Im ersten Teil seiner Abhandlung geht der Autor auf die Grundlagen des internationalen Währungssystems ein, die vom IWF im Januar 1976 in Jamaika erarbeitet wurden, nachdem das Bretton-Woods-Abkommen in den 70er Jahren seine Funktionsfähigkeit weitgehend eingebüßt hatte. Hier werden zunächst Neuregelungen zur Funktion des Goldes getroffen - die internationalen Goldreserven seit 1970 sind in tabellarischer Form beigegeben. Es geht ferner um Bedeutung und Neubewertung der Sonderziehungsrechte, die internationalen Liquiditätsreserven, um die Vielschichtigkeit der Valutasysteme und die Legalisierung der flexiblen Wechselkurse. Außerdem werden die Folgen des Kingstoner Abkommens auf den internationalen Pluralismus auf dem Währungsmarkt erörtert. (BIOst-Rgl)
In: GWP - Gesellschaft. Wirtschaft. Politik, Band 72, Heft 4, S. 405-413
Claus Kreß beleuchtet im Interview mit GWP die Idee der Weltstrafjustiz, institutionalisiert durch den Internationalen Strafgerichtshof in Den Haag. Als ausgewiesener Experte im internationalen Strafrecht widmet er sich den Fragen drängenden Fragen in diesem Kontext.
In: WORLD BANK LEGAL REVIEW: INTERNATIONAL FINANCIAL INSTITUTIONS AND GLOBAL LEGAL GOVERNANCE, Vol. 3, Cisse, Bradlow, Kingsbury, eds., World Bank, 2011
Sueur, P.: Allocution de bienvenue. - S. 9-11 Boniface, P.: Troisième édition des entretiens européene d'Enghien, un succès confirmé. - S. 13-16 Guliani, J.-D.: Présentation du rapport Schuman sur l'Europe : l'État de Union 2011. - S. 17-30 Lemoine, M.: Les gouvernements doivent prendre leurs responsabilités au niveau national. - S. 33-39 Betbèze, J.-P.: Diète et gym pour tous, seuls remèdes contre la crise en Europe. - S. 41-47 Bitterlich, J.: Vers plus de coopération et de réalisme économique en Europe. - S. 49-55 Brehon, N.-J.: Le défi du budget communautaire. - S. 57-62 Lévy, J.-D.: Les représentations sociales et politiques chez les Français et les Européens. - S. 65-71 Aeschimann, É.: L'inadéquation de l'utilisation du terme de populisme dans le débat politique. - S. 73-78 Makarian, C.: Les causes qui nourrissent le populisme. - S. 79-86 Toscano, A.: Construire l'Europe pour combattre le populisme. - S. 87-92 Arnould, C.-F.; Auroy, P.; Coldefy, A. A.; Gnesotto, N.; Linnenkamp, H.; Richard, A.; Wagner, P.: Quelle Europe de la défense après le sommet de l'OTAN de Lisbonne et le traité franco-britannique? : Débat. - S. 95-133
Chapter 1. Reimagining International Responses to Mass Atrocities -- Chapter 2. Evil as a Crime Against Humanity -- Chapter 3. A Responsibility to Protect Humanity from Evil -- Chapter 4. The International Criminal Court as a Bulwark against Evil -- Chapter 5. Evil and World Order. Towards an Agonistic Global Constitutionalism -- Chapter 6. Conclusion.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
In: Totalitarismus und Demokratie: Zeitschrift für internationale Diktatur- und Freiheitsforschung = Totalitarianism and democracy, Band 5, Heft 1, S. 129-132
En el artículo nos preguntamos cómo interpretar el régimen de frontera desde América del Sur. Para esto, reflexionamos sobre la posible relación entre migraciones internacionales, Estados y fronteras en el campo de los estudios migratorios, con el fin de construir categorías analíticamente situadas. Desde una metodología cualitativa, analizamos un conjunto de documentos vinculados a esta temática: declaraciones finales e informes técnicos de la Conferencia Suramericana sobre Migraciones (csm), así como resoluciones del Mercado Común del Sur (Mercosur) y de la Comunidad Andina e Naciones (can). Para el análisis de estos documentos, e interpretar el régimen de frontera de la región, construimos tres puntos de apoyo: la externalización asociada al proceso de regionalización de las políticas de control migratorio en Sudamérica; el cruce de un territorio nacional a otro, vinculado a los controles en puntos de frontera; y, por último, las fronteras de permanencia, enlazadas a los mecanismos estatales que estipulan los modos de residir 'en destino'. Sudamérica se constituye como unasubregión del régimen de frontera global, que favorece y estimula, no sin conflictos y tensiones, políticas de control ordenado, integrado y planificado de las migraciones. En 'las fronteras', los controles distinguen a los migrantes pertenecientes a un Estado miembro de la can, del Mercosur o uno extraregional. De este modo, los sujetos quedan supeditados al estrato político que ocupa el Estado del cual son parte al fijar un modo diferencial para ingresar y permanecer 'en destino' según origen nacional. ; In this article, I ask how to interpret the border regime of South America. I reflect on the possible relation between international migration, states and borders in the field of migration studies in order to build analytically situated categories. In order to do so, I use a qualitative methodology based on a set of documents such as final declarations and technical reports of the South American Conference on Migration (sacm), and resolutions of the Southern Common Market (Mercosur) and the Andean Community (can). In order to interpret the border regime, I construct three categories: (i) the border externalization, associated with the regionalization process of migration control policies in South America, (ii) the crossing from one national territory to another, linked to the control at the border points, and (iii) the borders of permanence, associated with the state mechanisms that stipulate the ways of residence. South America, through its regional organizations, constitutes a sub-region of the global border regime, which favors and stimulates organized, planned and integrated migration control policies. At 'the borders', such controls identify migrants belonging to a member state of the can, the Mercosur, or an out-of-region migrant. Thereby, the subjects are subordinated under the political stratum of the state to which they belong. The states set a differential mode to enter and stay in a territory according to the national origin of the subjects.
Erhaltung und Schutz des Süßwassers gehören zu den drängenden Problemen der internationalen Gemeinschaft. Vor diesem Hintergrund befasst sich die Autorin mit den bislang auf völkerrechtlicher Ebene praktizierten Handlungsoptionen und untersucht, ob sich diese bewährt haben. Hierbei beantwortet sie Rechtsfragen und zeigt Regelungsbedarf auf, indem sie auf internationaler und regionaler Ebene die für die Wasserversorgung einschlägigen Menschenrechte und objektivrechtlichen Regelungsansätze sowie die divergierenden zwischen- und innerstaatlichen Interessen an den Fallbeispielen Nil und La Plata analysiert, um daraus allgemeingültige Kooperationschancen abzuleiten. Solche Chancen sieht die Autorin in einem regional begrenzten, kombinierenden Ansatz. »The Supply of Water for Mankind and Nature as a Challenge in International Law« The preservation and protection of freshwater constitute pressing problems for the international community. In view of this, this work assesses possible actions in international law which have been put into practice so far and examines whether they have proved their utility in addressing these problems. In doing so, the relevant human rights documents and other international treaties are scrutinized, as well as divergent interstate and domestic interests, in order to suggest universally valid opportunities for cooperation. Erhaltung und Schutz des Süßwassers gehören zu den drängenden Problemen der internationalen Gemeinschaft. Vor diesem Hintergrund befasst sich die Autorin mit den bislang praktizierten völkerrechtlichen Handlungsoptionen und untersucht, ob sich diese bewährt haben. Hierzu analysiert sie die für die Wasserversorgung einschlägigen Menschenrechte und objektivrechtlichen Regelungsansätze sowie die divergierenden zwischen- und innerstaatlichen Interessen, um daraus allgemeingültige Kooperationschancen abzuleiten. Jelena Karbach studierte Rechtswissenschaft an den Universitäten Mannheim und Trier sowie an der University of East London. Sie war Kollegiatin des von der Deutschen Forschungsgemeinschaft geförderten Graduiertenkollegs »Verbesserung von Normsetzung und Normanwendung im integrierten Umweltschutz durch rechts- und naturwissenschaftliche Kooperation« am Institut für Umwelt- und Technikrecht der Universität Trier. Derzeit absolviert sie den juristischen Vorbereitungsdienst im Bezirk des Kammergerichts.
Este artículo presenta los resultados de una investigación desarrollada por el Grupo de Investigación en Derechos Humanos y el Grupo de Investigación en Derecho Penal de la Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario, con el apoyo de la Oficina de Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (UNODC)*, con el fin de determinar si existen o no falencias en la tipificación actual del delito de trata de personas en Colombia. Se inicia con una descripción general de la metodología utilizada (cualitativa y cuantitativa); luego se examinan las generalidades encontradas en materia del delito de trata en la ley colombiana y los estándares propuestos por la normativa internacional en materia de prevención, protección y judicialización de este delito y su aplicación desde una perspectiva de derechos humanos, y finaliza con unas recomendaciones y conclusiones en la materia. ; This article presents the results of a research developed by the University of Rosario Humans Rights Group, The Criminal Law Group of University of Rosario Law school, and the support of the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) with the purpose of determining if there exist failures in the current characterization of human trafficking crime in Colombia. This article begins with a general description of the methodology used therein, afterwards the general aspects regarding the human trafficking crime in Colombian law and the standards proposed by the International Law concerning prevention, protection and judgment of this crime and its application from the Humans Rights perspective is analyzed. This article ends up with some recommendations and conclusions regarding to the subject.
A review essay on a book by Christina L. Davis, Food Fights over Free Trade: How International Institutions Promote Agricultural Trade Liberalization (Princeton, NJ: Princeton U Press, 2003). 7 References.