Due to the economic crisis, from the beginning of the new century many of Portugal's former immigrants have moved on to Spain and other European countries, in parallel with the increase in Portuguese emigration. In the context of Southern Europe, Portugal faces a singular situation. Similarly to Spain, Italy and Greece, the country registered a strong immigration in the late 1990s. However, in the early years of the new century immigration has decreased. At the same time, emigration has continued and a new wave of emigrants has left the country, mostly directed towards Spain. As regards government policy, admission and integration have been addressed but emigration has not seriously been looked into.
In this paper, the main elements about the making of policies of immigration control in Portugal will be described. As regards methodology, a large part of the paper is based on secondary sources. Evidence regarding immigration flows, main policy measures, public opinion and stakeholders positions, particularly employers associations and trade unions, was based on available bibliography, statistical datasets and documental analysis, including legislation and other information available at the internet. Due to limited availability of updated evidence and research, the making of immigration policies was complemented with direct enquiry. The positions of the main political parties, negotiations and coalitions were mainly addressed through semi-directive interviews to representatives of the main political parties and some other governmental actors, particularly the former High Commissioner for Immigration and Intercultural Dialogue. All the interviews were carried out between January and March 2008. To clarify some of the aspects of policy action and institutional factors behind policies also direct contacts were done with the Aliens and Borders Service (SEF), still in March 2008. The organisation of the paper is as follows. In Part I, immigration stocks and flows since the 1980s will be presented, as well as some data on the labour market incorporation of immigrants. Due to the wider availability of statistics based on citizenship, most elements refer to foreign citizens in Portugal3 . In order to simplify, "immigration" will mean, in most of the paper, foreign population in Portugal, except when mention to these different concepts is done. In Part II, policies of immigration control in Portugal will be presented, taking into account the chronology of measures, current admission policy and some elements on integration and citizenship policies. In Part III, public opinion, political parties and stakeholders will be analysed. Most of the elements will be devoted to the positions of political parties regarding immigration and the complex ways through which policies are designed. In Part IV, the role of institutional domestic and external factors will be highlighted, taking into account agreements and partnerships established between Portugal and some third-countries and the EU constraints regarding immigration policy. Finally, some conclusive remarks will be set.
Der Beitrag beschreibt die wesentlichen Merkmale und Muster der Arbeitskräfte-Rekrutierung im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologie. Dabei werden zunächst die Besonderheiten dieses Sektors beleuchtet, um anschließend anhand von allgemeinen statistischen Daten und Befragungen den Anteil der ausländischen Arbeitnehmer an den Beschäftigten zu untersuchen. In diesem Zusammenhang werden vor allem die wesentlichen Trends und Probleme des internationalen Arbeitskräftezugangs und der Rekrutierung analysiert, d.h. Bewegungen auf den internen Arbeitsmärkten innerhalb von (multinationalen) Organisationen, Trends mit Bezug auf Lohn- und Nebenaufträge sowie externe Arbeitsmärkte. Zusätzliches Augenmerk wird auf die Beziehung von Qualifikation, Ausbildung und Beruf gelegt. Im abschließenden Teil werden die Besonderheiten des Sektors mit Blick auf die Mobilität im Vergleich zum Baugewerbe herausgearbeitet. Der Vergleich verdeutlicht, dass Arbeitsmigration im Baugewerbe nach Kosten- und Lohngesichtspunkten zu beurteilen ist, während sie im IT-Bereich Gesetzen der Internationalisierung und des Einsatzes von flexiblen Arbeitskräften innerhalb von international operierenden Unternehmen folgt. (ICH)
Verglichen mit dem Baugewerbe und Gesundheitswesen ist im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologien die Internationalisierung am weitesten fortgeschritten. Dies gilt auch für Rekrutierung von Arbeitskräften. Bei der Personaleinstellung gibt es in dieser Branche zwischen den einzelnen Ländern weltweit nur unbedeutende Unterschiede. Während bei großen multinationalen Unternehmen vor allem der interne Arbeitsmarkt eine zentrale Rolle spielt, steht bei kleinen und mittleren Unternehmen die Auslagerung an Subunternehmer und der externe Arbeitsmarkt im Mittelpunkt. Als Migration innerhalb des internen Arbeitsmarktes sind dabei vor allem kurz- und mittelfristige Auslandsaufenthalte innerhalb eines organisatorischen Zusammenhangs zu verstehen. Rechtliche und bürokratische Hürden, Probleme im Zusammenhang mit der Anerkennung von Abschlüssen, aber auch soziale, sprachliche und kulturelle Differenzen stellen Barrieren für die Mobilität von Arbeitskräften im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologien dar. Der Artikel basiert auf dem internationalen PEMINT-Projekt (The Political Economy of Migration in an Integrating Europe), welches statistische Daten zu Arbeitskräftemigration mit einem organisationstheoretischen Ansatz kombiniert. (IAB)