Piaget Jean — Où va l'éducation
In: Population: revue bimestrielle de l'Institut National d'Etudes Démographiques. French edition, Volume 29, Issue 1, p. 163-163
ISSN: 0718-6568, 1957-7966
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In: Population: revue bimestrielle de l'Institut National d'Etudes Démographiques. French edition, Volume 29, Issue 1, p. 163-163
ISSN: 0718-6568, 1957-7966
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Volume 3, Issue 3, p. 318-335
ISSN: 0023-2653
In: Population: revue bimestrielle de l'Institut National d'Etudes Démographiques. French edition, Volume 22, Issue 5, p. 935-936
ISSN: 0718-6568, 1957-7966
World Affairs Online
In: Schweizerische Lehrerzeitung, Volume 130, Issue 4, p. 7-8
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Volume 8, Issue 4, p. 574-577
ISSN: 0340-0425
Die Autoren zeigen die Entwicklung Piagets vom Soziologen zum Entwicklungspsychologen, als der er im deutschsprachigen Raum bekannt ist. Seine soziologischen und philosophischen Werke blieben aus Übersetzungsgründen weitestgehend unbekannt. Den Bruch in seinen wissenschaftlichen Arbeiten vollzieht er 1951, indem er von der Entwicklung soziologischer Erkenntnistheorie zu der genetischer Erkenntnistheorie gelangt. Als Soziologe widmete er sich, basierend auf einer Auseinandersetzung mit Durkheim, zunächst kritisch-dialektischer Gesellschaftstheorie und später der Systemtheorie und Kybernetik. In seiner psychologischen Theorie eleminiert er, entgegen Freud, die Subjektivität, was als Basis für die Untersuchung des Verhältnisses beider Theorien zueinander aufzufassen wäre. (HD)
World Affairs Online
In: Cambridge companions to philosophy
In: Cambridge Collections Online
In: The Cambridge Companions to Philosophy, Religion and Culture
Jean Piaget (1896–1980) was listed among the 100 most important persons in the twentieth century by Time magazine, and his work - with its distinctive account of human development - has had a tremendous influence on a range of disciplines from philosophy to education, and notably in developmental psychology. The Cambridge Companion to Piaget provides a comprehensive introduction to different aspects of Piaget's work in a manner that does not eschew engagement with the complexities of subjects or debates yet is accessible to upper-level undergraduate students. Each chapter is a specially commissioned essay written by an expert on the subject matter. Thus, the book will also be of interest to academic psychologists, educational psychologists, and philosophers.
World Affairs Online
In: Delfin 1994
In: Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 1156
In: Cambridge companions to philosophy
Introduction: overview / Ulrich Müller, Jeremy I.M. Carpendale, Leslie Smith -- The historical context of Piaget's ideas / Marylène Bennour, Jacques Vonèche -- Piaget's developmental epistemology / Leslie Smith -- Piaget's biology / John G. Messerly -- On the concept(s) of the social in Piaget / Richard F. Kitchener -- Piaget on equilibration / Jan Boom -- Constructive processes: abstraction, generalization, and dialectics / Robert L. Campbell -- Piaget and method / Trevor Bond, Anastasia Tryphon -- Infancy / Ulrich Müller -- Childhood / Maximilian B. Bibok, Ulrich Müller, Jeremy I.M. Carpendale -- Adolescence / David Moshman -- Piaget's theory of moral development / Jeremy I.M. Carpendale -- Piaget's enduring contribution to a science of consciousness / Michel Ferrari -- Piaget and affectivity / Bryan W. Sokol, Stuart I. Hammond -- Piaget's pedagogy / Leslie Smith -- Piaget in the United States, 1925-1971 / Yeh Hsueh -- The mind's staircase revised / Thomas Kesselring -- Dynamic development: a neo-Piagetian approach / L. Todd Rose, Kurt W. Fischer
In: Suhrkamp-Taschenbuch-Wissenschaft 1461
Die Entwicklung der Zivilisationstheorie von Norbert Elias ist bisher mehr in die Breite der Anwendung und Umsetzung auf kulturgeschichtliche Fallbeispiele gegangen, weniger in die Tiefe einer empirischen Fundierung ihres Zentrums, nämlich des Konzepts der Psychogenese. Eine angemessene empirische Fundierung der Zivilisationstheorie liegt allerdings - so Georg W. Oesterdiekhoff - bereit: im Psychogenesekonzept der genetischen Epistemologie Jean Piagets und der davon ausgehenden Cross-Cultural Psychology. Im Psychogenesekonzept Jean Piagets sieht Oesterdiekhoff nicht nur den Schlüssel zum inneren Verständnis des zivilisationstheoretischen Psychogenesekonzepts, sondern auch den wissenschaftlichen Erben der Rationalisierungs- und Zivilisierungskonzeptionen der klassischen Soziologie.