Switzerland: a latecomer catching up?1
In: Regulating the Risk of UnemploymentNational Adaptations to Post-Industrial Labour Markets in Europe, S. 121-140
6 Ergebnisse
Sortierung:
In: Regulating the Risk of UnemploymentNational Adaptations to Post-Industrial Labour Markets in Europe, S. 121-140
In: Publius: the journal of federalism, Band 45, Heft 1
ISSN: 1747-7107
This article is concerned with the impact that federal structures have on the development of welfare to work or activation policies. More precisely, it argues that the incentives and the risks associated with a division of responsibilities among different jurisdictions may constitute an obstacle to broad reforms that promote labor market participation of nonworking benefit recipients. This argument is illustrated with a case study discussing policy responses to a massive rise in caseloads among social assistance recipients in Switzerland. We conclude that the lack of a fundamental reform was the consequence of the incentives provided by the federal structure of the program. These incentives have both encouraged cost shifting among jurisdictions and discouraged involvement of federal level policy makers in a bigger reform. Adapted from the source document.
In: Handbuch der öffentlichen Verwaltung in der Schweiz, S. 705-730
Im vorliegenden Beitrag wird das schweizerische System der sozialen Sicherung des Einkommens der Bevölkerung im erwerbsfähigen Alter erläutert. Je nach Alter stellt sich die Problematik der Einkommenssicherung auf unterschiedliche Weise dar: Wie in den anderen OECD-Ländern sehen die Gesetze in der Schweiz vor, dass eine Erwerbsarbeit bei Überschreiten des gesetzlichen Rentenalters nicht mehr zumutbar ist, das heißt mit 64 Jahren für Frauen und 65 Jahren für Männer. Obwohl diese Schwelle immer häufiger hinterfragt wird, hat sie einen wichtigen Einfluss auf die Struktur des Systems der sozialen Sicherheit. Zum Beispiel endet das Recht auf Leistungen der Arbeitslosenversicherung bei Erreichen des Rentenalters. Die Autoren stellen zunächst das Schweizer System der sozialen Sicherheit für Personen im erwerbsfähigen Alter vor, das auch IAS-System genannt wird aufgrund der drei wichtigsten Institutionen der sozialen Sicherheit: Invalidenversicherung (IV), Arbeitslosenversicherung (ALV) und Sozialhilfe. Um ein Komplexitätsniveau beizubehalten, das noch zu überblicken ist, werden die anderen, weniger zentralen Einrichtungen, die aber gleichwohl Bestandteil der sozialen Sicherheit für Personen im erwerbsfähigen Alter sind, nicht berücksichtigt, wie z. B. Unfallversicherung, Erwerbsersatzordnung Militärdienst oder Mutterschaft sowie Krankentaggeldversicherung. In einem zweiten Teil wird jede der drei "Säulen" des Systems einer tiefergreifenden Analyse unterzogen und abschließende Überlegungen zur Koordinationsproblematik angestellt. (ICI2)
In: Journal of European social policy, Band 21, Heft 4, S. 323-334
ISSN: 1461-7269
As a result of recent welfare state transformations, and most notably the reorientation of welfare states towards activation, the internal fragmentation of social security systems has emerged as a key policy problem in many western European countries. The types of response that have been adopted, however, vary substantially across countries, ranging from the encouragement of inter-agency collaboration to the outright merger of agencies. The purpose of this exploratory article is twofold. First, by proposing the concept of coordination initiatives, it tries to develop a better conceptualization of the cross-national diversity in responses to the fragmentation problem. Second, starting from existing theories of welfare state development and policy change, it presents first hypotheses accounting for the variation observed in coordination initiatives.
In: Journal of European social policy, Band 21, Heft 4, S. 323-335
ISSN: 0958-9287
In: Social Policy Review
Since the 2008 economic crisis, each year has brought new challenges to welfare states. This important annual volume with contributions from an exciting mix of internationally renowned experts within the social policy community examines the economic and political challenges that have confronted governments, and highlights the diverse ways in which nations have responded. Part One explores the most pressing questions confronting British social policy, from the school-leaving age, employment, in-work benefits to taxation. Part Two examines the political and professional dilemmas involved in the delivery and financing of social policy. Part Three identifies the challenges in integrating social policy with other areas of the welfare state, including social care, health policy and labour market policy. This comprehensive discussion of the most challenging issues arising during the past year provides academics and students with an invaluable up-to-date analysis of the current state of social policy