In: Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht: ZaöRV = Heidelberg journal of international law : HJIL, Band 83, Heft 2, S. 257-282
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen : German review on the United Nations, Band 70, Heft 5, S. 201
In: European Law Blog, 2021, https://europeanlawblog.eu/2021/03/05/trial-by-mathematics-and-the-eus-subsidiary-protection-regime-a-strategic-preliminary-reference-pending-before-the-cjeu-in-case-c%e2%80%91901-19/
This article compares the legal regimes of land restitution that were enacted in Germany, after World War II and again after the Cold War, with those enacted in Colombia after a decades-long armed conflict, in which many people lost their land. Many parallels can be drawn between these experiences: both countries decided to restitute land in an effective manner but also excluded groups of victims - which was accepted by both countries' constitutional courts. Important differences emerge regarding the function of restitution for the resolution of the conflict and in its implementation in practice. These differences are owed to the different origins and causes of the conflicts, and to different circumstances prevailing at the time of restitution. It can be clearly shown that post-conflict restitution of land is very context-sensitive. Neither in Germany nor in Colombia were the objectives of the restitution regimes, individual justice and further policy aims, fully achieved. Nevertheless, the considerable extent to which justice was indeed attained by restitution should not be talked down or diminished.
In: Helmut Philipp Aust and Esra Demir-Gürsel (eds.), The European Court of Human Rights: Current Challenges in Historical Perspective, Edward Elgar 2021, Forthcoming
Nach Einschätzung des Europäischen Parlaments sind die EU und osteuropäische Staaten das Ziel russischer Propaganda bzw. einer hybriden Kriegsführung. Litauen und Lettland haben seit 2015 mehrfach Maßnahmen gegen das Fernsehprogramm "RTR Planeta" ergriffen, dessen Inhalte als Kriegspropaganda qualifiziert wurden. Gegen den Leiter einer russischen Nachrichtenagentur hat die EU aus dem gleichen Grund gezielte Sanktionen verhängt. Primär- und Sekundärrecht ermöglichen ein solches Vorgehen gegen Kriegspropaganda, insbesondere soweit deren Verbot sich mit dem Verbot der Aufstachelung zu Hass aus Gründen der Staatsangehörigkeit überschneidet. Um einen Missbrauch zu verhindern sind Beschränkungen der Meinungsfreiheit aufgrund dieser Verbote aber hinreichend zu begründen.