Central-local government relations in Scotland
In: International review of administrative sciences: an international journal of comparative public administration, Band 72, Heft 1, S. 73-84
ISSN: 0020-8523
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In: International review of administrative sciences: an international journal of comparative public administration, Band 72, Heft 1, S. 73-84
ISSN: 0020-8523
In: Australian journal of political science: journal of the Australasian Political Studies Association, Band 32, Heft 3, S. 469-470
ISSN: 1036-1146
'Business-Government Relations: Concepts and Issues' edited by H. K. Colebatch, Scott Prasser and J. R. Nethercote is reviewed.
In: Local government studies, Band 22, Heft 1, S. 181-182
ISSN: 0300-3930
In: Public administration: an international quarterly, Band 74, Heft 2, S. 342-343
ISSN: 0033-3298
In: Political geography quarterly, Band 2, Heft 2, S. 119-138
ISSN: 0260-9827
CONFLICT BETWEEN CENTRAL AND LOCAL GOVERNMENT IN BRITAIN HAS REACHED HEIGHTS IN THE 1980S. EARLY ATTEMPTS IN THE LATE 1970S TO THEORIZE THE NATURE OF LOCAL POLITICS AND THE STATE HAVE BEEN OVERTAKEN BY THE RADICAL RESTRUCTURING OF THE GEORGRAPHY OF CENTRAL-LOCAL GOVERNMENT RELATIONS. THIS ARTICLE TAKES SLTOCK OF KEY ISSUES IN THE ANALYSIS OF LOCAL POLITICS AND THE STATE AT THE LEVEL OF THEORY AND PRACTICE. IT LOOKS IN TURN AT: DEVELOPMENTS IN RADICAL SOCIAL THEORY: CENTRAL-LOCAL RELATIONS AND POLICY IMPLEMENTATION, HIGHLIGHTING THE EMERGING RADICAL CRITIQUE; THE INFORMAL POLITICS OF COMMUNITY ACTION AND BEYOND; THE POST-1979 CRISIS IN FORMAL CENTRAL-LOCAL GOVERNMENT RELATIONS; AND CONCLUDES BY DISCUSSING LOCAL POLITICAL RESPONSES TO THE SHIFTING GEOGRAPHY OF CENTRAL-LOCAL RELATIONS.
In: Comparative politics, Band 31, Heft 1, S. 101-122
ISSN: 0010-4159
World Affairs Online
In: Politics, Band 25, Heft 3, S. 165-174
ISSN: 0263-3957
In: Journal of developing societies, Band 13, Heft 2, S. 195-207
ISSN: 0169-796X
In: Journal of developing societies, Band 13, S. 195-207
ISSN: 0169-796X
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 25, Heft 3, S. 279-294
"Der schwedische Wohlfahrtsstaat, der lange in Hinblick auf die Verbindung von Demokratie, Effizienz und Gleichheit als vorbildlich galt, ist seit Beginn der 90er Jahre mit einer Vielzahl von neuen Problemen konfrontiert: dem Rückgang der industriellen Produktion, dem Anstieg der Arbeitslosenrate, einem massiven Budgetdefizit, sozialer und regionaler Ungleichheit und zunehmender Politikverdrossenheit der Bürger und Bürgerinnen. Da auch Schweden auf globale wirtschaftliche Veränderungen reagierte und da die meisten Wohlfahrtsaufgaben lokal verankert sind, überrascht es nicht, daß substantielle Umstrukturierungen im Verhältnis zwischen staatlicher und lokaler Regierung stattgefunden haben. Die zentrale und die lokale Politik geht zunehmend in Richtung Reregulierung und Sparmaßnahmen, wie auch in Richtung Dezentralisierung und Deregulierung, Entpolitisierung, Privatisierung, Reaktivierung des ehrenamtlichen Sektors und Europäisierung sind weitere Schlagworte, die die lokale Politik charakterisieren. Diese Tendenzen finden ihren Ausdruck auch darin, daß sogar die Grundlagen der traditionellen regionalen Verwaltung in Frage gestellt werden. So wurde von der Zentralregierung eine Regionalreform eingeleitet, und ein Regionalismus von unten nach oben entwickelte sich in verschiedenen Formen. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die Formen, Mechanismen und Gründe der Veränderungen in der Regierung auf zentraler, regionaler und lokaler Ebene und endet mit der Betrachtung einiger aktueller Felder von Stadtpolitik." (Autorenreferat)
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 25, Heft 3: Schwerpunktthema: Subnationale Politik, S. 279-294
Der schwedische Wohlfahrtsstaat, der lange in Hinblick auf die Verbindung von Demokratie, Effizienz und Gleichheit als vorbildlich galt, ist seit Beginn der 90er Jahre mit einer Vielzahl von neuen Problemen konfrontiert: dem Rückgang der industriellen Produktion, dem Anstieg der Arbeitslosenrate, einem massiven Budgetdefizit, sozialer und regionaler Ungleichheit und zunehmender Politikverdrossenheit der Bürger und Bürgerinnen. Da auch Schweden auf globale wirtschaftliche Veränderungen reagiert und da die meisten Wohlfahrtsaufgaben lokal verankert sind, überrascht es nicht, daß substantielle Umstrukturierungen im Verhältnis zwischen staatlicher und lokaler Regierung stattgefunden haben. Die zentrale und lokale Politik geht zunehmend in Richtung Reregulierung und Sparmaßnahmen, wie auch in Richtung Dezentralisierung und Deregulierung, Entpolitisierung, Privatisierung, Reaktivierung des ehrenamtlichen Sektors und Europäisierung sind weitere Schlagworte, die die lokale Politik charakterisieren. Diese Tendenzen finden ihren Ausdruck auch darin, daß sogar die Grundlagen der traditionellen regionalen Verwaltung in Frage gestellt werden. So wurde von der Zentralregierung eine Regionalreform eingeleitet, und ein Regionalismus von unten nach oben entwickelte sich in verschiedenen Formen. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die Formen, Mechanismen und Gründe der Veränderungen in der Regierung auf zentraler, regionaler und lokaler Ebene und endet mit der Betrachtung einiger aktueller Felder von Stadtpolitik. (Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft / FUB)
World Affairs Online
In: Critical social policy: a journal of theory and practice in social welfare, Band 10, S. 113-116
ISSN: 0261-0183
In: International political science review: IPSR = Revue internationale de science politique : RISP, Band 16, Heft 2, S. Party government: the search for a theory, S. 183-198
ISSN: 0192-5121
World Affairs Online
In: International political science review: IPSR = Revue internationale de science politique : RISP, Band 16, Heft 2, S. 183-198
ISSN: 0192-5121
In: The British journal of politics & international relations, Band 5, Heft 3, S. 317-346
ISSN: 1369-1481
Central-local relations have been of particular interest since the Labour government came to power in 1997. Both academics & practitioners have pointed to tensions within the Labour government's reform agenda -- between a "top-down" & "bottom-up" approach; between a drive for national standards & the encouragement of local learning & innovation; & between strengthening executive leadership & enhancing public participation. It is argued that while Labour's modernization strategy has clear elements of a top-down approach (legislation, inspectorates, white papers, etc) there is also a significant bottom-up dimension (a variety of zones, experiments, & pilots, albeit with different degrees of freedom). This article utilizes a multi-level governance framework of analysis & argues that, while much of the research using such frameworks has hitherto focused on the EU, recent developments in governance at neighborhood, local authority, subregional & regional levels facilitate its application within a nation state. The central thesis is that, while there is extensive interaction between actors at subnational level, this should not be seen as a proxy for policy influence. The local political arena is characterized less by multilevel governance than by multi-level dialogue. Subnational actors participate but they are rarely major players in shaping policy outcomes: the plurality that characterizes subcentral governance does not reflect a pluralist power structure. 2 Tables, 54 References. Adapted from the source document.