Durchlässigkeit zwischen verschiedenen Bildungsgängen ist ein erklärtes Ziel der Berufsbildungspolitik. Es zeigt sich denn auch, dass rund jedem fünften Absolvierenden einer Attest-Ausbildung der Einstieg in eine weiterführende Ausbildung gelingt. Kleiner ist die Durchlässigkeit zwischen der Praktischen Ausbildung (PrA INSOS) und der Attest-Ausbildung mit 10 %. Dabei sind grosse Unterschiede zwischen den Berufen und bei den Kantonen festzustellen. Welche jungen Erwachsenen schaffen den Einstieg in eine weitere Ausbildung und was sind die Gründe dafür? Wie könnte die Durchlässigkeit noch erhöht werden? La perméabilité entre diverses filières de formation constitue l'un des objectifs affichés de la politique de formation professionnelle. On peut constater qu'un jeune sur cinq ayant suivi une formation avec attestation (AFP) réussit à entreprendre une formation complémentaire. En revanche, la perméabilité entre la formation pratique Insos (FPra) et la formation avec attestation est plus faible (10 %). On constate de plus de grandes différences entre cantons et professions, notamment. Quels sont les jeunes adultes capables d'entreprendre une formation complémentaire et quelles en sont les raisons ? Et enfin, que pourrait-on faire pour accroître encore davantage la perméabilité ?
Das neue Berufsbildungsgesetz fordert die "tatsächliche Gleichstellung der Geschlechter" in Berufsschulen. Dazu braucht es vielfältige und koordinierte Anstrengungen auf unterschiedlichen Ebenen: Inhalt (Curriculum, Unterrichtsmaterialien), Didaktik, Interaktionen, Institution und Schulentwicklung. Ausgehend von mehrjährigen Erfahrungen in Lehrerinnen- und Lehrerbildungsinstitutionen der Sekundarstufe II und von Modellversuchen in fünf kaufmännischen Berufsschulen werden Erfolge und Misserfolge auf dem Weg zur Gleichstellung analysiert. Erfolgversprechend scheint ein langfristig angelegtes, breit abgestütztes, von Frauen und Männern getragenes Massnahmenbündel: Weiterbildung der Lehrpersonen, Integration in den regulären Unterricht ("Mainstreaming"), aber auch spezielle Veranstaltungen zur Gleichstellung, verantwortliche Personen in der Institution, Institutionalisierung in Leitbild und Qualitätsgrundsätzen sowie eine entsprechende Personalpolitik.
Welche Menschen haben es besonders schwierig, einen Ausbildungs- oder Arbeitsplatz zu finden? Welches sind die erlebten Hindernisse? Welche Massnahmen braucht es, damit die Chancen auf eine Integration in den Arbeitsmarkt verbessert werden können? Die Hochschule für Heilpädagogik (HfH) hat im Auftrag von neun Aargauer Gemeinden und der regionalen Wirtschaftsförderung aargauSüd eine breit angelegte Evaluationsstudie durchgeführt, um Antworten auf diese Fragen zu finden. Die Ergebnisse stützen die These, dass in der Region ein Bedürfnis besteht, die Situation für Personen mit besonderen Schwierigkeiten auf dem Arbeitsmarkt zu verbessern. Die Begleitgruppe des Projektes empfiehlt den Gemeinden, ihre Sozialpolitik hinsichtlich der Anreize zur Arbeitsmarktintegration zu überprüfen und Massnahmen umzusetzen, welche die Integrationspraxis aktiv unterstützen. Quelles sont les personnes qui éprouvent des difficultés à suivre une formation ou à trouver un emploi? Quelles sont les obstacles rencontrés par ces personnes? Quelles sont les mesures nécessaires pour améliorer leurs chances d'intégration sur le marché du travail ? Dans le but de répondre à ces interrogations et à la demande de neuf communes du canton d'Argovie et de la regionale Wirtschaftsförderung aargauSüd, la Hochschule für Heilpädagogik (HfH) a entrepris une étude d'évaluation à grande échelle. Les résultats obtenus confirment la thèse selon laquelle, il existe réellement dans la région un besoin d'améliorer la situation pour les personnes rencontrant des difficultés particulières sur le marché du travail. Le groupe d'accompagnement du projet suggère aux communes d'examiner leur politique sociale afin de favoriser l'intégration sur le marché du travail et d'appliquer des mesures visant à soutenir activement la pratique de l'intégration professionnelle.
Context: There are currently two low-threshold vocational education and training (VET) options in Switzerland for young people at risk: A two-year programme for a Federal VET certificate and a practical training programme designed for young people with special needs. In the present study, we looked at transitions from these programmes to the labour market. Possible influences on objective and subjective indicators of career success, such as social background, personal disposition, and training, were considered. Methods: Data were collected from 418 apprentices in the French- and German-speaking parts of Switzerland at three measurement points: t1, at the beginning of training; t2, upon completion of training; and t3, 10 months later. Participants responded to a written questionnaire. Findings: Ten months after completing their apprenticeships, the majority of participating young people were either employed or continuing their education. Results of the multinomial logistic and linear regressions showed a differentiated, rather than uniform, picture depending on the criteria for career success. The background factors of gender and school (9th grade) were associated with objective success after the apprenticeship ended but not with subjective career success (hypothesis 1). For the variables concerning person disposition and agency (hypothesis 2), we found two plausible associations: A positive attitude towards life helped with unemployment avoidance and a highly self-rated school performance was associated with later satisfaction. As predicted in hypothesis 3, situational factors related to the VET company and school showed a number of significant but sometimes weak associations with objective and subjective career success. Additionally, competencies and support of VET trainers related to continuance in the learned profession. Conclusions: The career development paths of young people are influenced by various background and personality factors, as well as the training situation. VET trainers should be aware of their crucial role and understand how their interventions affect apprentices' self-perceptions and perceptions of their learned professions, which consequently influence their motivations and career aspirations. The situation at the VET school (as a learning and social place) is equally important, especially because of the aim to increase permeability for further training. Young people not in employment, education or training (NEET) are of particular concern. Even though this group is smaller in Switzerland than in most other countries, a number of problematic symptoms can be detected during apprenticeship that point to the need for the prevention of a later NEET status.
Transition from school to work is a challenging period for young people with learning difficulties. In the dual vocational system of Switzerland, teachers at vocational educational and training (VET)-schools, as well as trainers at VETcompanies,provide important support. We were interested in the different pathways from this support to apprentice's career aspirations and further training. Structural equation modelling was used to analyse data from a longitudinal study in four occupational sectors. Results show that VET-teacher support is directly and indirectly related to career aspirations at the end of the apprenticeship, whereas VET-trainer support influences career aspirations only indirectly. Domain specific constructs (ability self-concept at VET-school, skill variety at the VET-company)and self-esteem are important as intermediary variables. Ability self-concept at VET-school had a strong influence on further education three years after the apprenticeship.