Der Antifaschismus gehört zu den zentralen Politikfeldern und Identifikationsmerkmalen der PDS, die sich im Vorfeld der Bundestagswahlen 2005 in "Die Linkspartei" umbenannt hat. In der Studie werden die Geschichte des Antifaschismus in Deutschland sowie seine Bedeutung für die Ideologie, Organisation und Strategie der Postkommunisten analysiert. Der Autor bewertet die Politik der PDS aus antiextremistischer Perspektive, also aus der Sicht des demokratischen Verfassungsstaates. Inwieweit nutzt der PDS-Antifaschismus der Demokratie? Inwieweit schadet er ihr? Die Arbeit zieht dabei einen Vergleich über den Umgang mit Rechtsextremismus zwischen CDU, CSU, SPD, FDP und Bündnis 90/Die Grünen einerseits sowie der PDS andererseits.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Der Verfasser setzt sich mit der Frage auseinander, in wie weit die antifaschistische Strategie der Linkspartei.PDS dem demokratischen Verfassungsstaat schadet. Er fragt zudem nach der Bedeutung, die die Bündnispolitik für die Linkspartei hat, und nach der Vereinbarkeit der wirtschafts- und gesellschaftspolitischen Positionen der Partei mit der freiheitlichen Demokratie des Grundgesetzes. Der Verfasser zeigt, dass es das Ziel der Linkspartei ist, den demokratischen und antiextremistischen Kern des Grundgesetzes durch eine antifaschistische Demokratie zu ersetzen. Sie strebt einen "historischen Block" an, die die kulturelle Hegemonie der als neoliberal verunglimpften Sozialen Marktwirtschaft brechen soll. Ihr Programm ist insoweit nicht mit dem Grundgesetz vereinbar. (ICE2)
Der Euro-Maidan in der Ukraine, die Annexion der Krim und der von Moskau unterstützte Separatismus im Donbass haben die schärfste Krise der Ost-West-Beziehungen seit 1989/90 ausgelöst. Die Deutung des Ukrainekonfliktes ist umkämpft. Was haben die Akteure gelernt? Die Konfrontation mit Russland gründet in fundamentalen Werte- und Interessenkonflikten, welche die Aussicht auf eine Rückkehr zu vertrauensvollen Beziehungen überschatten. Welche Schlussfolgerungen lassen sich für die Sicherheitspolitik, die Konfliktprävention und das Krisenmanagement ziehen? The Euro-Maidan in Ukraine, the annexation of Crimea and the Moscow-supported separatism in Donbas caused the deepest crisis in Est-West-relations after 1989/90. Interpretations of the conflict are hard faught. What did the actors learn? The confrontation with Russia is rooted in fundamental conflicts of values and interests, which overshadow any return to trustworthy relations. Some politicians opt for détente, others for deterrence. What are the lessons learned for security policy, conflict prevention and crisis management?
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
In: Jago , R , Rawlins , E , Kipping , R , Wells , S , Chittleborough , C , Peters , T , Mytton , J , Lawlor , D & Campbell , R 2015 , ' Lessons learned from the AFLY5 RCT process evaluation : Implications for the design of physical activity and nutrition interventions in schools ' , BMC Public Health , vol. 15 , no. 946 . https://doi.org/10.1186/s12889-015-2293-1
Background Systematic reviews have highlighted that school-based diet and physical activity (PA) interventions have had limited effects. This study used qualitative methods to examine how the effectiveness of future primary (elementary) school diet and PA interventions could be improved. Methods Data are from the Active For Life Year 5 (AFLY5) study, which was a cluster randomised trial conducted in 60 UK primary schools. Year 5 (8–9 years of age) pupils in the 30 intervention schools received a 12-month intervention. At the end of the intervention period, interviews were conducted with: 28 Year 5 teachers (including 8 teachers from control schools); 10 Headteachers (6 control); 31 parents (15 control). Focus groups were conducted with 70 year 5 pupils (34 control). Topics included how the AFLY5 intervention could have been improved and how school-based diet and PA interventions should optimally be delivered. All interviews and focus groups were transcribed and thematically analysed across participant groups. Results Analysis yielded four themes. Child engagement: Data suggested that programme success is likely to be enhanced if children feel that they have a sense of autonomy over their own behaviour and if the activities are practical. School: Finding a project champion within the school would enhance intervention effectiveness. Embedding diet and physical activity content across the curriculum and encouraging teachers to role model good diet and physical activity behaviours were seen as important. Parents and community: Encouraging parents and community members into the school was deemed likely to enhance the connection between schools, families and communities, and "create a buzz" that was likely to enhance behaviour change. Government/Policy: Data suggested that there was a need to adequately resource health promotion activity in schools and to increase the infrastructure to facilitate diet and physical activity knowledge and practice. Discussion and Conclusions Future primary school diet and PA programmes should find ways to increase child engagement in the programme content, identify programme champions, encourage teachers to work as role models, engage parents and embed diet and PA behaviour change across the curriculum. However, this will require adequate funding and cost-effectiveness will need to be established.