Consolidation of Australian Anti-Discrimination Laws: An Intersectional Perspective
In: Griffith Law Review, (2012), Vol. 21, No. 2
17 Ergebnisse
Sortierung:
In: Griffith Law Review, (2012), Vol. 21, No. 2
SSRN
In: Interessenverbände in Deutschland, S. 244-270
Die Verfasser gehen davon aus, dass die Wohlfahrtsverbände sich auf einem Terrain bewegen, das seit einiger Zeit durch zunehmende Effizienzorientierung, sozialpolitische Kürzungs- und Umbaumaßnahmen sowie Marktfreiheit (vorangetrieben vor allem durch den von der Europäischen Union geforderten ökonomischen Wettbewerb) geprägt wird. Die Autoren setzen sich mit diversen theoretischen Ansätzen auseinander und zeigen, dass die konzeptionellen Prämissen für einen erheblichen 'Bias' in der Prognose der künftigen Entwicklung der verbandlichen Wohlfahrtspflege sorgen. Es wird gezeigt, dass Veränderungen einzelner Trägerorganisationen und Einrichtungen der Wohlfahrtsverbände nicht zu einem Wandel des gesamten Systems bzw. des Dritten Sektors insgesamt führen müssen. Dies wird anhand des Beispiels der Niederlande verdeutlicht. Es wird argumentiert, dass für die Entwicklungsperspektiven der Wohlfahrtsverbände auch die unterschiedlichen Erwartungen und Leistungsanforderungen relevant sind, die in der gesellschaftspolitischen Umwelt der Verbände artikuliert werden. Wer von einem neoliberalen Gesellschaftsmodell ausgeht, der kann den Dritten Sektor als Produktionsstätte für nicht marktfähige Dienstleistungen oder als Auffanglager für sozial desintegrierte Menschen interpretieren. Altruismus und Spendenmoral wären dann die Korrelate des freien Wettbewerbs und der ihm innewohnenden gesellschaftlichen Marginalisierungseffekte. Auch hierzu gibt es eine Gegenposition: Gesellschaften, die dicht verflochten und vernetzt sind, verdanken ihren Wohlstand auch der Existenz und Interdependenz stabiler Organisationen wie etwa der Wohlfahrtsverbände. Anhand der analysierten Entwicklungsperspektiven werden unterschiedliche Szenarien für die Zukunft der verbandlichen Wohlfahrtspflege dargestellt. Es wird hervorgehoben, dass die deutschen Wohlfahrtsverbände derzeit versuchen, den vielfältigen Herausforderungen durch gezielte Modernisierungs-, Rationalisierungs- und Reorganisationsstrategien gerecht zu werden. Es bleibt vorläufig offen, ob sich die dabei gleichzeitig zu verfolgenden Ziele der ökonomischen Effizienz, der sozialmoralischen Profilierung, der politischen Machtsicherung und der organisatorischen Integration auf Dauer vereinbaren lassen oder ob sich eine Zerreißprobe nur dadurch verhindern lässt, dass man künftig die multifunktionalen Aufgaben der Spitzenverbände in formal separaten Strukturen wahrnimmt. (ICG2)
In: Interessenverbände in Deutschland, S. 244-270
In: Twin research and human genetics: the official journal of the International Society for Twin Studies (ISTS) and the Human Genetics Society of Australasia, Band 24, Heft 6, S. 377-384
ISSN: 1839-2628
AbstractHuman genetic and genomic information (HGI) is being generated, utilized and accessed across a wide range of healthcare settings. While traditionally clinical genetics services have maintained guardianship and enforced rigid protections of human genetic information, this is no longer practical or feasible as genetic knowledge continues to evolve, expand and inform various aspects of healthcare. Today, many healthcare professionals of varied backgrounds and areas of expertise are looking to genetic and genomic information to screen and/or diagnose genetic conditions and to guide medical management and treatment options. This position statement provides guidance for all healthcare professionals who may be handling human genetic and/or genomic information as part of their practice and outlines considerations relevant to protection, storage, access and sharing of HGI in Australasia. Illustrative cases are used to highlight various sensitivities of genetic and genomic information and challenges these may pose in modern healthcare settings. In essence, this position statement seeks to highlight and advocate for both individual interests as well as the interests of the broader family network.
In: Twin research and human genetics: the official journal of the International Society for Twin Studies (ISTS) and the Human Genetics Society of Australasia, Band 23, Heft 3, S. 184-189
ISSN: 1839-2628
AbstractIn 2020, the Human Genetics Society of Australasia released its Position Statement on Predictive and Presymptomatic Genetic Testing in Adults and Children. This Position Statement synthesizes the major practical, psychosocial and ethical considerations associated with presymptomatic and predictive genetic testing in adults who have the capacity to make a decision, children and young people who lack capacity and adults living with reduced or fluctuating capacity. Recommendations include that predictive testing in adults, young people and children should only be offered with pretest genetic counseling and the option of posttest genetic counseling. An individual considering (for themselves or on behalf of another) whether to have a predictive test should also be supported to allow them to make an autonomous and informed decision. Predictive testing should only be offered to children and young people for conditions where there is likely to be a direct medical benefit to them through surveillance, use of prevention strategies or other medical interventions in the immediate future. Where symptoms are likely to develop in childhood, in the absence of options to implement surveillance or risk reduction measures, genetic health professionals and parents/guardians should discuss whether undertaking predictive testing is the best course of action for the child and the family as a whole. Where symptoms are likely to develop in adulthood, the default position should be to postpone predictive testing until the young person achieves the capacity to make their own autonomous and informed decision.
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 47-68
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 109-116
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 141-163
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 69-80
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 117-126
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 165-187
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 17-46
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 81-93
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 95-108
In: Bürgerschaftliches Engagement, S. 189-196