Religion in Europa
In: Forum Erwachsenenbildung: die evangelische Zeitschrift für Bildung im Lebenslauf, Heft 4, S. 4-8
ISSN: 1433-769X
147662 Ergebnisse
Sortierung:
In: Forum Erwachsenenbildung: die evangelische Zeitschrift für Bildung im Lebenslauf, Heft 4, S. 4-8
ISSN: 1433-769X
"Den usynlige religionen" er Luckmanns analyse av fagarbeidet i religionssosiologi og hva det var i stand til å si og ikke om den aktuelle samfunnsvirkeligheten. Boken startet en diskusjon, som fortsatt pågår, om fundamentene i forståelsen av religion når boken først kom ut i 1963. Han tar for seg og stiller spørsmål om blant annet privatreligiøsitet, nyreligiøsitet, hvorvidt mennesket er religiøst, og sekularisering. Den tyske utgaven fra 1991 hadde et tillegg som utdyper hovedtanken om religion. Det er også med i denne norske utgaven.
In: Iranian studies, Band 31, Heft 3-4, S. 661-679
ISSN: 1475-4819
TheEncyclopaedia Iranicais Truly a Monumental Undertaking, Containing thousands of carefully selected items of information covering most aspects of Iranian civilization past and present. As the first seven volumes demonstrate, it is an indispensable reference work that belongs in the libraries of all universities and in the homes of everyone interested in Iran, whether for professional or personal reasons. In connection with ancient or pre-Islamic Iranian religions, theEIrrepresents the most important scholarly contribution since James Hastings edited the thirteen-volumeEncyclopaedia of Religion and Ethics(Edinburgh, 1908-1926, reprint New York, 1955, Edinburgh, 1994). In fact, both may be used as complementary research guides, for the rich descriptions of rituals in theEncyclopaedia of Religion and Ethicsare not repeated in theEIrwhereas the former lacks the up-to-date information on persons, places, events, ideas, theoretical standpoints, and bibliography so fully articulated in the latter.
Introduction, Michael Stausberg (University of Bergen, Norway) -- 1. Religious Demise: Definitional Issues and Conceptual Considerations, Stuart A. Wright (Lamar University, USA), Michael Stausberg (University of Bergen, Norway) and Carol M. Cusack (University of Sydney, Australia) -- 2. How Religions End: A Case Study of the Urapmin of Papua New Guinea, Joel Robbins (University of Cambridge, UK) -- 3. The Ends and Endings of Aum Shinrikyo, Erica Baffelli (University of Manchester, UK) -- 4. The Demise of Religion: The Case of Knutby Filadelfia in Sweden, Lisolette Frisk (Dalarna University, Sweden) -- 5. Religious Failure Deferred: The Panacea Society, Alistair Lockhart (Cambridge University, UK) -- 6. Denominationalization or Death? Comparing Processes of Change within the Jesus Fellowship Church and the Children of God aka The Family International, Eileen Barker (London School of Economics, University of London, UK) -- 7. How Online Counter-Narratives Catalyze Change: The Fall of Mars Hill Church in Seattle, Jessica Johnson (College of William and Mary, USA) -- 8. The Creation and End of an Anti-Religious Religion, Michael Stausberg (University of Bergen, Norway) -- 9. State Actions Leading to Religious Demise, Stuart A. Wright (Lamar University, USA) -- 10. Collective Violence as Religious Demise, James Lewis (Wuhan University, China) and Carole M. Cusack (University of Sydney, Australia) -- Bibliography -- Index
In: Religiöser Pluralismus und Toleranz in Europa, S. 328-334
Während es in vielen europäischen Gesellschaften zur Säkularisierung im umfassenden Sinne kam, hielt sich die Ausübung der zahlreichen Glaubensüberzeugungen in der USA auf hohem Niveau. Von der Globalisierung profitieren neben esoterischen Strömungen derzeit die evangelikalen Strömungen am meisten, die die Basis für eine "christlichen Fundamentalismus" bilden. Gemeinsam ist den westlichen Demokratien das Festhalten an positiver wie negativer Religionsfreiheit. Religiöse Vielfalt in der Öffentlichkeit, die strikte Trennung von Staat und Kirche, die Erosion religiöser Oligopole sowie intensivierte und individualisierte Religiosität sind aktuelle Perspektiven der europäischen Religionslandschaft. (ICE2)
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Band 55, Heft 7, S. 3-6
ISSN: 0479-611X
World Affairs Online
In: Archives de sciences sociales des religions: ASSR, Band 65, Heft 1, S. 5-6
ISSN: 1777-5825
In: Religion und Lebensführung 2
In: Beiträge zur Theologie und Religionswissenschaft
World Affairs Online
In: Politisches Projekt und kulturelle Tradition - Schriftenreihe des Arbeitskreises Europa der Fritz Thyssen Stiftung Band 4
In: Schöningh, Fink and mentis Religious Studies, Theology and Philosophy E-Books Online, Collection 2018, ISBN: 9783657100101
Preliminary Material /Otfried Höffe and Andreas Kablitz -- Religion im säkularen Europa: Einführung /Otfried Höffe -- Der europäische Sonderweg der Religion /Franz-xaver Kaufmann -- Säkularisierung und religiöse Vitalisierung. Religion, Staat und Gesellschaft im 19. Jahrhundert in Westeuropa /Dieter Langewiesche -- Ist die Säkularisierung noch ein brauchbarer Begriff? Eine systemtheoretische Antwort /Lukas Sosoe -- Ist Moralbegründung auf Religion angewiesen? /Otfried Höffe -- Europa – christliches Erbe und technokratische Organisation /Josef Isensee -- Gleichheit, Demokratie und Säkularismus. Überlegungen zu den christlichen Grundlagen der politischen Ordnung des Westens /Joachim Küpper -- Kunstreligion. Ein europäisches Phänomen /Andreas Kablitz -- Sachregister /Otfried Höffe and Andreas Kablitz -- Personenregister /Otfried Höffe and Andreas Kablitz.
In: Revista española de investigaciones sociológicas: ReiS, Heft 61, S. 23-55
ISSN: 1988-5903
Las esferas míticas y litúrgicas que sustentan las secularizadas sociedades hipermodernas son religiosas, sin ser necesariamente sobrenaturales. La presencia de esta religión civil, que incluye un modo popular de conocimiento del mundo compatible con el cientifismo predominante, es crucial. Consiste en un proceso de consagración de ciertos aspectos profanos de la vida social en rituales públicos que confieren poder o refuerzan la identidad y el orden en una colectividad socialmente heterogénea. Se describen los rasgos básicos de toda religión civil contemporánea. Se pone de manifiesto que, debido a que su trascendentalismo es mundano, la religión civil podría formar parte de la lógica situacional de la racionalidad.