The study of life review: an approach to the investigation of intellectual development across the life span
In: Studien und Berichte 47
35 Ergebnisse
Sortierung:
In: Studien und Berichte 47
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Band 53, Heft 20, S. 35-42
ISSN: 0479-611X
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Heft B 20, S. 35-42
ISSN: 2194-3621
"Die enorm angestiegene durchschnittliche Lebenserwartung konfrontiert den Einzelnen und die Gesellschaft mit einer historisch völlig neuen Situation: Es gilt die vielen dazugewonnenen Jahre unseres Lebens zu gestalten. Das Alter lässt sich nicht mehr als ein 'Auslaufen' dessen, was vorher war, verstehen, sondern muss als eigene Lebensphase ernst genommen werden. Es bedarf dazu einer Pluralität der in unserer Gesellschaft herrschenden Altersbilder; es bedarf aber auch eines erweiterten Verständnisses von Produktivität. Diese umfasst im Alter die tätige und geistige Produktivität genauso wie den emotional produktiven Umgang mit den Verlusten, die wir im Alter in den verschiedensten Bereichen erleben, ferner aber auch neue Möglichkeiten der intergenerationellen Beziehungen. Die für das Individuum und die Gesellschaft konstruktive Nutzung der vielen gewonnenen Jahre bedarf des Weiteren eines veränderten Verständnisses von Bildung. Bildung für ein langes Leben umfasst kontinuierliche Berufsbildung genauso wie Entwicklungsbildung (z. B. Lebensgestaltung, Gesundheitsverhalten). Wir müssen als Individuen und in vielen Bereichen unserer Gesellschaft umdenken und umstrukturieren, dann können wir das Alter - unser Alter - auch als Möglichkeit und Chance und nicht nur als Problem begreifen." (Autorenreferat)
In: European psychologist, Band 10, Heft 4, S. 320-329
ISSN: 1878-531X
Abstract. Does personality stay stable after young adulthood or is there continued change throughout middle and later adulthood? For decades, this question has caused heated debate. Over the last couple of years, a consensus has emerged based on recent cross-cultural as well as longitudinal evidence. This consensus confirms that indeed there is personality change in middle and later adulthood. Many authors have labeled this change personality maturation or growth. In somewhat simplified terms the observed pattern is as follows: neuroticism declines, conscientiousness and agreeableness increase. At the same time it has been argued that this pattern of personality change is the result of coping with the developmental tasks of adulthood and, thus, increased adjustment. We would like to examine this practice of equating developmental adjustment with growth and ask how to define personality growth. To answer this question, we consult theories of personality development as well as lifespan theory.
In: European psychologist: official organ of the European Federation of Psychologists' Associations (EFPA), Band 10, Heft 4
ISSN: 1016-9040
In: Journal of research on adolescence, Band 13, Heft 3, S. 239-268
ISSN: 1532-7795
Across time and cultures, wisdom has been nominated as the ideal endpoint of development. Evidence suggests that the beginnings of wisdom are observed in adolescence. But are the correlates of wisdom‐related performance in adolescence different from those in adulthood because of differences in developmental status? To answer this question, heterogeneous samples of German adolescents (N=148, 14–20 years) and adults (N=143, 35–75 years) responded verbally to 2 wisdom‐related tasks and completed a psychometric battery involving measures of intelligence, personality, and the personality–intelligence interface. As predicted, in the adolescent sample intelligence and personality emerged as the strongest unique predictors of wisdom‐related performance. In contrast, in the adult sample the interface measures were the strongest unique predictors. Implications for the facilitation of positive development in adolescence are discussed.
In: Nova Acta Leopoldina
In: Supplementum N.F., 25
In: Nova acta Leopoldina N.F., 366 = Bd. 102
In: International journal for educational and vocational guidance, Band 22, Heft 2, S. 307-325
ISSN: 1573-1782
AbstractSelf-regulation is crucial for learning and achievement in educational and occupational contexts. Educational self-regulation has been conceptualized as a domain-specific, context-bound competence that is open to interventions. Beyond students' educational self-regulation (ESR), few studies have examined ESR across the lifespan as a basis of competence assessments. We contribute to adult ESR by discussing whether ESR competence applies to intermediate and higher self-regulation levels, as represented by workplace learning and career management. Furthermore, we discuss the interplay of epistemic beliefs and metacomprehension as core processes of ESR. Finally, we outline cornerstones of an assessment strategy for adult ESR.
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Band 503, Heft 1, S. 43-59
ISSN: 1552-3349
The aging of intelligence features a paradox including both growth and decline in performance, as well as latent potential and aging-related limits to further growth. Two resolutions to the paradox are offered. First, because of the dual-process nature of intelligence—fluid mechanics versus crystallized pragmatics—there is the possibility of differing life-span trajectories characterized by a decline in the mechanics and select growth in the pragmatics. Second, because of the facilitative and enriching effect of knowledge-based pragmatics, highly effective cognitive performances in old age are possible despite an aging-related loss in cognitive mechanics. A model of selective optimization with compensation is presented to elucidate various interventional strategies that allow for intellectual efficacy and growth despite increased biological vulnerability and decreased intellectual reserve capacity. A visionary social policy for old age needs to recognize this double-edged nature of the aging mind: limits and potential.
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Band 503 (May), S. 43
ISSN: 0002-7162
In: Beiträge zur Bevölkerungswissenschaft Bd. 47
Abstract: Ältere Menschen befinden sich heute in einer günstigeren Lebenssituation als frühere Generationen: Viele von ihnen verfügen über einen hohen Lebensstandard, ein hohes Bildungsniveau und eine gute Gesundheit. Angesichts dieser Potenziale stellt sich die Frage, welche Pläne und Vorstellungen ältere Menschen heute vom Leben im "dritten Lebensalter" haben. Welche Entscheidungen treffen sie beim Übergang in den Ruhestand hinsichtlich einer weiteren Erwerbsbeteiligung, eines zivilgesellschaftlichen Engagements oder familialer Unterstützungen? Der vorliegende Band stellt aktuelle Befunde der interdisziplinären Studie "Transitions and Old Age Potential (TOP)" des Bundesinstituts für Bevölkerungsforschung zu den Lebensplänen, Potenzialen und Übergängen der 55- bis 70-Jährigen in Deutschland vor. Neben der Darstellung aktueller wissenschaftlicher Ergebnisse verfolgt der Band das Ziel, Handlungsempfehlungen für die Politik, Unternehmen oder Organisationen der Zivilgesellschaft abzuleiten - un
In: Beiträge zur Bevölkerungswissenschaft, Band 47
Ältere Menschen befinden sich heute in einer günstigeren Lebenssituation als frühere Generationen: Viele von ihnen verfügen über einen hohen Lebensstandard, ein hohes Bildungsniveau und eine gute Gesundheit. Angesichts dieser Potenziale stellt sich die Frage, welche Pläne und Vorstellungen ältere Menschen heute vom Leben im "dritten Lebensalter" haben. Welche Entscheidungen treffen sie beim Übergang in den Ruhestand hinsichtlich einer weiteren Erwerbsbeteiligung, eines zivilgesellschaftlichen Engagements oder familialer Unterstützungen? Der vorliegende Band stellt aktuelle Befunde der interdisziplinären Studie "Transitions and Old Age Potential (TOP)" des Bundesinstituts für Bevölkerungsforschung zu den Lebensplänen, Potenzialen und Übergängen der 55- bis 70-Jährigen in Deutschland vor. Neben der Darstellung aktueller wissenschaftlicher Ergebnisse verfolgt der Band das Ziel, Handlungsempfehlungen für die Politik, Unternehmen oder Organisationen der Zivilgesellschaft abzuleiten - und nicht zuletzt für die Älteren selbst.
In: Nova acta Leopoldina N.F., 364 = Bd. 100