Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
89 Ergebnisse
Sortierung:
In: Der moderne Staat: dms ; Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, Band 2, Heft 2, S. 433-454
ISSN: 2196-1395
Nachhaltige finanzielle Engpässe in den Haushalten und veränderte Anforderungen an Staat und Verwaltungen lassen seit einiger Zeit die Notwendigkeit einer Neuorientierung im Management von öffentlichen Ressourcen, Prozessen und Dienstleistungen erkennen. Dabei steht die Hinwendung zu privatwirtschaftlichen Managementmethoden mit verstärkter Fokussierung auf die konkreten Ergebnisse und Wirkungen des Verwaltungshandelns im Vordergrund. Die tatsächliche Diskussion und Entwicklung in öffentlichen Verwaltungen ist allerdings ganz überwiegend durch die weitgehend isolierte Übertragung und Anwendung einzelner Instrumente und Verfahren aus der (privatwirtschaftlichen) Managementlehre gekennzeichnet. Die in weiten Bereichen vorherrschende Komplexität der öffentlichen Leistungserstellung findet keine Berücksichtigung. Die Beurteilung der Eignung, Leistungsfähigkeit und Wirkung einzelner Instrumente unter Vernachlässigung der Einbindung in den komplexen Systemzusammenzusammenhang dürfte weitgehend unzureichend sein. Der vorliegende Beitrag stellt hierfür einen konzeptionellen Bezugsrahmen unter besonderer Berücksichtung der Reform des öffentlichen Haushalts- und Rechnungswesens vor. Er soll zugleich Grundlage und Impulsgeber für eine stärker empirisch ausgerichtete Forschung zum öffentlichen Haushalts- und Rechnungswesen sein.
In: Verwaltung & Management: VM ; Zeitschrift für moderne Verwaltung, Band 14, Heft 4, S. 180-188
ISSN: 0947-9856
In: Verwaltung & Management: VM ; Zeitschrift für moderne Verwaltung, Band 14, Heft 4, S. 180-188
ISSN: 0947-9856
In: Gabler Edition Wissenschaft
In: Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen: ZögU ; zugleich Organ der Gesellschaft für Öffentliche Wirtschaft = Journal for public and nonprofit services, Band 30, Heft 2, S. 188-195
ISSN: 2701-4215
In: Schriftenreihe Public & Nonprofit Management
In: Schriften zur öffentlichen Verwaltung und öffentlichen Wirtschaft - Band 221
Hauptbeschreibung Finanzkrise und strukturelle Verschuldungssituation von Bund, Ländern und Kommunen haben einmal mehr die völlige Unzulänglichkeit der klassischen Verfahren der Haushaltsplanung und Rechnungslegung deutlich hervortreten lassen. So wurde im öffentlichen Sektor der Ausweis des verfügbaren Vermögens und der tatsächlichen Verbindlichkeiten, Schulden und Risiken über Jahrzehnte kaschiert, während gleichzeitig in zunehmenden Maße intransparente und mit hohem Risiko behaftete Finanzierungsinstrumente zur Anwendung kamen. Als Folge sind inzwischen bei realistischer Bewertun
In: Revue internationale des sciences administratives: revue d'administration publique comparée, Band 90, Heft 1, S. 35-54
ISSN: 0303-965X
Analyser la viabilité financière des gouvernements locaux présente un grand intérêt, car ils offrent un large éventail de services et sont proches des citoyens. Diverses organisations ont souligné la nécessité d'analyser les déterminants de la viabilité financière, et des recherches récentes se sont concentrées sur plusieurs pays européens, en utilisant le revenu ajusté comme variable dépendante. Pour combler le manque de recherche dans le contexte des gouvernements locaux allemands, nous menons une analyse empirique basée sur 5 années de données issues de 363 gouvernements locaux de Rhénanie-du-Nord-Westphalie pour analyser l'impact des facteurs socio-démographiques et financiers-économiques sur la viabilité financière, en nous concentrant sur le revenu ajusté. Nos résultats indiquent que la viabilité financière est influencée par des facteurs sur lesquels les gouvernements locaux n'ont aucun impact ou seulement un impact limité. Plus précisément, le niveau d'endettement et le niveau de population sont identifiés comme des facteurs de risque, tandis que les impôts propres, les dotations complémentaires des collectivités locales et l'excédent de trésorerie net favorisent la viabilité financière. Remarques à l'intention des praticiens Il est important pour les politiciens et les gestionnaires publics de comprendre les déterminants de la viabilité financière afin d'améliorer leurs processus de gestion des risques et de prise de décisions et de prévenir les futurs problèmes de viabilité. Ce document identifie plusieurs déterminants socio-démographiques et financiers-économiques de la viabilité financière, sur lesquels les collectivités locales n'ont qu'un impact limité. Considérant que la viabilité financière des collectivités locales allemandes en Rhénanie-du-Nord-Westphalie dépend en grande partie de facteurs externes, les décideurs politiques pourraient être très intéressés eu égard aux crises financières à venir.
In: International review of administrative sciences: an international journal of comparative public administration, Band 90, Heft 1, S. 29-47
ISSN: 1461-7226
Analysing the financial sustainability of local governments is of great interest, as they offer a wide range of services and are close to citizens. Various organizations have pointed out the need to analyse the determinants of financial sustainability, and recent research has focused on several European countries, using adjusted income as a dependent variable. To fill the research gap in the context of German local governments, we conduct an empirical analysis with 5 years of data from 363 local governments from North Rhine–Westphalia to analyse the impact of socio-demographic and financial-economic factors on financial sustainability, focusing on the adjusted income. Our results indicate that financial sustainability is influenced by factors on which the local governments have no impact or at least only a limited impact. Specifically, the debt level and the level of population are identified as risk factors, whereas own taxes, rate support grants and the net cash surplus serve as drivers of financial sustainability. Points for practitioners Understanding the determinants of financial sustainability is important for politicians and public managers in order to improve their risk management and decision-making processes and to prevent future sustainability problems. This paper identifies several socio-demographic and financial-economic determinants of FS, on which the local governments have only a limited impact. Considering that the financial sustainability of German local governments in North Rhine–Westphalia largely depends on external factors might be of great interest for policymakers with regard to future financial crises.
In: International public management journal, Band 24, Heft 4, S. 537-561
ISSN: 1559-3169
'Open government' refers to transparent, participative decision-making and platform-based citizen-government collaboration and has emerged as one paradigm at the local government level, in particular. However, substantial disparities exist in open government adoption among municipalities, and the empirical evidence on the determinants of open government adoption is sparse and mixed. This article considers open government adoption by integrating the resource- and knowledge-based views and decision-makers' open government willingness. We argue that the positive impacts of internal capacity depend on the municipal decision-makers' open government willingness. Using data from a survey conducted among local decision-makers, we investigate organizational ability to implement open government and decision-makers' preferences and adoption level. The findings indicate that organizational capacity is positively associated with open government. In addition, the effect of ability on adoption is partially mediated by leaders' perceptions that open government is a meaningful opportunity for the municipality.
BASE
In: Voluntas: international journal of voluntary and nonprofit organisations, Band 30, Heft 1, S. 175-192
ISSN: 1573-7888
In: International journal of public administration, Band 41, Heft 4, S. 268-283
ISSN: 1532-4265
To gain a better understanding about new forms of citizen-government interaction enabled by modern technology, we conducted a survey among citizens who interact with their local government by using a web-based platform or a mobile application. In our paper, we investigate the patterns of online and mobile communication between citizens and local government. Based on logistic regressions, we study who possesses the characteristics that predict communication via web and mobile application. Empirical findings indicate that socio-demographic factors (gender, age, education) predict individuals' usage of web over mobile devices. Those with experience in communicating with local government via traditional channels prefer the web interface to get in touch, whereas frequent communicators are more likely to use mobile phone.
BASE