In this dissertation, I analyze the idea of cultural citizenship in the participation of the Erasmus+ Program and the reality of its manifestation in German culture and society. Following Máiréad Nic Craith, cultural citizenship is defined here as a "set of practices (juridical, political, economic and cultural) that define a person as a component member of society" and has been neglected as a form of study by anthropologists (2004). Drawing from Nic Craith's definition, my notion of cultural citizenship is that it is an inherently cultural process, fluid and constantly evolving (2004). The focus for my investigation is the EU-sponsored Erasmus+ Program, created 30 years ago to develop and transfer a common sense of community and European cultural identity through study exchange throughout the EU Member States. The longstanding goal of the Erasmus+ Program is that current and former Erasmus+ students will be catalysts and members of this shared European identity. This doctoral research questions how do these European university students, who each bring their own individual notions of nationalism and cultural citizenship, experience this program in Germany? To answer this question, over the 2015-2016 academic year, I have documented the Incoming- and Outgoing- Erasmus+ students' experiences at a historic and international German university, Georg-August-Universität-Göttingen in Lower Saxony, Germany. My infield ethnography comprised of multifaceted semi-structured interviews (with the Erasmus+ students, Universität-Göttingen Erasmus+ coordinators, and EU policymakers in Brussels and Bonn), participant-observations, surveys, spontaneous conversations, and demographic data. The procedure of analysis was grounded theory, coding of interviews with qualitative data analysis software ATLAS.ti, and data triangulation. . The results show that 10 Key Themes emerged including European Identity, the Erasmus+ Experiences, European Shared Belonging, and Cultural citizenship. Through data triangulation, these students are engaged in citizenship and living this European project dream, during their Erasmus+ stay.In conclusion, this doctoral research probes deeply the larger questions of how are these students practicing citizenship in an uncertain EU and hesitant Europe and how does the German university foster a transformative notion of cultural European citizenship.
This book documents the inaugural public lecture of Honorary Professor Dr. Murad Erdemir, held on May 28th 2014 in the auditorium of the University of Göttingen. Murad Erdemir is the Vice Director and General Counsel in the Hessian State Authority for Commercial Broadcasting and New Media (LPR Hessen). His inaugural lecture looks at human dignity as a central concept of law and ethics. The lecture covers the media law review and also the supervisory practices of the State Media Authorities and the German Press Council. The full text is reprinted, also including references and further reading.
Gegenstand der Arbeit ist die politische Beeinflussung des Faches Physik an der Universität Göttingen in den 1930er und 40er Jahren. Untersucht werden alle Physikinstitute in den Bereichen wissenschaftliches Personal, Studenten, Forschung und Lehre. Das Kapitel über das Personal zeigt, in welcher Weise die akademische Gemeinschaft bei Stellenbesetzungen wissenschaftliche Qualität, politische Einstellung und Charaktereigenschaften der betreffenden Personen geprüft hat. Zusätzlich zu deren individuellen Eigenschaften waren ihre kollegialen Verbindungen von großer Bedeutung. Die Arbeit rekonstruiert das kollegiale Netz der Physiker, dessen Struktur die teils eigenartigen Personalvorgänge verständlich macht. Dies zeigt auch deutlich die Analyse des gescheiterten Wiedergutmachungsfalles Kurt Hohenemser. Auch die Größe und Zusammensetzung der Studentenschaft unterlag politischer Beeinflussung. Zum Beispiel gab es die meisten weiblichen Physikstudentinnen zu Ende der NS-Zeit, in der Entnazifizierungszeit wurden sie radikal verdrängt. Die Forschungskontrolle der Nachkriegszeit hat zu einer Transformation der vorher von allen Physikinstituten durchgeführten Rüstungsforschung geführt. Manche militärisch relevante Forschung wurde semantisch in einen friedlichen Kontext gestellt und fortgeführt teils sogar unter alliierter Regie. Auch das Lehrangebot passte sich an die jeweiligen politischen Verhältnisse an. Lehrveranstaltungen zu Quantenmechanik und Relativitätstheorie waren in der NS-Zeit selten, die Nachkriegszeit brachte Neuerungen, die das Programm des studium generale um physikhistorische und -philosophische Veranstaltungen ergänzten. Darin fand vereinzelt auch eine Auseinandersetzung mit den Ereignissen der NS-Zeit statt. ; The dissertation examines the political influence on physics at the University of Göttingen in the 1930s and 40s. The examination of all physics institutes is divided into the realms of scientific personnel, students, research, and teaching. The chapter on the personnel shows how in the case of staffing the scientific community considered the scientific quality, the political attitude, and the character traits of the respective candidates. In addition to their individual characteristics the scientists collegial ties were of great importance. Thus the chapter reconstructs the physicists" collegial network whose structure could explain the to some extent strange changes in personnel. This is shown by the analysis of the unsuccessful rehabilitation case of Kurt Hohenemser. Also the quantity and composition of the student body was politically influenced. For instance at the end of the Third Reich the number of female physics students reached its maximum; during denazification the female students were pushed away radically. In the postwar period research control caused a transformation of armament research which had been conducted in all physic institutes before. Some of the military relevant research was continued by semantically putting it into a peaceful context partly even under allied control. Also the curricula were adjusted to the respective political circumstances. Lectures on quantum mechanics and relativity theory were seldom during the Third Reich. In the postwar period lectures on the history and philosophy of physics complemented the studium generale program. In single cases they also dealt with the Nazi past.
Wissenschaft meint seit jeher nicht nur theoretische Reflexion, sondern immer auch gesellschaftliche Praxis. Heute steht diese Praxis, die Welt der modernen Wissenschaften und ihrer institutionellen Formen mitten im Strom tiefgreifender Veränderungen – Exzellenzinitiativen und Clusterbildung, Studiengebührenfinanzierung und Bologna-Prozess, Wettbewerbsstrukturen, Globalhaushalte und externe Management-Maßstäbe sind hierfür nur einige illustrierende Schlagworte. Den Handlungsdrang der deutschen Hochschulpolitik im Blick gerät naturgemäß auch das Wissenschaftsrecht in Bewegung. Fragen seiner verfassungsrechtlichen Grundierung und seiner verwaltungsrechtlichen Feinzeichnung sind so umstritten wie lange nicht. Das Leitmotiv, ob das heutige Wissenschaftsrecht in erster Linie dem Schutz der individuellen Forschungsleistungen einzelner Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler dient oder ein Baukasten zur Modernisierung der Hochschulen ist, führt wiederkehrend zu den Grundfragen des modernen Öffentlichen Rechts. Diese Entwicklungen vor Augen beging das Institut für Öffentliches Recht an der Juristischen Fakultät der Georg-August-Universität Göttingen seine Neugründung mit einer Arbeitstagung zum Thema "Aktuelle Probleme des Wissenschaftsrechts". Die Beiträge der Tagung enthält dieser Band. Er ist der erste einer neuen Schriftenreihe zum Öffentlichen Recht.
George Shuba describes his career as a professional photographer, including one of his earliest assignments photographing The Beatles concert at Cleveland Public Auditorium in 1964, as well as a number of other popular music and political events.
In der vorliegenden Arbeit werden die einzelbetrieblichen Effekte zweier agrarpolitischer Programme (Agrarumweltmaßnahmen, Ausgleichszulage für benachteiligte Gebiete) auf den betrieblichen Faktoreinsatz (Boden, Arbeit, Kapital, Viehbesatz, Viehbesatzdichte, Ausgaben für Pflanzenschutz- und Düngemittel je Hektar), die Produktion (Umsatz) und die außerbetriebliche Erwerbsbeteiligung des Betriebsleiterpaares untersucht. Die Analyse basiert auf einer nicht repräsentativen Stichprobe mit über 20.000 deutschen, buchführenden Betrieben im Zeitraum von 2000 bis 2005. Für die empirische Analyse werden ein semi-parametrischer Matching-Ansatz (Propensity Score Matching) sowie verschiedene parametrische Panelmodelle verwendet.Die Ergebnisse der empirischen Analyse zeigen, dass die Teilnahme an Agrarumweltmaßnahmen (AUM) einen positiven Einfluss auf den betrieblichen Bodeneinsatz, insbesondere auf Grünland, hat: Die jährliche Wachstumsrate der landwirtschaftlich genutzten Fläche ist in Betrieben mit AUM-Teilnahme um etwa 1 % höher als in vergleichbaren Betrieben ohne Teilnahme. Bedingt durch das starke Flächenwachstum, wird infolge der AUM-Teilnahme die Nutzungsintensität (Rinderbesatzdichte, Ausgaben für Düngemittel je Hektar, Arbeitseinsatz je Hektar) und damit die Produktivität (Umsatz je Hektar) signifikant verringert. Der positive Einfluss der Ausgleichszulage (AZ) auf das betriebliche Flächenwachstum ist vergleichsweise gering und nur über mehrere Jahre betrachtet statistisch signifikant. Der Effekt beider Programme (AUM, AZ) auf die betriebliche Produktion und die außerbetriebliche Erwerbsbeteiligung ist statistisch nicht signifikant.Die empirischen Ergebnisse bestätigen auch die These heterogener Effekte von Agrarumweltmaßnahmen und der Ausgleichszulage: Die Höhe der Programmeffekte nimmt mit steigenden Agrarumweltzahlungen bzw. steigender Ausgleichszulage je Betrieb zu. Darüber hinaus beeinflussen betriebsindividuelle Faktoren die Wirkung beider Programme: Betriebe, deren Programmteilnahme aufgrund ihrer individuellen Merkmale (niedrige Nutzungsintensität, geringe Bodenqualität) sehr wahrscheinlich ist, ziehen den größten Nutzen aus der Programmteilnahme. Ackerbaubetriebe und Betriebe mit älteren Betriebsleitern weisen unter allen AUM-Teilnehmern das höchste Flächenwachstum auf.Neben der empirischen Fragestellung gilt ein besonderes Augenmerk der Beurteilung der Eignung der verwendeten Methoden für mikroökonomische Wirkungsanalysen agrarpolitischer Programme. Vorteile von Matching-Verfahren liegen in den weniger restriktiven Annahmen hinsichtlich der korrekten Spezifikation des empirischen Modells sowie der vergleichsweise einfachen Kommunizierbarkeit der Ergebnisse an ein nicht-wissenschaftliches Publikum. Zu den Nachteilen von Matching-Verfahren zählen die wenig effiziente Nutzung der zur Verfügung stehenden Information und der daraus resultierende große Datenbedarf sowie die eingeschränkten Möglichkeiten zur Überprüfung von Hypothesen. ; In this study, the farm level effects of two farm programs (agri-environment programs, less favoured areas scheme) on input use (land, labour, capital, livestock, pesticides, fertilizer), production (farm sales) and off-farm labour supply are analysed. Data used comprise a large, non-representative sample of more than 20,000 bookkeeping farms in Germany (2000 to 2005). The empirical analysis is based upon a semi-parametric matching approach (propensity score matching) and various parametric regression models for panel data.The analysis reveals a positive and significant treatment effect of agri-environment (AE) programs on the area under cultivation, in particular grassland: The annual growth rate of the area under cultivation of AE participants is about one percent higher as compared to similar farms with no participation. Due to the strong acreage growth under AE participation, land use intensity (as measured by livestock density, purchase of fertiliser per hectare, on-farm labour per hectare) and productivity (sales per hectare) is reduced significantly. A similar, although smaller, effect is observed for the less favoured areas scheme (LFA). For both programs (AE, LFA), no statistically significant effect on farm production and off-farm labour supply is observed.Empirical results also confirm the hypothesis of heterogeneous treatment effects for AE programs and the LFA scheme: The magnitude of treatment effects increases with the amount of programme payments received by a farm. Further more, individual farm characteristics influence the magnitude of treatment effects of both programs: Farms that have the highest probability to participate (low input farms, farms with marginal soils) can generate the largest benefit from program participation. Among all AE-participants, arable farms and farms of older operators show the largest acreage growth compared to similar farms without participation.A further focus of this study is on methods suitable to analyse the microeconomic effects of farm programs. Matching methods relies on less restrictive assumptions than parametric methods do. Further more, matching estimates are relatively easy to communicate to a non-scientific audience (e.g. policy makers). However, the major disadvantage of matching is the low efficiency of using available information which results in high data requirements. Matching also offers limited possibilities for hypothesis testing.
Schon die Entstehungsgeschichte der IGS Göttingen-Geismar zeigt die Besonderheit dieser Schule auf. Vor etwa 33 Jahren fuhr eine Planungsgruppe aus Lehrern, Eltern, Wissenschaftlern, Politikern und Architekten nach Malmö, um sich das schwedische Schulsystem anzusehen. Die hier gesammelten Eindrücke flossen vom pädagogischen bis zum architektonischen Konzept in die Planung einer Schule ein, die auf der grünen Wiese als Alternative zum klassischen deutschen Schulsystem gedacht war. Die Schule arbeitet seit 30 Jahren erfolgreich, das damals erarbeitete Konzept trägt mit allen Modifikationen noch heute. Die Erfolge sind nachweisbar, trotzdem steht die Schule wie alle anderen Gesamtschulen in Niedersachsen im politischen Abseits. Anstatt ein erfolgreiches Konzept zu stützen und für den Transfer in die allgemeine Schulentwicklung hinein zu nutzen, wird es nicht zur Kenntnis genommen und ausgehöhlt. Dieser Aufsatz beschreibt die Konzeption der Schule und gleichzeitig die Grenzen der Selbstausbeutung des Schulteams angesichts der verschlechterten Rahmenbedingungen auf. (DIPF/Orig.)
I. Ward, A. W. Some aims and aspirations of European politics in the nineteenth century. -- II. Westlake, J. Introduction to the international history of Europe in the nineteenth century. -- III. Rose, J. H. England's commercial struggle with Napoleon. -- IV. Laughton, J. K. Britain's naval policy. -- V. Marcks, E. The transformation of Germany by Prussia. -- VI. Marcks, E. Bismarck. -- VII. Reich, E. Austria and Hungary in the nineteenth century. -- VIII. Vinogradoff, P. The meaning of present Russian development. -- XIV. Gooch, G. P. The problem of the near East. -- XV. Browne, E. G. Pan-Islamism. -- XVI. Lawrence, T. J. England and the United States. -- XVII. Hannah, I. C. The problem of the Far East. ; Mode of access: Internet.
Für beruflichen Erfolg in Wissenschaft, Wirtschaft und Politik sowie für ein Leben in unserer durch Migration nachhaltig geprägten Gesellschaft sind internationale und interkulturelle Kompetenzen von zentraler Bedeutung. Da nur ca. 30 % der deutschen Studierenden ein Auslandssemester absolvieren und so diese Kompetenzen erwerben bzw. vertiefen, stehen deutsche Hochschulen vor der Herausforderung, auch vor Ort ein entsprechendes Angebot sicherzustellen. Bestrebungen zur universitätsweiten und strategisch ausgerichteten Internationalisierung der Curricula, d.h. zur Integration einer internationalen und interkulturellen Dimension sowie einer globalen Perspektive in die Inhalte aller Curricula, die Lernziele, Lehr- und Lernprozesse und die Betreuungsstrukturen (Leask 2015:149) sind im deutschen Hochschulraum bisher allerdings kaum erkennbar.In einem bundesweit einzigartigen Projekt, das durch das Niedersächsische Ministerium für Wissenschaft und Kultur gefördert wird, betreibt die Georg-August-Universität Göttingen eine strategisch ausgerichtete, systematische Internationalisierung der Curricula aller Studienprogramme in ihren Fakultäten. Dabei wird eine enge inhaltliche Verzahnung der Themenfelder Digitalisierung und Diversifizierung mit der Internationalisierung angestrebt.Ausgehend von Überlegungen zur Notwendigkeit der Internationalisierung der Curricula skizziert der Artikel grundsätzliche theoretische und methodische Überlegungen in Bezug auf die Konzeption des Projekts sowie die Gestaltung des Internationalisierungsprozesses. ; International and intercultural competencies are of great significance for professional success in academia, business, and politics as well as for a life in a society like ours, where migration has had a lasting impact. Only approx. 30 % of the German students spend a semester abroad to acquire and deepen their competencies in this area; German higher education institutions thus face the challenge of ensuring that students may also deepen their international knowledge and expand on their intercultural competencies "at home". However, university-wide and strategic efforts to internationalize the curricula – i.e. introduce an inter-national and intercultural dimension as well as a global perspective into the content of the curricula, the learning outcomes, the learning and teaching processes, and the support ser-vices (Leask 2015:149) – are thus far hardly visible in German higher education.The pilot scheme "Internationalization of the Curricula" at the University of Goettingen, funded by the Lower Saxony Ministry for Science and Culture, is unique in Germany and aims at facilitating the strategic and systematic internationalization of the curricula of all the University's study programs. It links internationalization measures to digitalization and diversity.On the basis of reflections on the necessity for the internationalization of the curricula, this article sketches fundamental theoretical and methodological considerations with regard to the conception of the project and the design of the internationalization process.
Biographical Information: George Robert Herberger was born on September 12, 1904 in Osakis Minnesota. He attended high school in Hollywood, California and graduated in 1922. And then attended Hibbing Junior College and University of Minnesota. He was also the founder of Herberger department stores in St. Cloud as well as the president and chairman of the board for Butler Brothers. He was a philanthropist who funded and developed many organizations including Salvation Army Herberger Center and Phoenix Symphony Association. In 1934, he married Katherine Kierland and they had three children: Gary, Judd, and Gail. He passed away on February 2, 1999, at the age of 94 and buried in Camelback Cemetery in Paradise Valley, Arizona. Transcript Summary: In an interview conducted on October 23, 1973, Herberger discussed his family background and how his grand parents and parents first settled in Minnesota. He recalled how he started working in his father's department store in Osakis, Minnesota, learning about the retail industry and business at a young age. In 1922, Herberger graduated high school in Hollywood, California. He discussed how he and his father came to back to St. Cloud and bought the inventory from a dry goods store company and opened up a small department store during the 1930s, gradually building up their retail business. Herberger's gradually expanded to other cities in the upper Midwest. After World War II, Herberger's continued to grow but his role in the company shifted. He moved to Chicago and became president and chairman of the board for Butler Brothers, the nation's largest wholesaler. By the time of this interview, Herberger's was sold to key people within the company and he no longer held any stock, though he was still involved in the business. In 1950, Herberger and his family moved to Arizona and invested in land for development of homes and businesses, as well as establishing water companies. He described his involvement in civic activities, including the symphony and creation of city parks. Herberger touched on his involvement with the Republican Party politics. Interviewed by Calvin Gower
George Washington Franklin Emerson writes from Papermill Village (now Alstead, New Hampshire) that he is uncertain whether he will be able to attend commencement at Norwich, Vermont; asks if Partridge could do anything for the "lady teacher" he mentioned in his earlier letter (of 2 August 1846); a Mr. Anderson from Nashua (Luther W. Anderson?) is taking his place at P (the school at Pembroke, New Hampshire?) but doesn't think he will stay long. ; Transcription by Joseph Byrne. Transcriptions may be subject to error.
Questionnaire about George Partridge Colvocoresses' service in World War I, 1917-1919, signed by Colvocoresses on 20 August 1922. Primarily includes information related to George Partridge Colvocoresses' service in the American Civil War and the Spanish-American War. Also included are observations related to Alden Partridge's portrayal in written histories of West Point (Colvocoresses' father, George Musalas Colvocoresses, was Alden Partridge's former ward). ; Questionnaire originally part of a survey of Norwich University alumni conducted by a "Norwich in the World War" committee consisting of Charles N. Barber (chairman), Carl V. Woodbury, K.R.B. Flint, and Gustaf A. Nelson. Data from these questionnaires may have been used in a chapter of "Vermont in the world war, 1917-1919" by Harold P. Sheldon (1928). Transcribed by Abigail Lumpkin. Transcriptions may be subject to human error.