Marktversagen, das aufgrund von externen Kosten entsteht, kann sowohl über mengen- als auch über preispolitische Instrumente korrigiert werden. Typische Beispiele dieser beiden Ansätze aus dem Bereich der Umweltökonomie sind handelbare Verschmutzungsrechte bzw. Verschmutzungsabgaben. Der vorliegende Artikel diskutiert die in der Literatur vorgebrachten Vor- und Nachteile der Mengen- und Preissteuerung in der Klimapolitik. Dabei werden zwei Aspekte besonders berücksichtigt. Es sind dies einerseits die Unsicherheit bezüglich der Höhe der Vermeidungs- und Schadenskosten und andererseits die Nicht-Erneuerbarkeit der fossilen Ressourcen.
Der Apothekenmarkt wird in Deutschland in vieler Hinsicht reglementiert. Ein Großteil der verkauften Produkte unterliegt einer Preisbindung und der Marktzugang ist stark beschränkt. Die Autorin plädiert für eine Liberalisierung des Marktes und macht konkrete Reformvorschläge.
Dank modernster Forschungsmethoden existieren heute für beinahe alle körperlichen und psychischen Beschwerden Arzneimittel, die entweder die Heilung, die Prävention oder zumindest die Linderung des jeweiligen Leidens bezwecken. Dabei erscheint es bei Anwendung eines Arzneimittels als selbstverständlich, dass dieses vor seinem Inverkehrbringen nicht nur auf seine Wirksamkeit, sondern auch auf seine Qualität und Sicherheit eingehend geprüft wurde. Ein Blick auf die Geschichte des Arzneimittelrechts zeigt, dass dem nicht immer so war. Vielmehr hatten Arzneimittel lange Zeit keine strengen Anforderungen zu erfüllen, bevor sie auf den Markt gebracht werden konnten. Anfang der 1960er Jahre wurde durch den Contergan-Skandal in tragischer Weise verdeutlicht, dass verschärfte Vorgaben für diese Produktgruppe erforderlich sind. Inzwischen ist der gesamte Entwicklungsweg von Arzneimitteln, angefangen von der Forschung und Entwicklung bis zur Abgabe an die Verbraucher, streng reguliert. Dabei spielen europarechtliche Vorgaben eine maßgebliche Rolle. In der vorliegenden Arbeit wird zunächst ein Überblick über das Arzneimittelrecht der Europäischen Union gegeben. Es folgt eine Darstellung der European Medicines Agency, die in diesem Bereich eine zentrale Rolle einnimmt. Anschließend wird erläutert, was überhaupt unter einem Arzneimittel zu verstehen ist und wie sich Arzneimittel von anderen Produktkategorien, etwa Nahrungsmitteln oder Medizinprodukten, abgrenzen lassen. Schließlich werden die verschiedenen Verfahren, die für die Zulassung von Arzneimitteln in Betracht kommen, näher ausgeführt. Da die Überprüfung der Arzneimittelsicherheit nicht mit der Zulassungserteilung endet, wird im letzten Kapitel abschließend die Arzneimittelüberwachung behandelt. ; eingereicht von Violetta Christiane Loacker ; Universität Linz, Diplomarbeit, 2017 ; (VLID)2299911
Die vorliegende Untersuchung soll zeigen, ob eine Selbstbeteiligung ein wirksames Instrument zur Begrenzung der Arzneimittelnachfrage ist. Voraussetzung dafür ist die Kenntnis der nachfragebestimmenden Faktoren für Arzneimittel und deren Wirkung auf die Preis-, Mengen- und Strukturkomponenten. Dieser Untersuchung schließt sich eine Analyse der Effizienz der verschiedenen Formen der Selbstbeteiligung und deren sozialverträglichen Ausgestaltung an. Daraus leitet die Verfasserin Schlußfolgerungen für geeignete Formen der Selbstbeteiligung ab.
Der Bundesverband der Arzneimittel-Hersteller e.V. hat einen Forschungsauftrag zur Preisregulierung von erstattungsfähigen Arzneimitteln im generikafähigen Markt in der GKV nach dem GKV-WSG vergeben. Ausgangspunkt ist, dass das Scharfstellen der Rabattverträge zu einem aggressiven Preiswettbewerb (effektive Marktpreise nach Rabatt) geführt hat, der in einer steigenden Marktkonzentration münden kann. Vor diesem Hintergrund wird untersucht, welche Entwicklungen auf dem generikafähigen Markt aus oligopoltheoretischer Sicht zu erwarten sind. Anschließend wird ein möglicher Vorschlag für einen zentralen Ansatz der Steuerung des generikafähigen Arzneimittelmarktes entwickelt. Die oligopoltheoretischen Analysen zeigen, dass eine Entwicklung vorstellbar ist, in der zunächst ein intensiver Preiswettbewerb herrscht, da das Gut generikafähiges Arzneimittel von den Krankenkassen als relevanten Nachfragern als homogen angesehen wird und bei den Krankenkassen von einer sehr hohen Preiselastizität der Nachfrage ausgegangen werden kann (Bertrand'scher Preiswettbewerb). Ein solcher Bertrand'scher Preiswettbewerb, bei dem der Preis bis auf die Grenzkosten sinkt, ist in der Realität auf längere Sicht auf oligopolistischen Märkten jedoch selten vorzufinden. Implizite oder gar explizite Preisabsprachen der Oligopolisten führen zu Gewinnmaximierungen zu Gunsten der noch auf dem Markt tätigen Anbieter und zu Lasten der gesellschaftlichen Wohlfahrt sowie der aus dem Markt ausgeschiedenen Unternehmen. Die Wahrscheinlichkeit der Bildung von Preiskartellen bzw. impliziten Preisabsprachen wird umso größer, je kleiner die Anzahl der Oligopolisten ist. Insofern ist eine Entwicklung vorstellbar, in der der Bertrand'sche Preiswettbewerb bei zunehmender Marktkonzentration von einem Preiskartell oder impliziten Preisabsprachen abgelöst wird. Als weniger wahrscheinlich ist eine Einschränkung des Preiswettbewerbs durch Produktdifferenzierung anzusehen. Vor diesem Hintergrund wird in Fachkreisen auch diskutiert, die gegenwärtige Kombination von zentraler Erstattungs-und Preisregulierung mit dezentralem Preiswettbewerb durch ein durchgängig zentrales System zu ersetzen. In diesem Papier wird ein mögliches Modell skizziert, wie ein solcher zentraler Ansatz ausgestaltet sein könnte. .
Der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) ist – insbesondere in Zeiten steigender Ausgaben im Gesundheitswesen – der neben dem Gesetzgeber wohl wichtigste Akteur für die Ausgestaltung des Leistungskatalogs der Gesetzlichen Krankenversicherung. Die wissenschaftliche Literatur äußert jedoch bereits seit geraumer Zeit verfassungsrechtliche Bedenken hinsichtlich der demokratischen Legitimation des G-BA. Nun attestierte auch das BVerfG dem G-BA in seinem viel beachteten November-Beschluss vom 10.11.2015 gewichtige Zweifel an dessen demokratischer Legitimation. Dies zum Anlass nehmend untersucht die Autorin die demokratische Legitimation des G-BA hinsichtlich seiner wohl wichtigsten Richtlinienkompetenz, den Arzneimittelmittelausschlüssen.
Die vorliegende Untersuchung soll zeigen, ob eine Selbstbeteiligung ein wirksames Instrument zur Begrenzung der Arzneimittelnachfrage ist. Voraussetzung dafür ist die Kenntnis der nachfragebestimmenden Faktoren für Arzneimittel und deren Wirkung auf die Preis-, Mengen- und Strukturkomponenten. Dieser Untersuchung schließt sich eine Analyse der Effizienz der verschiedenen Formen der Selbstbeteiligung und deren sozialverträglichen Ausgestaltung an. Daraus leitet die Verfasserin Schlußfolgerungen für geeignete Formen der Selbstbeteiligung ab.
Introduction: Public health practice must ensure efficient access to effective and safe pharmaceuticals, while protecting the population from health risks related to the inappropriate use of pharmaceuticals. Background: About half of all packs sold in German pharmacies are over-the counter (OTC) drugs; their use and regulation is thus a subject of high relevance to public health. At the same time, OTC drugs receive rather limited attention in the drug regulatory and pharmacological literature, and little empirical evidence is available about OTC drug consumption and risk perceptions. Scope: The present thesis is based on four individual research papers that cover perceptions of and behaviours regarding OTC drugs among German adults, reasons for unsuccessful applications for changes to drug trade statuses, pharmacological perspectives on prescription-only (Rx)-to-OTC switches and the prevalence and predictors of OTC drugs use. Methods: This research draws on mixed methods, including an online survey, qualitative content analysis of policy and legislative documents and epidemiological analysis of data from the first phase of the German Health Interview and Examination Survey for Adults. Results: Among the adult population living in Germany, a seven-day OTC drug use prevalence of 40.2% was found. Female gender, older age, self-reported reduced health status and multimorbidity were significant predictors of OTC drug use. There were seven Rx-to-OTC switches between 2006 and 2015, but not all of these decisions were fully in line with the recommendations of the EU guideline on changing drug trade statuses. Further, unsuccessful applications for Rx-to-OTC switches, OTC-to-Rx switches and other changes trade Status were not infrequent. At the expert level, the most important reasons for rejected applications were drug safety concerns and insufficient data. At the policy level, negative decisions were mainly made because of legal restrictions. It was also found that risk perception of OTC drugs greatly depends on the route of administration and whether the product is plant-based or not. Moreover, consumers do not always read all details in the package leaflet. Conclusions: This thesis constitutes the first measure of OTC drug use in a representative sample of the adult population living in Germany. With a seven-day prevalence of 40.2%, OTC drug use is significant. While applications for changes in drug trade status and their fate are transparent, the reasons for negative recommendations are far less traceable. The findings of this thesis have led to the identification of several opportunities to improve OTC drug regulation. Detailed justifications for negative decisions on applications to changing drug trade statuses should be provided. Data that are already available a for instance, from large epidemiological studies a could be used to inform decision-making on potential changes to drug trade statuses. Such studies should make a distinction between self-medication and OTC drug use; they should also collect information on the doses and durations of OTC drug use. In addition, past changes to trade statuses should be evaluated so that lessons learned can inform future decision-making. Elaboration of a set of criteria concerning the risks and benefits of OTC availability is also recommended to increase evidence-based OTC drug regulation.
This project provokes awareness of natural resources protection in Tibet, and it raises questions about its political, environmental, and cultural impact. Through constructing a 2.5 km wall out of pre-cast concrete blocks over a long period of time, it works to provoke people both on-site and off-site. The wall acts as a new injury to the land just like the extraction of resources from the earth again and again. Starting with another wound, I am hoping to raise awareness of the status of this landscape, helping it to recover in reverse. When facing this large international issue, I am not trying to figure out an ecological strategy, but to raise public attention, letting time and people judge where we should go from here.
Huge controversy has arisen since the Copyright (Amendment) Bill 2014 of Hong Kong, dubbed "Internet Article 23" by netizens, appeared in public view again, which was not adopted in the end. One of the concerns commonly raised by end users was whether uploading cover version (which refers to "online posting of earnest performance of copyright works" according to the Government's definition) would attract legal liability under the Bill. This article intends to first give an overview of the legal framework concerning cover version issue under Hong Kong copyright law. It then considers why such issue has provoked intense discussion in a political context. The article argues in conclusion that both the Government and public institutions can further their role in supporting creative and social innovation in music industry in the digital environment. ; Revised Version
Notre recherche est une analyse des derniers films de Nagisa Ōshima au sujet de l'érotisme. Tout d'abord, nous commencerons par explorer la construction primaire de l'érotisme chez Ōshima, en commençant par le conflit entre l'esprit et la chair. Nous ferons des analyses sur le paradoxe érotique des personnages du film formé dans la complication de la chair et du désir. Puis, nous nous pencherons sur la constitution du sujet du film, pour explorer la présentation de la dimension de la folie et de la dimension du sérieux lorsque des sujets importants de la vie s'entremêlent, tels que le sexe, l'amour, la mort. Dans une deuxième partie, nous examinerons l'origine de la contradiction érotique dans la culture japonaise dans les films de Nagisa Ōshima, avec une double perspective microscopique et macroscopique. Nous retrouverons la logique de composition de la folie et du sérieux du style japonais, au regard de l'impact de la culture traditionnelle et du goût esthétique du Japon. Enfin, le substrat culturel étant porteur des fruits de la civilisation, nous avancerons notre étude au niveau de la liaison entre l'érotisme et la morale, et explorerons le paradoxe de la morale et des deux sexes du style japonais, contenus dans le paradoxe érotique présenté dans les films de Nagisa Ōshima.Dans la dernière partie, nous reviendrons sur l'univers de ces films, et nous interpréterons la force motrice qui dessinent leur esthétique érotique via les dimensions de la folie et du sérieux, sous l'impact de la double culture d'Ōshima qui est autant un réalisateur japonais qu'un réalisateur international. Enfin, nous étendrons le paradoxe de l'érotisme « dans l'écran » et « dehors de l'écran », révélé du point de vue du spectateur, de la censure et du mécanisme du film, l'ambition et la rébellion de Nagisa Ōshima de placer l'érotisme au « noyeu » du film. Tout cela en reliant la contradiction de la folie et du sérieux et le conflit de l'art et de la réalité ; le conflit entre l'expression du sexe ; la représentation érotique dans le film et l'institutionnalisation ; le contexte social et politique ; et faire une interprétation profonde de la métaphore du « monde de miroir » de la logique du paradoxe dans l'univers érotique de Nagisa Ōshima.Notre méthodologie d'étude sur l'érotisme est toujours basée sur une logique de paradoxe, de contradiction et de conflit. Ainsi, dans la méthode de recherche, nous tenons toujours à combiner de manière pluridisciplinaire et interdisciplinaire la psychologie, la sociologie, la sémiologie et d'autres disciplines avec la théorie d'esthétique cinématographique.
Notre recherche est une analyse des derniers films de Nagisa Ōshima au sujet de l'érotisme. Tout d'abord, nous commencerons par explorer la construction primaire de l'érotisme chez Ōshima, en commençant par le conflit entre l'esprit et la chair. Nous ferons des analyses sur le paradoxe érotique des personnages du film formé dans la complication de la chair et du désir. Puis, nous nous pencherons sur la constitution du sujet du film, pour explorer la présentation de la dimension de la folie et de la dimension du sérieux lorsque des sujets importants de la vie s'entremêlent, tels que le sexe, l'amour, la mort. Dans une deuxième partie, nous examinerons l'origine de la contradiction érotique dans la culture japonaise dans les films de Nagisa Ōshima, avec une double perspective microscopique et macroscopique. Nous retrouverons la logique de composition de la folie et du sérieux du style japonais, au regard de l'impact de la culture traditionnelle et du goût esthétique du Japon. Enfin, le substrat culturel étant porteur des fruits de la civilisation, nous avancerons notre étude au niveau de la liaison entre l'érotisme et la morale, et explorerons le paradoxe de la morale et des deux sexes du style japonais, contenus dans le paradoxe érotique présenté dans les films de Nagisa Ōshima.Dans la dernière partie, nous reviendrons sur l'univers de ces films, et nous interpréterons la force motrice qui dessinent leur esthétique érotique via les dimensions de la folie et du sérieux, sous l'impact de la double culture d'Ōshima qui est autant un réalisateur japonais qu'un réalisateur international. Enfin, nous étendrons le paradoxe de l'érotisme « dans l'écran » et « dehors de l'écran », révélé du point de vue du spectateur, de la censure et du mécanisme du film, l'ambition et la rébellion de Nagisa Ōshima de placer l'érotisme au « noyeu » du film. Tout cela en reliant la contradiction de la folie et du sérieux et le conflit de l'art et de la réalité ; le conflit entre l'expression du sexe ; la représentation érotique dans le film et l'institutionnalisation ; le contexte social et politique ; et faire une interprétation profonde de la métaphore du « monde de miroir » de la logique du paradoxe dans l'univers érotique de Nagisa Ōshima.Notre méthodologie d'étude sur l'érotisme est toujours basée sur une logique de paradoxe, de contradiction et de conflit. Ainsi, dans la méthode de recherche, nous tenons toujours à combiner de manière pluridisciplinaire et interdisciplinaire la psychologie, la sociologie, la sémiologie et d'autres disciplines avec la théorie d'esthétique cinématographique.
The thesis consists of three essays in development and political economics. Political Connection, Government Patronage and Firm Performance: Evidence from Chinese Manufacturing Firms The paper tests whether politically connected firms receive preferential favor from the government, as measured by state capital investment from the central government and subsidies. My results suggest that firms connected with one more top leader from the State Council receive 9.4 percent more subsidies, firms connected with one more leader who holds positions on both the Central Committee and the State Council obtain 23 percent more state capital and then have a 2 percentage point higher product markup. When there is extra state capital due to political connections, other domestic capital is crowded out. The heterogeneous effects find that firms with more employees, but lower sales and less profit tend to receive more state capital if equally connected, while firms with higher sales tend to obtain more subsidies. This additional state capital and these subsidies do not seem to improve the firm's performance. The Determinants of Media Bias in China We measure and investigate the determinants of political control of newspapers in China. We find that more strictly politically controlled newspapers cover disasters and corruption more than their commercial competitors, most likely in order to monitor lower level officials. We also find that they cover leaders and the official news agency Xinhua to a larger extent. We find that in the cross section, the political control correlates negatively with GDP per capita and population size, but there is no time trend in the political control of Chinese newspapers in the 2000s. Finally, we analyze the effect of a reform to close down all county papers in 2003. The reduced competition significantly affected the degree of political control of the remaining papers. Chinese Microblogs and Drug Quality This paper examines the impact of the introduction of Sina Weibo, the most popular microblog in China, on the quality of drugs on the market. I find that the number of bad drugs is decreasing in Sina Weibo use: if the Sina Weibo use is doubled, the number of bad drugs found will be reduced by 21 percent. I show that the reduction of bad drugs is driven by two mechanisms: Sina Weibo induces more effort from the Drug Administration and it deters the production of bad drugs. The results suggest that microblogs can play an important role in monitoring both the public and the private sectors, especially in a context with media censorship.
This thesis provides a range of analyses to examine the current Chinese pension reform in both provincial and national contexts, with special emphasis on coverage increase and its long term financial implications. Quantitative assessment includes econometric analysis of survey data initiated and organized by the author and her colleagues. Special models are designed to reflect the transitional characteristics of the current Chinese pension system. The results confirm that the coverage increase delays the system-aging process, through labor migration and urbanization, by about 20 years. But a funding crisis is inevitable if no parametric reforms could be made in the current system and if the system is not well managed. Policy suggestions are made in line with the empirical analysis and model results. In addition, some structural pension reform options are discussed. Two Notional Defined Contribution (NDC) applications are presented and simulations indicate that an NDC system may be effective in smoothing the financial pressure for government while maintaining adequate levels of individual retirement benefit. In the final part of the thesis, a hypothetical safety net is assessed in the context of the current policy framework, and its cost is examined. The thesis introduces new data and first hand information about Chinese pension reform in a provincial context to reflect the features of the national system.
Problem: The Smart Open Services for European Patients (epSOS) piloted the exchange of electronic Patient Summaries and ePrescriptions between selected member states of the European Union (EU). This project basically solved the 'communication' or message transfer problem. However, it encountered a serious 'delivery' problem: the safe dispensation of a medicinal product noted in a prescription from a given country by a retail pharmacist in another country. The reason for this was that the specified medicine could in many instances not univocally be identified - the same name may identify a product with a different active ingredient, or the product with identical composition may carry a different name in the other country. If the prescribed medicine had not been authorised for marketing in the other country, information on its attributes may not be available. This rendered dispensation by the pharmacist impossible, even where substitution would, in principle, be allowed and possible.Objectives: This paper reports on the goal, activities and achievements of the openMedicine project towards development of a digital solution and its implementation to meet this identification and the resulting delivery challenge. European-wide and cross-Atlantic endeavours to enhance pharmacovigilance by being able to match adverse event reports filed under different drug names which provide, however, for the same active ingredient(s) were developed upon. And the need for and benefits of being able to trace for clinical purposes, e.g. the longer-term treatment with the same active ingredient, even when the name of the prescribed medicine changed several times, were explored.Methodological approach: The openMedicine project was funded by the European Commission (EC) on behalf of member states to analyse this European-wide problem. Work benefitted from the epSOS project and work by the European Medicines Agency (EMA), the USA Federal Drug Agency (FDA), and standard development organisations (SDOs). Reviews of white and grey literature, ...