ua/rekomend-dzerela-r.html 8. Зінченко В. Модель інструменталізму у філософії освіти прагматизму та нео¬прагматизму /В.Зінченко // Філософія освіти.Philosophy of Education – 2017. – № 1 (20). – С.269-279. URL: www.philosopheducation.com Zinchenko V. Model of instrumentalism in the philosophy of education of pragmatism and neopramatism / V. Zinchenko in: Філософія освіти. Philosophy of Education. - 2017 - No. 1 (20). - P. 269-279 [In Ukrainian]. URL: www.philosopheducation.com 9. Ионеско Э. (1991) Носороги. Пьесы и рассказы (Волшебный фонарь) /Э.Ионеско пер. Л. Завьяловой. – М.: Текст. – 271 с. Ionesco, Eugene (1991 [1959]) Rhinoceros [In Russian]. 10. Про вищу освіту (2014): Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII // Уря¬довий кур'єр. – № 146 (5275), від 13 серпня 2014 року. – С. 7-18. On Higher Education (2014): Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII in: Gov¬ernment Courier. - No. 146 (5275), dated August 13, 2014. - P. 7-18 [In Ukrainian]. 11. Про вищу освіту (2017): Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII (станом на 31.10.2017) URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page.On Higher Education (2017): Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII (as of 31.10.2017)/ URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page 12. Про вищу освіту (2002): Закон України від 17 січня 2002 року № 2984-ІІІ (станом на 31.10.2017) URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/page On Higher Education (2002): Law of Ukraine of January 17, 2002 No. 2984-ІІІ (as of 31.10.2017) URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/page 13. Про освіту (2017): Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII // Голос Укра¬їни. – Київ, 2017. – 27 верес. (№ 178/179). – С. 10-22. On Education (2017): Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII in: Voice of Ukraine. - Kyiv, 2017 - 27 September. (No. 178/179). - P. 10-22. 14. Про освіту (1991): Закон України від 23 травня 1991 року № 1060-XII (станом на 31.10.2017) URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/ed19990813 On Education (1991): Law of Ukraine of May 23, 1991 No. 1060-XII (as of October 31, 2017) URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/ed19990813 15. Кант И. (1964) Критика способности суждения / И. Кант; [пер. с нем.] // Кант И. Сочинения: в 6 т. – М. : Мысль. – Т. 5. – 564 с. Kant Immanuel (1964 [1790]) Kritik der Urteilskraft [In Russian]. 16. Култаєва М. (2017) Освіта та її деформації у сучасній культурі: до актуальності те¬орії напівосвіти Т.Адорно у сучасних соціокультурних контекстах /М.Култаєва // Філософія освіти.Philosophy of Education – 2017. – № 1 (20). – С. 153-195. URL: www.philosopheducation.com Kultaieva M. (2017) The Education and its Deformations in Contemporary Culture: a Contribution to the actuality Theodor W. Adorno's Theory of Half-education / M.Kultaieva in: Філософія освіти. Philosophy of Education. - 2017 - No. 1 (20). - P. 153-195 [In Ukrainian]. URL: www.philosopheducation.com 17. Маркс К. (1933) Капітал. Процес продукції капіталу. Том I. Книга I. /К.Маркс; переклад з нім Д. Рабінович та С. Трикоза. – К.: Партвидав ЦК КП(б)У. – 840 с. Marx, Karl (1933 [1867]) Kapital. Kritik der Politischen Ökonomie [In Ukrainian]. 18. Лукач Д. (1987) Что означает «позитивность» у молодого Гегеля? /Д.Лукач [пер. с нем.] // Лукач Д. Молодой Гегель и проблемы капиталистического общества. – М.: Наука. – 616 с. Lukacs, Georg (1987 [1967]) Der junge Hegel und die Probleme der kapitalistischen Gesellschaft [In Russian]. 19. Луман Н. (2007) Введение в системную теорию / Н. Луман ; [под ред. Дирка Беккера, пер. с нем. К.Тимофеева]. – М.: Логос. – 360 с. Luhmann, Nicklas (2007 [2002]) Einführung in die Systemtheorie. Hrsg. v. Dirk Becker [In Russian]. 20. Луман Н. (2009) Общество общества / Н. Луман ; [пер. с нем. А. Антонов¬ский, Б. Скуратов, К. Тимофеева]. – М.: Логос, ИТДГК «Гнозис». – Часть V.Самоописания. – 320 с. Luhmann, Nicklas (2009 [1998]) Die Gesellschaft der Gesellschaft [In Russian].21. Парсонс Т. (1998) Система современных обществ / Т. Парсонс ; [пер. с англ. Л. А. Седова, А. Д. Ковалева; под ред. М. С. Ковалевой]. – М. : Аспект пресс. – 270 с. Parsons T. (1998) System of Modern Societies / T. Parsons; [trans. from English by L.A. Sedov, A. D. Kovalev; ed. M.S.Kovalev]. - M.: Aspect press. - 270 p. [In Russian]. 22. Фукуяма Ф. (2004) Наше постчеловеческое будущее. Последствия биотехноло¬гической революции /Ф. Фукуяма ; [пер. с англ. М. Б. Левина]. – М. : АСТ, Люкс. – 352 с. Fukuyama, Francis (2004 [2002]) Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnological Revolution [In Russian]. 23. Ясперс К. (1994) Духовная ситуация времени / К. Ясперс; пер. М. И. Левиной // Ясперс К. Смысл и назначение истории. Изд. второе. – М.: Республика. – С. 287-418. Jaspers, Karl (1994 [1931]) Die geistige Situation der Zeit [In Russian]. 24. Heidegger M. (2000) Frage nach Technik / M. Heidegger in: Heidegger M. Gesamtausgabe I. Abteilung: Vero#ffentlichte Schriften 1910-1976. – Band. 7. Vortra#ge und Aufsa#tze. – Frankfurt-am-Mein: Vittorio Klostermann. – S. 5-37. 25. Heidegger M. (1981) Ho#lderlin und das Wesen der Dichtung / M. Heidegger in: Heidegger M. Gesamtausgabe I. Abteilung: Vero#ffentlichte Schriften 1910-1976. – Band. 4. Erla#uterungen zu Ho#lderlins Dichtung. – Frankfurt-am-Mein: Vittorio Klostermann. – S. 33-48. 26. Heidegger M. (1967) Sein und Zeit /M.Heidegger. – Tu#bingen: Max Niemeyer Verlag (Elfte, unvera#nderte Auflage). – 449 S. 27. Nietzsche F. (1999) Sa#mtliche Werke. Kritische Studienausgabe in 15 Ba#nden. Hrsg. Giorgio Colli und Mazzino Montinari. – Mu#nchen-Berlin/New York: DTV-de Gruyter. 28. Sorg B. (2002) Denkspuren. Zum Verha#ltnis von Philosophie und Literatur (II.): Martin Heidegger, Theodor W. Adorno [Electronic resource]. Unvera#nderter Text einer im Wintersemester 2001/2002 an der Universita#t Bonn gehaltenen Vorlesung / Bernhard Sorg – Access mode: https://www.germanistik.uni-bonn.de/institut/abteilungen/ abteilung-fuer-neuere-deutsche-literaturwissenschaft/abteilung/personal/sorg_ bernhard/lehrmaterialien/denkspuren-ii.pdf