Mit [dem] Themenschwerpunkt versuch[t die Redaktion], nicht nur ein Bewußtsein der Bedeutung von Emigration und Remigration für die Disziplinentwicklung zu wecken, sondern auch einen weiteren Schritt in der Forschung zu tun, mit Fallstudien über lokale Entwicklungen, mit Analysen subdisziplinärer Kontinuitäts- und Diskontinuitätsmuster und mit personenbezogenen Studien über die Disziplinentwicklung nach 1945 in SBZ und DDR. Für die Pädagogik an der Frankfurter Universität (Feidel-Mertz/Lingelbach) wird eine paradigmatische Kontroverse zwischen eher gesellschaftskritischen und eher affirmativen Theorien sichtbar, die durch die politischen Ereignisse 1933 entschieden wird und einem gesellschaftskritischen Paradigma erst nach 1968/1970 wieder eine Chance einräumt (und eher nebenher werden auch die Differenzen zwischen nationalsozialistischer und nationalkonservativer Pädagogik am Exempel H. Weinstocks herausgearbeitet). An der Nachkriegsgeschichte von Besetzungsprozeduren an der Hamburger Universität kann Ch. Kersting nicht nur die unterschiedlichen Formen der Aufmerksamkeit für die Emigranten belegen (die man angesichts der Verdrängungs-These nicht erwartet hätte), sondern auch den Bedeutungswandel der Verdrängungsannahme selbst. […] Konzentriert auf eine Subdisziplin behandeln G. Miller-Kipp und M. Kipp - mit der Frage nach Theoriewandel bei Personenkontinuität […] die Theorie-Geschichte der Berufs- und Wirtschaftspädagogik […]. Die Beiträge von U. Wiegmann und G. Geissler erinnern schließlich daran, daß wir auch unsere bildungshistorischen Fragen an die Disziplin nicht mehr im Lichte der alten Ost-West-Trennung formulieren dürfen. Beide Beiträge zeigen aber, welche neuen Probleme und Schwierigkeiten sich damit stellen. (DIPF/Orig.)
In: Kultur und Gesellschaft: gemeinsamer Kongreß der Deutschen, der Österreichischen und der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, Zürich 1988 ; Beiträge der Forschungskomitees, Sektionen und Ad-hoc-Gruppen, S. 667-669
Die Vertreibung von Tausenden von Wissenschaftlern durch das Dritte Reich bedeutete für die Universitäten und Technischen Hochschulen in Deutschland den Verlust eines beträchtlichen Teils ihres wissenschaftlichen Personals. Die Auswanderung und die Neuverwurzelung in Ländern, in denen die Vertriebenen trotz vieler Widerstände Aufnahme fanden, waren Teil des tiefen Unglücks, das 1933 Haß und Brutalität über die Welt brachte. Die Emigrationsgeschichte und die Exilforschung arbeiten seit Jahrzehnten daran, die Grundlagen für ein Verständnis dieser vielschichtigen Vorgänge zu schaffen.
'Die Vertreibung von Tausenden von Wissenschaftlern durch das Dritte Reich bedeutete für die Universitäten und Technischen Hochschulen in Deutschland den Verlust eines beträchtlichen Teils ihres wissenschaftlichen Personals. Die Auswanderung und die Neuverwurzelung in Ländern, in denen die Vertriebenen trotz vieler Widerstände Aufnahme fanden, waren Teil des tiefen Unglücks, das 1933 Haß und Brutalität über die Welt brachte. Die Emigrationsgeschichte und die Exilforschung arbeiten seit Jahrzehnten daran, die Grundlagen für ein Verständnis dieser vielschichtigen Vorgänge zu schaffen.' (Autorenreferat)
Anhand von vier deutsch-amerikanischen Politikwissenschaftlern werden Formen einer emigrationsspezifischen Wirkungsgeschichte vorgestellt. Dabei geht es um das Feld der internationalen Beziehungen in der politischen Wissenschaft. Für die Position und den Einfluß von H. Kelsen wird festgestellt, daß er über die nationalstaatliche Begrenzung des Rechts und der Staatstheorie hinausging und das Völkerrecht über das Staatsrecht setzte. Seine Arbeit fand keinen Eingang in die Politikwissenschaft. Person und Werk J. Morgenthaus werden als Gegentypus dargestellt. Ein konservatives Menschenbild, konkrete Analysen der internationalen Beziehungen und der politischen Kultur brachten in seinem Fall eine enge Verknüpfung von Politikwissenschaft und politischem System. Der Kelsen-Schüler und dezidierte Liberaldemokrat J. Herz hielt an einer sehr viel positiveren Einstellung zur normativ-kritischen Dimension der Politikwissenschaft fest und brachte es gleichwohl zu einer markanten Position im amerikanischen Wissenschaftssystem. Die vergleichende Regierungslehre wird am Beispiel von K. Deutsch erläutert. Wissenstransfer und Akkulturation werden als entscheidende Begriffe für die sozialwissenschaftliche Erforschung der Formen und Inhalte der politikwissenschaftlichen Emigration betrachtet. (HA)
Migration is a fundamental aspect of international political economy (IPE). It encompasses every aspect of the field of study but has been distanced from IPE mainstream. Nonetheless, it is an international phenomenon that requires joint participation and negotiation between the sending and receiving countries to determine their policies. Migration generates interdependence from below, where micro-structures are initiated by the people. States, politic, economic and social aspects are inherently touched by people's mobility. In this article we will highlight the impact that remittances have on the home country, and how dependent Guatemala is on fluctuations of the host country. It will explore how remittances shape Guatemala's economy.This article will follow three main questions: Why do people migrate from Guatemala to the United States? How does emigration impact Guatemala economically and socially? What are the challenges the Guatemalan government faces and needs to overcome to move forward from an ever growing dependency on emigration? It will be argued that remittances generate a greater dependency to the US. Remittances represent one of the main incomes in Guatemala. Not only are they bound to the receiving country's volatility (e.g. economic crisis and immigration law), they are not sustainable in the long term. But underdeveloped countries have yet to realise this in their policies, as remittances feature as a cushion to the balance of payment and emigration a relief to unemployment rates. Nevertheless, it is an issue that has to be targeted immediately. Furthermore, it is argued that social networks are the cornerstone of migration. The social impact on determinants of out-migration, diaspora and return are all intertwined within security issues, where American originated gangs return to their home countries, exporting criminal behaviour (known as the cost of social remittances). (1) Maras in conjunction with organised crime are new actors in determinants of emigration. This vicious circle revolves not only around IPE but becomes an international security issue. The state must act now for it to avoid its own erosion and cataclysm in the long term, taking down its credibility, economy and security.Heated debates come afloat between international migration and economic development. On one hand, there is the assumption that economic development will enhance emigration and others who argue the opposite. This article will favour the latter argument that development will improve conditions for potential migrants to stay home. Since Guatemala's emigration came basically from political instability and insecurity, an important variable is the current economic and security situation. Internal migration and refugee movements initiated during the civil war and terror repression, were it is estimated that over 200,000 people were killed or disappeared. A politically generated migration mobilised and displaced 1.5 million people between 1981 and 1983. (2) Most people fled to neighbouring countries as refugees and asylum seekers. This migration tendency was eased once democracy returned and peace accords signed in 1996. There are currently 1.4 million Guatemalan migrants in the US, of which more than half are undocumented. Violence in Guatemala has not ceased and therefore maras or gangs, corruption and insecurity are current out-migration push factors. Development should include not only economic development (higher GDP), but should be complemented with social development that pursues poverty alleviation, education, and security.Remittances have captured most of the attention concerning migration. Worker remittances are defined as 'the quantity of currency that migrants earn abroad and then send home to their families and communities'. (3) They are a source of foreign (hard) currency and can be used towards consumption, savings, investment, affecting both the household's and the country's economy. Globally, remittances to middle and low income countries in 1990 amounted to US$ 31 billion; in 2006 the amount increased to US$ 200 billion. (4) One fourth was sent to Latin America of which US$ 52 billion were sent back and can be compared to foreign direct investment (FDI) and official development assistance (ODA) flows.A growing concern in Latin America refers to remittances vis-à-vis GDP. Mexico is the first recipient of remittances in Latin America (net billion and in 2005 represented 45% of recipient of remittances). In Guatemala, remittances constitute one of the highest sources of household income and represent a large percentage of the country's GDP (11,3%) compared to the less than 5% in Mexico. Given the importance of economic migrants sending money home, any fluctuation or variation in the receiving country will make the sending countries even more vulnerable and dependant than what they already are. Latin American countries face a big challenge: create more employment possibilities at home and persuade potential migrants to stay, or ignore and continue, in their best interest, encouraging emigration to ease unemployment rates and gain from remittances. Until now, remittances have been a consistent income for developing countries. They constitute a positive aspect of emigration. However, in the long run, a country cannot rely on 'comfortable' income from emigrants dissatisfied by their government's instability and incapacity to create jobs, and wage differential. The free ride is bound to end, and attention has to be paid before it is too late. (5) Guatemala has become excessively reliant on remittances. The main setback is that they are not sustainable in a long term. If the trend continues, further emigration will stimulate depopulation of the home country. Consequently, economic development through GDP is not the long term answer to fight off dependence on remittances. On the other hand, social and human development needs to be fostered and invest in education, healthcare, poverty reduction and security.The latter issue has given migration a new twist. It represents another major issue to governments to tackle urgently, and a determinant of further emigration due to the growing violence in the territory, just as civil war times in Guatemala. International organised crime and migration has to seek state intervention and international cooperation. If migration and security are not managed wisely, Guatemala can expect a downward spiral and meltdown in the long term. (1) Alejandro Portes, Migration and Development: A Conceptual Review of the Evidence', Working Paper, Red Internacional Migracion y Desarrollo, 2006. http://meme.phpwebhosting.com/~migracion/rimd/bellagio/2.pdf Accessed on 17/08/2010.p. 19.(2) IOM, 'Guatemala, Country Profile', http://www.iom.int/jahia/Jahia/guatemala Accessed on 01/08/2010.(3) Manuel Orozco, 'Globalization and Migration: the Impact of Family Remittances in Latin America', Latin American Politics and Society, 44:2 (Summer 2002), p. 43.(4) Acosta, Pablo, Fajnzylber, and Lopez, J. Humberto, 'How Important Are Remittances in Latin America?, in Pablo Fajnzylber and J. Humbert Lopez, eds., Remittances and Development: Lessons from Latin America. Washington DC: World Bank/The International Bank for Reconstruction and Development, 2008, p.1. http://siteresources.worldbank.org/INTLAC/Resources/Remittances_and_Development_Report.pdf Accessed on 30/08/2010.(5) Emigration has been sought as a 'necessary evil': 'supplying needed short-term economic and social benefits but also imposing immediate human and cultural host hindering long-term development'. Marc R. Rosenblum, 'Moving Beyond the Policy of No Policy: Emigration from Mexico and Central America', Latin American Politics and Society, volume 46, number 4, Winter 2004, p. 104.*Licenciada en Estudios Internacionales - Universidad ORT Uruguay.MA. International Political EconomyUniversity of Warwick Graduate
The article concentrates on the most essential elements of a social science as research, whereby research is strictly interpreted as the verification of a theory in a particular field but neither as "theorie sans terrain" nor "terrain sans theorie". Yet even if this particular employment in the field of social science is explicitly conceived of as privileging the logic of discovery and the strictures of proof in opposite to all preconstructed themes, theories and traditions of different disciplines, it cannot simply be reduced to the standpoint of pure logic. Engagement for social science as reflexive research means to further its practical, political acceptance by using the results obtained from research, means fighting for her autonomisation in terms of contributing to the creation of appropriate forms of sociability for its activities and reception (such as the formation of a reading public, discussion forums, effective tools with which to combat social barriers to the attainment of knowledge, etc.). ; The article concentrates on the most essential elements of a social science as research, whereby research is strictly interpreted as the verification of a theory in a particular field but neither as "theorie sans terrain" nor "terrain sans theorie". Yet even if this particular employment in the field of social science is explicitly conceived of as privileging the logic of discovery and the strictures of proof in opposite to all preconstructed themes, theories and traditions of different disciplines, it cannot simply be reduced to the standpoint of pure logic. Engagement for social science as reflexive research means to further its practical, political acceptance by using the results obtained from research, means fighting for her autonomisation in terms of contributing to the creation of appropriate forms of sociability for its activities and reception (such as the formation of a reading public, discussion forums, effective tools with which to combat social barriers to the attainment of knowledge, etc.).
Beatrix Herlemann stellt in ihrem Beitrag die über die gemeinsamen äußeren Rahmenbedingungen für alle Emigranten hinausgehenden Besonderheiten der Asylantengruppen kommunistischer Flüchtlinge in den Niederlanden von 1933 bis 1945 dar. Auf der Basis von deutschem Quellenmaterial werden Organisation, Arbeitsweise sowie regionale Aktivitäten kommunistischer Emigranten in den Zusammenhang der Konzepte illegaler und antifaschistischer Arbeit von KPD und Komintern gestellt. Für die streng konspirativ arbeitenden Kommunisten war das Exil nur als vorübergehender Aufenthalt zur Reaktivierung für den erneuten Kampf in Deutschland geplant; dabei war die Arbeit an der deutsch-niederländischen Grenze besonders bzgl. der Aufnahme neuer (kommunistischer) Flüchtlinge und der illegalen Propagandaarbeit wichtig. Trotz der Schwächung der Untergrundarbeit der KPD in Deutschland gab es auch in den Niederlanden zu Beginn der 40er Jahre neue Organisationspläne; 1943 wurde die illegale KPD-Arbeit in den Niederlanden stark geschwächt, mit Flucht oder Hinrichtung der wichtigsten Funktionäre fand die Arbeit 1944 ein Ende, nachdem bereits 1940 die meisten deutschen Emigranten die Niederlande nach der deutschen Okkupation verlassen hatten. (KS)