How to Bring About "Peace on Earth"? Catholic "Moralities of Warfare" and Their Shifts after 1945
In: Interdisciplinary journal for religion and transformation in contemporary society: J-RaT, Band 4, Heft 1, S. 164-188
ISSN: 2364-2807
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In: Interdisciplinary journal for religion and transformation in contemporary society: J-RaT, Band 4, Heft 1, S. 164-188
ISSN: 2364-2807
In: Understanding the Imaginary War, S. 189-212
In: Campus historische Studien Band 65
In: Campus Historische Studien 65
In: Campus historische Studien 65
In: Militärgeschichtliche Zeitschrift: MGZ, Band 69, Heft 2, S. 275-294
ISSN: 2196-6850
Zusammenfassung
Die Friedensdiskussionen und -proteste der frühen 1980er Jahre gingen auch an den Katholiken der Bundesrepublik Deutschland nicht spurlos vorbei. Zum ersten Mal seit 1945 setzte sich eine nicht unerhebliche Anzahl von ihnen mit den Themen "Krieg" und "Frieden" auseinander. Der vorliegende Artikel nimmt die verschiedenen katholischen Akteure in den Blick und untersucht, wie sie sich in der gesamtgesellschaftlichen Auseinandersetzung verorteten und ob sie ein eigenes, genuin katholisches Friedensverständnis entwickelt haben. Die Untersuchung kommt dabei zu dem Ergebnis, dass Ausmaß und Richtung des Engagements stark von Stellung und Anliegen der verschiedenen Akteure geprägt war. Die reformorientierte Initiative "Kirche von unten" suchte beispielsweise in der Koalitionsbildung mit nicht-katholischen Friedensaktivisten generelle Unterstützung für ihre Anliegen suchte. Gruppen wie der katholischen Friedensbewegung "Pax Christi" die sich aus ihrem Selbstverständnis heraus stärker im katholischem Raum verorteten, ging es dagegen darum, innerkatholische Diskussionen in Gang zu bringen. Nimmt man das Wahlergebnis vom März 1983 in den Blick schein das Gros der westdeutschen Katholiken indessen weiterhin einer konservativen Sicherheitspolitik anzuhängen.
In: Palgrave Studies in the History of Childhood
1. Introduction: Global Perspectives on Boarding Schools, their Participants and Processes during the 19th and 20th Centuries -- Part I: Elites -- 2. Including Émigrés and Excluding Americans? The Philadelphia Female Seminary of Madame Marie Rivardi -- 3. Artisans and Aristocracy: Industrial Boarding Schools for Elite Africans in Mid-Nineteenth-Century South Africa -- 4. Nazi Elite Boarding-Schools and the Creation of a New Class System -- 5. Catholic Boarding Schools and the Re-Making of the Spanish Right, 1900-1939 -- Part II: Marginalized -- 6. Prisoners of Education: Chiricahua Apache Schooling, Land, and Settler Colonial Inclusion -- 7. Recasting Poor Children: Basel Mission Boarding Schools in Colonial Malabar -- 8. "Soviet Boarding Schools and the Social Marginalization of the Urban Poor, 1958- 1991 -- Part III: People and Networks -- 9. Spatiality, Semiotics and the Cultural Shaping of Children: The Boarding School Experience in Colonial India, 1790-2010r -- 10. Boarding Schools and the Circulation of US Imperial Power -- 11. Living on the Fringes: Boarding Secondary Schools and Non-Conformists in Colonial Nigeria, 1909-1960 -- Part IV: Practices and Processes -- Chapter 12. Girls' Bodies as a Site of Moral Reform: The Roman Catholic Boarding Schools on Flores in the Dutch East Indies, c.1880s-1940s -- Chapter 13. "Just a bit of fun": Recreation, Ritual, and Masculinity in Irish Boys' Boarding Schools, 1800-1880 -- Chapter 14. Subverting Exclusionary Strategies at Boarding Schools for the Deaf in Germany: A Case Study of Deaf Spaces and Deaf Agency -- Chapter 15. Bullying in the Name of Care: A Social History of "Homoing" among Students in Ghanaian Boarding Schools.
In: Palgrave Studies in the History of Childhood
In the nineteenth and twentieth centuries, thousands of pupils attended boarding schools in various places across the globe. Their experiences were vastly different, yet they all had in common that they were separated from their families and childhood friends for a period of time in order to sleep, eat, learn and move within the limited spatial sites of the boarding school. This book frames these boarding schools as a global and transcultural phenomenon that is part of larger political and social developments of European imperialism, the Cold War, and independence movements. Drawing together case studies from colonial South Africa, colonial India, Dutch Indonesia, early twentieth-century Nigeria, Fascist Spain, Ghana, Nazi Germany, nineteenth-century Ireland, North America and the Soviet Union, this edited collection examines the ways in which boarding schools extracted pupils from their original social background in order to train, mold and shape them so that they could fit into the perceived position in broader society. The book makes the broader argument that framing boarding schools as a global phenomenon is imperative for a deepened understanding of the global and transnational networks that linked people as well as ideas and practices of education and childhood in the nineteenth and twentieth centuries. Daniel Gerster is Senior Researcher at the Research Centre for Contemporary History (Forschungsstelle fur Zeitgeschichte) in Hamburg, Germany. His principle areas of research are the history of gender, religion, and education in Germany and Europe in nineteenth and twentieth centuries. He is author of Friedensdialoge im Kalten Krieg. Eine Geschichte der Katholiken in der Bundesrepublik, 1957-1983 (2012) and co-editor of God's Own Gender? Masculinities in World Religions (2018). Felicity Jensz is a historian in the Cluster of Excellence (2060) Religion and Politics at the University of Munster, Germany. Her research focuses on British and German colonial history, gender, religion, and education in the long nineteenth century. Her most recent publications include Missionaries and Modernity (2022) and Legacies of David Cranzs Historie von Gronland (1765) (co-edited with Christina Petterson, Palgrave Macmillan, 2021).
In: Religion in der Gesellschaft Band 44
In: Nomos eLibrary
In: Soziologie
Throughout the history of religions, their holy texts and norms have been sources of images of men in societies around the world and have presented forms of masculinity that have found expression in religious acts and rituals. This volume examines how this reciprocal influence has shifted over time by bringing together research on different religious traditions from noted experts in the field, such as Björn Krondorfer, Yvonne Maria Werner and John Powers. It analyses similarities and differences in the interwoven relationships between specific religions and between concepts and practices of masculinity in different societies and cultures, such as Western forms of Christianity during the 19th and 20th centuries, European Judaism and Arabic Islam during the Middle Ages, and South Asian Buddhism and Hinduism. This book is the first to compare research on a variety of religions and forms of masculinity, and thereby contributes to the steadily growing field of interdisciplinary research on (critical) men's studies in religion.
In: Frieden und Krieg, Band 27
Das Wechselspiel von Frieden, Konflikten, Gewalt und Krieg prägt unsere Gegenwart ebenso wie die Vergangenheit. Dieser Band bietet einen aktuellen Überblick über die programmatischen und methodischen Einsichten der Historischen Friedens- und Konfliktforschung und gibt Impulse zu ihrer konzeptionellen und thematischen Weiterentwicklung. Dabei werben die Beiträge für einen Ansatz, der Gewalt und Krieg nicht als Ausgangspunkt setzt, sondern problematisiert und erklärt. Dies macht Alternativen zu Gewalt und Krieg, Bemühungen zu deren Einhegung und Überwindung und das Streben nach Frieden zu einem wichtigen Fluchtpunkt der Erzählung
World Affairs Online
In: Religion und Moderne
Religion und Moderne
Herausgegeben von Thomas Großbölting, Detlef Pollack, Barbara Stollberg-Rilinger und Ulrich Willems
Die Debatten zur »religiösen Pluralität« sind meist von der Annahme getragen, dass die Vielfalt von Religionen ein spezifisch modernes Phänomen ist. Historische Forschungen fördern gleichwohl ein anderes Bild zutage: Religiöse Pluralität erscheint darin nicht als ein Novum der Religionsgeschichte. Wie aber unterscheidet sich die Wirklichkeit religiöser Pluralität in der Antike von der gegenwärtigen Lage? Wie wandeln sich die Vorstellungen von der Gestaltung, der Ordnung religiöser Pluralität? Der Band nimmt Sondierungen in verschiedene Epochen und Religionskulturen vor.