Organisationskommunikation und PR
In: UTB 3308
In: Medien- und Kommunikationswissenschaft
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In: UTB 3308
In: Medien- und Kommunikationswissenschaft
In: Journal of language and politics, Volume 22, Issue 5, p. 577-600
ISSN: 1569-9862
Abstract
Sustainability has been well used (and abused) as "buzz-word", label or language token for certain behavior and action in political, organizational and increasingly in individual communication. Based on critical approaches in language, discourse and communication studies, the paper explores potential processes of normalization of sustainability as a new norm, discusses new theories and methodological variations that can be applied to better understand sustainable development, and offers a theoretical concept for cultivation of sustainability as a dialectic process of questioning and stabilization in transformation and change processes. Complemented by a communication for development and social change perspective, the paper lays the theoretical foundation for an understanding of sustainability as organizing principle in socio-ecological change processes, which is further elaborated in the contributions of this Special Issue, which are introduced at the end.
In: Communicatio socialis: Zeitschrift für Medienethik und Kommunikation in Kirche und Gesellschaft, Volume 55, Issue 2, p. 146-159
ISSN: 2198-3852
Der vorliegende Beitrag skizziert disziplinäre Wurzeln, interdisziplinäre Zugänge und Forschungseinsichten zu Klima-, Wissenschafts- und Nachhaltigkeitskommunikation. Auf dieser Basis geht es um Abgrenzungsmöglichkeiten der Nachhaltigkeitskommunikation -insbesondere von Umwelt- und Klimakommunikation. Daran schließt sich ein Theoretisierungsversuch der Nachhaltigkeitskommunikation an, der gleichzeitig auf die Notwendigkeit verweist, Nachhaltigkeit als Bezugspunkt für ethische Überlegungen, als neuen (Universal)Wert für die Kommunikations- und Medienwissenschaften selber zu begreifen. Dies ist in Forschung, Lehre und Methodenentwicklung aber auch universitärer Mikropolitik, Transferleistungen und Engagement zunehmend anzuerkennen.
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Volume 19, Issue 3-4, p. 185-192
ISSN: 1432-2293
In: Relation: Beiträge zur vergleichenden Kommunikationsforschung, Volume 1, p. 321-346
ISSN: 1813-6885
In: Theorien der Kommunikations- und Medienwissenschaft: grundlegende Diskussionen, Forschungsfelder und Theorieentwicklungen, p. 345-361
Der Beitrag setzt sich mit der Frage auseinander, wie Akteure in der Mediengesellschaft unter Bedingungen komplexer Verflechtung und globaler Vernetzung von Kommunikation Öffentlichkeit herstellen können. Die Verfasserin erläutert zunächst die rekursive Verknüpfung von Struktur und Handlung bei Giddens: Akteure reproduzieren im Zuge ihres intentionalen Handelns die Strukturen sozialer Systeme und damit auch die sozialen Systeme selbst, indem sie sich auf soziale Praktiken und die Modalitäten der Strukturation beziehen. Mit Giddens Strukturationstheorie zeigt die Verfasserin dann, wie Öffentlichkeit komplementär einerseits als "constraints" und andererseits als "Möglichkeitsbedingung" und Handlungsrahmen differenziert werden kann. Öffentlichkeit versteht sie als Prozessprodukt der von PR hergestellten und von Journalismus selektierten und in Beziehung gesetzten Organisationskommunikationen, als teilsystemischen Orientierungshorizont des Leistungssystems "Journalismus". Sie wertet die Strukturationstheorie als geeignete Folie, um nicht-öffentliche Strukturen, die durch journalistisches Handeln und Kommunikationsmanagement reproduziert werden, verstehbar zu machen. (ICE2)
In: Forschungsfeld Kommunikation 24
In: Theorien der Kommunikations- und Medienwissenschaft, p. 345-361
In: Journal of language and politics, Volume 22, Issue 5, p. 622-639
ISSN: 1569-9862
Abstract
In this conceptual paper, we differentiate between political decisions and the conversations where these decisions
are discussed and facilitated. We complement existing work on argumentation in political communication by applying Aristotle's
Rhetoric to the study of climate change debate. We show how Aristotle's principles for ethical and rational
political speech work toward audience trust and encourage deliberative debate and decision-making. Our deliberative perspective is
supported by a case study analysis of Australia's parliamentary climate change debate. We resurrect Aristotle's
Rhetoric both as an analytical tool for critical analysis and a potential framework for constructive climate
change debate. Following the conceptualisation of parliamentary debate as a conversational space where decision-making processes
are facilitated, we introduce Aristotle's Rhetoric and the concept of 'rhetorical responsibility', which is
further explored and exemplified in the case study. We conclude with future research questions for discourse and political
communication studies.
In an intensifying climate crisis with sustainability as a moral framework for political, corporate, and individual behavior, there is a broad range of nonprofit organizations communicating increasingly professionally as agents of social change. Here, the potential of Eco-art as a way to stimulate social and ecological transformation by communicating sustainability more strategically (and thus effectively) is currently overlooked. After conceptualizing Eco-art as an example of a new type of antiprofit—in the sense of agonistic communication, putting existing (unsustainable) power structures and symbolic order into question—we examine the project FOR FOREST, which transformed a local football stadium in Central Europe into a large public art installation, where 300 trees were transplanted over the existing football pitch. The qualitative analysis of (social) media content in the exhibition period, complemented by interviews (N = 15) with central stakeholders, offered insights into three problematizing fields of discourse. With our contribution, we show the potential of Eco-art for sustainability communication in handling dissensus with agonism and its important role in demystifying sustainability by moving from ignorance to resonance.
BASE
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Volume 21, Issue 1-2, p. 11-17
ISSN: 1432-2293
In: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, Volume 12, Issue 3, p. 410-428
"Die Daten eines Querschnittvergleichs von Managerbefragungen aus den Jahren 1995, 2006, 2007 und 2009 aus Österreich, eingebettet in die internationale Diskussion, zeigen, dass auf allen Ebenen der unternehmerischen Verantwortungswahrnehmung Kommunikation eine zentrale Rolle spielt. So wird die Verantwortungswahrnehmung kommuniziert (CSR-Kommunikation), darüber hinaus steigt das Bewusstsein für eine verantwortliche, da reflektierende (ethische) Kommunikation - unternehmensintern und -extern." (Autorenreferat)
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Volume 17, Issue 1, p. 45-50
ISSN: 1432-2293