Am Beispiel der gescheiterten Bemühungen, in Europa einen einheitlichen Farbfernsehstandard auszuhandeln, thematisiert diese interdisziplinär angelegte Studie die Komplexität internationaler Standardisierungsprozesse. Gleichzeitig leistet sie einen innovativen Beitrag zu einer politischen Kulturgeschichte der Technik. Technik wird als historisch gewachsene, sozial konstruierte und symbolisch aufgeladene Kulturleistung verstanden. Der historische Vergleich zwischen den beiden Hauptakteuren der Farbfernsehkontroverse Mitte der sechziger Jahre bietet einen erfrischenden Blick auf die Geschichte der deutsch-französischen Beziehungen im Kontext europäischer Technikentwicklung.
As media environments and communication practices evolve over time, so do theoretical concepts. This book analyzes some of the most well-known and fiercely discussed concepts of the digital age from a historical perspective, showing how many of them have pre-digital roots and how they have changed and still are constantly changing in the digital era. Written by leading authors in media and communication studies, the chapters historicize 16 concepts that have become central in the digital media literature, focusing on three main areas. The first part, Technologies and Connections, historicises concepts like network, media convergence, multimedia, interactivity and artificial intelligence. The second one is related to Agency and Politics and explores global governance, datafication, fake news, echo chambers, digital media activism. The last one, Users and Practices, is finally devoted to telepresence, digital loneliness, amateurism, user generated content, fandom and authenticity. The book aims to shed light on how concepts emerge and are co-shaped, circulated, used and reappropriated in different contexts. It argues for the need for a conceptual media and communication history that will reveal new developments without concealing continuities and it demonstrates how the analogue/digital dichotomy is often a misleading one.
Science and technology are at the very heart of the European project. But how to write a history of Europe in the making when using technology as an actor category and lens of analysis? This is the driving narrative behind Making Europe: Technology and Transformations (1850-2000) – a sixvolume series on the history of Europe in the «long twentieth century»1. All volumes in the series are co-authored by two or three authors and are the result of an intense debate and discussion amongst all people involved in this collective endeavor. As the series editors Johan Schot and Phil Scranton emphasize in the introduction to the series, Making Europe aims at providing a novel perspective on European history by decentering the European Union and its many predecessors and by placing the complex, desynchronized and multilayered process of Europeanization in a long-term historical perspective.
Science and technology are at the very heart of the European project. But how to write a history of Europe in the making when using technology as an actor category and lens of analysis? This is the driving narrative behind Making Europe: Technology and Transformations (1850-2000) – a sixvolume series on the history of Europe in the «long twentieth century»1. All volumes in the series are co-authored by two or three authors and are the result of an intense debate and discussion amongst all people involved in this collective endeavor. As the series editors Johan Schot and Phil Scranton emphasize in the introduction to the series, Making Europe aims at providing a novel perspective on European history by decentering the European Union and its many predecessors and by placing the complex, desynchronized and multilayered process of Europeanization in a long-term historical perspective.
"[…] wenn 'die Quelle' die Reliquie historischen Arbeitens ist - nicht nur Überbleibsel, sondern auch Objekt wissenschaftlicher Verehrung -, dann wäre analog 'das Archiv' die Kirche der Geschichtswissenschaft, in der die heiligen Handlungen des Suchens, Findens, Entdeckens und Erforschens vollzogen werden." Achim Landwehr wirft in seinem geschichtstheoretischen Essay den Historikern ihren "Quellenglauben" vor - diese Kritik ließe sich im digitalen Zeitalter leicht auf die Heilsversprechen der Apostel der "Big Data Revolution" übertragen. Zwar regen sich mittlerweile vermehrt Stimmen, die den "Wahnwitz" der digitalen Utopie in Frage stellen, doch wird der öffentliche Diskurs weiterhin von jener Revolutionsrhetorik dominiert, die standardmäßig als Begleitmusik neuer Technologien ertönt. Statt in der intellektuell wenig fruchtbaren Dichotomie von Gegnern und Befürwortern, "First Movers" und Ignoranten zu verharren, welche die Landschaft der "Digital Humanities" ein wenig überspitzt auch heute noch kennzeichnet, ist das Ziel dieses Beitrages eine praxeologische Reflexion, die den Einfluss von digitalen Infrastrukturen, digitalen Werkzeugen und digitalen "Quellen" auf die Praxis historischen Arbeitens zeigen möchte. Ausgehend von der These, dass ebenjene digitalen Infrastrukturen, Werkzeuge und "Quellen" heute einen zentralen Einfluss darauf haben, wie wir Geschichte denken, erforschen und erzählen, plädiert der Beitrag für ein "Update" der klassischen Hermeneutik in der Geschichtswissenschaft. Die kritische Reflexion über die konstitutive Rolle des Digitalen in der Konstruktion und Vermittlung historischen Wissens ist nicht nur eine Frage epistemologischer Dringlichkeit, sondern zentraler Bestandteil der Selbstverständigung eines Faches, dessen Anspruch als Wissenschaft sich auf die Methoden der Quellenkritik gründet.
Im Mai 2017 wurde im Brüsseler Leopoldpark, im Zentrum des Europaviertels, das Haus der europäischen Geschichte eröffnet. Zehn Jahre nach seiner Initiierung durch den damaligen Präsidenten des Europäischen Parlaments, den deutschen CDU-Politiker Hans-Gert Pöttering, erwartet den Besucher eine Ausstellung, die als geradezu idealtypische Inkarnation EU-europäischer Kompromisslogik gedeutet werden kann. Seit Pötterings Idee, einen Ort zu schaffen, »der unsere Erinnerung an die europäische Geschichte und das europäische Einigungswerk gemeinsam pflegt und zugleich offen ist für die weitere Gestaltung der Identität Europas durch alle jetzigen und künftigen Bürger der Europäischen Union«, wurde über die inhaltliche wie gestalterische Ausrichtung des »Hauses« (das sich bewusst nicht als »Museum« bezeichnet) heftig debattiert.
Een kijkje in de historische ontwikkeling van mediatechnologieën en gemedieerde communicatie-processen laat interessante patronen in het publieke discours zien. De geschiedenis van de zogenoemde communicatierevoluties getuigt van een opvallende stabiliteit van narratieve structuren en discursieve patronen met betrekking tot de culturele en politieke betekenis van nieuwe media.
In: Journal of modern European history: Zeitschrift für moderne europäische Geschichte = Revue d'histoire européenne contemporaine, Band 10, Heft 1, S. 49-75
The Emergence of Television as a Conservative Media Revolution: Historicising a Process of Remediation in the Post-War Western European Mass Media Ensemble This article claims that the emergence of television in the 1950s must be interpreted as a conservative media revolution. It aims at revisiting some of the popular narratives about the emergence of television as a revolutionary moment in media history and questions the newness of television in the European mass media ensemble. Focusing on a set of privileged sites of negotiation where the tensions between the conservative and modernising agencies of the medium became most visible or explicit, the article emphasizes the ambiguous and contested nature of television as a new medium. Finally, the author pleas for an integral approach to media history that studies the intermedial relationships and interdependencies between television and other mass media.
Despite a variety of theoretical and practical undertakings, there is no coherent understanding of the concept of scale in digital history and humanities, and its potential is largely unexplored. A clearer picture of the whole spectrum is needed, from large to small, distant to close, global to local, general to specific, macro to micro, and the in-between levels. The book addresses these issues and sketches out the territory of Zoomland, at scale. Four regions and sixteen chapters are conceptually and symbolically depicted through three perspectives: bird's eye, overhead, and ground view. The variable-scale representation allows for exploratory paths covering areas such as: theoretical and applicative reflections on scale combining a digital dimension with research in history, media studies, cultural heritage, literature, text analysis, and map modelling; creative use of scale in new digital forms of analysis, data organisation, interfaces, and argumentative or artistic expressions. Zoomland provides a systematic discussion on the epistemological dimensions, hermeneutic methods, empirical tools, and aesthetic logic pertaining to scale and its innovative possibilities residing in humanities-based approaches and digital technologies. Enter the Zoomland game here or watch the teaser! ; Despite a variety of theoretical and practical undertakings, there is no coherent understanding of the concept of scale in digital history and humanities, and its potential is largely unexplored. A clearer picture of the whole spectrum is needed, from large to small, distant to close, global to local, general to specific, macro to micro, and the in-between levels. The book addresses these issues and sketches out the territory of Zoomland, at scale. Four regions and sixteen chapters are conceptually and symbolically depicted through three perspectives: bird's eye, overhead, and ground view. The variable-scale representation allows for exploratory paths covering areas such as: theoretical and applicative reflections on scale combining a digital dimension with research in history, media studies, cultural heritage, literature, text analysis, and map modelling; creative use of scale in new digital forms of analysis, data organisation, interfaces, and argumentative or artistic expressions. Zoomland provides a systematic discussion on the epistemological dimensions, hermeneutic methods, empirical tools, and aesthetic logic pertaining to scale and its innovative possibilities residing in humanities-based approaches and digital technologies. Enter the Zoomland game here or watch the teaser!