Confucian Humanism as a Spiritual Resource for Global Ethics
In: Peace and Conflict Studies, Band 16, Heft 1, S. 1-8
12 Ergebnisse
Sortierung:
In: Peace and Conflict Studies, Band 16, Heft 1, S. 1-8
In: Peace and conflict studies
ISSN: 1082-7307
Compares the elements of the Confucian revival in Japan, South Korea, Hong Kong, & Taiwan, seen as a cultural response to modern Western culture, & assesses its implications for their societies & the world at large. An overview of the history & basic tenets of Confucian ethics is given, highlighting their distinct commitment to the sanctity of the earth & sacred nature of human institutions. It is argued that, while the Confucian revival has similarities to fundamentalist movements in North America & the Middle East, it has been motivated by significantly different concerns & beliefs, particularly with regard to dealing with modernization processes. It is shown how, while each country has responded differently, the continuity of Confucian discourse has remained steady, whether allied with Shintoism in Japan, shamanism in South Korea, or popular religion in Taiwan; potential beneficial industrial effects of this pragmatic approach are discussed. Despite the diversity of Confucian revival groups in East Asia, they share the common belief that the search for one's cultural roots is vital to modern consciousness & a universal human concern. Bibliog. T. Arnold
In: Europa und die Civil Society: Castelgandolfo-Gespräche 1989, S. 222-244
In dem Beitrag wird gefragt, ob die Demokratie als eine Lebensform in postkonfuzianischen Gesellschaften heimisch werden kann. Gesucht wird nach einem Weg für eine fruchtbare Wechselbeziehung zwischen konfuzianischem Humanismus und demokratischen Idealen. Es wird festgestellt, daß dieser Weg nicht zu finden ist, weil gerade jene institutionellen und kulturellen Faktoren, denen die jüngeren Industrieländer Ostasiens ihre wirtschaftliche Stärke verdanken, einer Entwicklung zur Demokratie im Wege stehen. Zur Begründung werden drei Aspekte näher untersucht: (1) die zentralisierte Bürokratie; (2) das Bildungssystem; (3) die Sozialstruktur einschließlich der Familie und der lokalen Regierungsgewalt. Alle drei sind charakteristische institutionelle und kulturelle Machtfaktoren in den ostasiatischen Industrieländern. Einige weitere Besonderheiten des konfuzianischen Humanismus, die dem demokratischen Idealen des Westens entgegenstehen, werden erörtert: z.B. die Untrennbarkeit von Moral und Politik, das herrschende intellektuelle Elitedenken. Die Darstellungen zeigen, daß bei den Demokratiebewegungen in Ostasien die kulturellen Verhältnisse mitberücksichtigt werden müssen. Trotz der bestehenden Spannungen und der Unvereinbarkeit zwischen den Werten des konfuzianischen Humanismus und liberal-demokratischen Ideen ist das Bemühen um einen Mittelweg für eine Wechselbeziehung, so die abschließende These, ebenso notwendig wie wünschenswert. (ICA)
In: The China quarterly: an international journal for the study of China, Heft 146, S. 650
ISSN: 0305-7410, 0009-4439
In: The China quarterly: an international journal for the study of China, Heft 141, S. 215-216
ISSN: 0305-7410, 0009-4439
In: Pacific affairs: an international review of Asia and the Pacific, Band 67, Heft 3, S. 444
ISSN: 1715-3379
In: The journal of the Royal Anthropological Institute, Band 3, Heft 1, S. 205
ISSN: 1467-9655
In: Pacific affairs: an international review of Asia and the Pacific, Band 50, Heft 1, S. 130
ISSN: 1715-3379
In: Pacific affairs: an international review of Asia and the Pacific, Band 50, Heft 2, S. 300
ISSN: 1715-3379
In: Pacific affairs: an international review of Asia and the Pacific, Band 70, Heft 4, S. 580
ISSN: 1715-3379
In: Pacific affairs: an international review of Asia and the Pacific, Band 44, Heft 2, S. 275
ISSN: 1715-3379