Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
13 Ergebnisse
Sortierung:
In: Veröffentlichungsreihe des Instituts für Pflegewissenschaft an der Universität Bielefeld (IPW) 08,138
In: BMC Public Health, Band 20, Heft 5, S. 1-9
Background: Studies from European and non-European countries have shown that migrants utilize cervical cancer screening less often than non-migrants. Findings from Germany are inconsistent. This can be explained by several limitations of existing investigations, comprising residual confounding and data which is restricted to only some regions of the country. Using data from a large-scale and nationwide population survey and applying the Andersen Model of Health Services Use as the theoretical framework, the aim of the present study was to examine the role that different predisposing, enabling and need factors have for the participation of migrant and non-migrant women in cervical cancer screening in Germany. Methods: We used data from the 'German Health Update 2014/2015' survey on n = 12,064 women ≥20 years of age. The outcome of interest was the participation in cancer screening (at least once in lifetime vs. no participation). The outcome was compared between the three population groups of non-migrants, migrants from EU countries and migrants from non-EU countries. We employed multivariable logistic regression to examine the role of predisposing, enabling and need factors. Results: Non-EU and EU migrant women reported a lower utilization of cervical cancer screening (50.1 and 52.7%, respectively) than non-migrant women (57.2%). The differences also remained evident after adjustment for predisposing, enabling and need factors. The respective adjusted odds ratios (OR) for non-EU and EU migrants were OR = 0.67 (95%-CI = 0.55–0.81) and OR = 0.80 (95%-CI = 0.66–0.97), respectively. Differences between migrants and non-migrants were particularly pronounced for younger age groups. Self-rated health was associated with participation in screening only in non-migrants, with a poorer health being indicative of a low participation in cancer screening. Conclusions: The disparities identified are in line with findings from studies conducted in other countries and are indicative of different obstacles this population group encounters in the health system. Implementing patient-oriented health care through diversity-sensitive health services is necessary to support informed decision-making.
In: Lernen leichter gemacht
In: Surveying the Migrant Population: Consideration of Linguistic and Cultural Issues, S. 95-105
Quantitative questionnaires are increasingly applied across different languages and cultures.
They play an important role in research on immigrant communities as well as in
surveys of the general population of which immigrants are a significant part. Because
immigrants have often limited proficiency of the language of the host country, usually
questionnaires in their first language ("mother tongue") are needed. For this purpose, it
is common to use questionnaires developed or adapted for the population of the respective
countries which immigrants originate from. The applicability of these questionnaires,
however, may be limited because of differences between both populations in terms of
language usage, amongst others resulting from language attrition. This, for example, can
be illustrated by means of the Revised Illness Perception Questionnaire (IPQ-R) applied to
Turks in Turkey and Turkish immigrants residing in Germany. Questionnaires, therefore,
must be thoroughly tested and often re-adapted to the language style and level of language
proficiency of immigrants to avoid different forms of bias. An analytical framework of
questionnaire equivalence can guide the process of testing and re-adaptation.
BACKGROUND: In order to slow down the spread of SARS-CoV‑2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2) the federal states and the government in Germany have implemented protective measures with far-reaching consequences for the population and the economy. Amongst others, these measures include the temporary restriction of the operation of leisure facilities as well as contact and travel restrictions. These government regulations and recommendations have provoked mixed reactions, with some parts of the population not complying accordingly. OBJECTIVES: The aim of the present study is to explore reasons for the noncompliance with protective measures on the basis of social media posts. MATERIALS AND METHODS: Three social networks (Facebook, Twitter, and YouTube comments) were systematically investigated for the period 2 March to 18 April 2020 with regard to attitudes and beliefs about "social distancing" and other protective measures by means of qualitative document and content analysis. A total of 119 postings were included in the analysis and interpreted. RESULTS: Six main categories and four subcategories were identified in terms of the rejection of protective measures: misinformation of social media (trivialization and doubts about the effectiveness of protective measures), mistrust of the established public media, knowledge deficits and uncertainty, restriction of basic rights, the role of authorities (population control and poor trust in the Robert Koch Institute), and economic consequences of the pandemic. CONCLUSION: Misinformation in social media and knowledge deficits may contribute to underestimating the pandemic. In addition, economic pressures may contribute to rejecting protective measures. To increase the acceptance of implemented protective measures, health education and transparent and evidence-based communication represent relevant determinants.
BASE
In: Behinderung und Migration. Inklusion, Diversität, Intersektionalität., S. 253-262
Die Verfasser zeigen in ihrem Beitrag anhand versorgungsepidemiologischer Studien auf, dass Menschen mit Migrationshintergrund Leistungen zur Teilhabe am Arbeitsleben sowie der medizinischen Rehabilitation deutlich seltener nutzen als Menschen ohne Migrationshintergrund und sich auch die Wirksamkeit der Versorgungssysteme hinsichtlich der beiden Gruppen unterscheidet. Mögliche Erklärungen für vorhandene Barrieren des Zugangs und der Nutzung spürt das Autorenteam mittels vorliegender qualitativer Forschungsergebnisse nach, um darauf aufbauend mögliche Verbesserungspotenziale für eine flächendeckende [Inanspruchnahme] von Leistungen zur Teilhabe aufzuzeigen. (DIPF/Orig.).
In: Surveying the Migrant Population: Consideration of Linguistic and Cultural Issues, S. 5-12
"Versorgungsinstitutionen werden den Bedürfnissen und Bedarfen von Menschen mit Migrationshintergrund bisher nicht flächendeckend gerecht. Das hat zur Folge, dass diese Bevölkerungsgruppe im Versorgungssystem auf zahlreiche Barrieren stößt, die den Zugang zu und die Wirksamkeit von Versorgungsangeboten nachteilig beeinflussen. Im Rahmen dieses Beitrages erläutern wir dies am Beispiel der medizinischen Rehabilitation sowie von Leistungen zur Teilhabe am Arbeitsleben. Medizinische Rehabilitation und Leistungen zur Teilhabe am Arbeitsleben (vormals als berufliche Rehabilitation bezeichnet) sind zwei wesentliche Angebote, die auf der Grundlage des Sozialgesetzbuches (SGB) IX vom deutschen Rehabilitationssystem erbracht werden, um die Teilhabe behinderter oder von Behinderung bedrohter Menschen an der Gesellschaft zu fördern. (...) Die medizinische Rehabilitation und LTA sind jedoch zwei Versorgungsangebote, bei denen Zugangs- und Wirksamkeitsbarrieren, denen Menschen mit Migrationshintergrund in der Versorgung begegnen, nahezu exemplarisch deutlich werden und zahlreiche Verbesserungspotenziale offenbaren." (Textauszug, IAB-Doku)
In: Behinderung und Migration, S. 253-262
In: Migration und soziale Arbeit, Heft 4, S. 292-298
Unsere Bevölkerung ist vielfältig. Diese Vielfalt wird geprägt durch verschiedene Diversitätsmerkmale und ist eng mit unseren Gesundheitsvorstellungen und Versorgungserwartungen verbunden. Eine diversitätssensible Gesundheitsversorgung kann diese Vielfalt berücksichtigen, was sich positiv auf die Inanspruchnahme von Gesundheitsangeboten und Versorgungsergebnisse auswirkt. Auch die Belegschaft in Gesundheitsinstitutionen ist durch eine dynamische Vielfalt geprägt, welche ihrerseits mit Chancen und Herausforderungen einhergeht. Einrichtungsleitungen und Fachkräfte sind sich der Notwendigkeit einer diversitätssensiblen Gesundheitsversorgung bewusst, Maßnahmen zur Umsetzung dieser kommen allerdings selten zum Einsatz. Gründe sind u.a. fehlende Hinweise zur Umsetzung. Das Projekt DiversityKAT setzte an dieser Stelle an. Gemeinsam mit Praktikerinnen und Praktikern sowie mit Versorgungsträgern wurde eine Handreichung erstellt, deren Anwendung und Nutzen in diesem Beitrag kurz vorgestellt wird.
Background Antimicrobial resistance may result from inappropriate use of antibiotics in health care. Turkey is one of the countries with the highest antibiotic consumption in the world. Considering the role of transnational ties between Turkish migrants and their social contacts in Turkey, the attitudes and behaviors relating to rational antibiotic use in Turkey can also affect the use of antibiotics by Turkish migrants residing abroad. This study explores physicians' and pharmacists' experiences and perspectives on rational antibiotic use among Turkish adults in Turkey and among Turkish migrants in Germany, Sweden, and the Netherlands, three European countries with large populations of Turkish migrants. Methods Following a qualitative study design using convenience and snowball sampling, in-depth interviews with 21 family physicians and 24 pharmacists were conducted in the aforementioned countries. We transcribed all interviews verbatim and performed content analysis separately in the countries, followed by translation, pooling and joint interpretation of the findings. Results Physicians and pharmacists encountered irrational use of antibiotics among their patients in Turkey. Physicians interviewed in the three European countries explained that Turkish migrants differ from non-migrants with respect to their attitudes towards antibiotics, for example by more often expecting to be prescribed antibiotics. All physicians and pharmacists in the selected countries reported to inform their patients on how to use antibiotics upon prescription; however, Turkish migrants' poor language proficiency was considered as a substantial communication barrier by the physicians and pharmacists interviewed in the European countries. Conclusions The study illustrated some aspects of irrational antibiotic use among the population in Turkey and Turkish migrants in selected European countries. It emphasized the need for closer community participation, adequate information campaigns, as well as in-service training of health care providers in Turkey. The strategies and interventions on rational antibiotic use should also be supported and encouraged by health care providers, who need to reach out to people with various cultural backgrounds.
BASE
In: Forschungsbericht / Bundesministerium für Arbeit und Soziales, Band FB402
Dieser Abschlussbericht stellt die Ergebnisse des Projektes "Rehabilitative Versorgung und gesundheitsbedingte Frühberentung von Personen mit Migrationshintergrund in Deutschland" vor. Auf Basis eines quantitativen und qualitativen Forschungszugangs wurde untersucht, inwiefern sich einzelne Gruppen von ausländischen Staatsangehörigen bzw. Menschen mit Migrationshintergrund hinsichtlich der Häufigkeit von Arbeitsunfällen und Berufskrankheiten, der Inanspruchnahme beruflicher und medizinischer Rehabilitationsmaßnahmen, des Rehabilitationserfolges und der Frühberentung von Deutschen bzw. Menschen ohne Migrationshintergrund unterscheiden. Unter Bezugnahme auf Prozess- und Individualdaten unterschiedlicher Rehabilitationsträger zeigt der Bericht, dass Menschen mit Migrationshintergrund im Durchschnitt weniger häufig Maßnahmen der medizinischen Rehabilitation in Anspruch nehmen sowie einen geringeren Rehabilitationserfolg und höhere Frühberentungsquoten aufweisen als die Mehrheitsbevölkerung. Auf Basis einer systematischen Literaturrecherche und mittels qualitativer Experten- und Fokusgruppeninterviews werden darüber hinaus unterschiedliche Zugangs-, Durchführungs- und Wirksamkeitsbarrieren in der Rehabilitation von Menschen mit Migrationshintergrund identifiziert, welche die quantitativen Ergebnisse zumindest teilweise erklären können. Handlungsempfehlungen für die Verbesserung der rehabilitativen Versorgung von Menschen mit Migrationshintergrund werden abgeleitet.