What Is Political Participation?
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"What Is Political Participation?" published on by Oxford University Press.
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In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"What Is Political Participation?" published on by Oxford University Press.
In: Routledge/ECPR studies in European political science
In: Routledge/ECPR studies in European political science
In: Routledge advances in international relations and politics, 6
This book tackles the issues involved and explores strategies to deal with many of the problems of establishing equivalence. Each contribution focuses on a theoretically relevant theme, such as: tolerance; political values; religious orientations; gender roles; voluntary associations; party organizations and party positions; democratic regimes, and the mass media. Each chapter covers different topics, methods, data and countries, making use of research to show the problems of finding similar or identical indicators in realistic research settings.
In: European political science series
In: American behavioral scientist: ABS, Band 66, Heft 4, S. 489-509
ISSN: 1552-3381
Protest emerges in different forms in different countries. A strategy is presented here to deal with country-specific forms of protest by developing equivalent instead of identical measures in 13 advanced democracies around the world. The main substantive results show, first, a clear distinction between direct forms of protest and organizational actions. Yet the specific compositions of these two modes differ between countries. Second, common cross-national subsets of items comprising only three forms for direct actions (demonstrating, petitioning, boycotting) and also for organizational protest (humanitarian/charitable, self-help, consumer organizations). Third, several forms of protest can be used as country-specific expansions of the common three-item sets. Apparently, constructing equivalent instead of identical measures for protest is most important for the detection of relatively small sets of common cross-national indicators and for the accompanying disclosure of country-specific forms of protest. Due to the small percentages of protesters, applying equivalent measures and identical measures of protest largely produces the same results for the positioning of countries from a cross-national perspective.
In: Handbuch Vergleichende Politikwissenschaft, S. 169-180
In: Zeitschrift für vergleichende Politikwissenschaft: ZfVP = Comparative governance and politics, Band 8, Heft 3-4, S. 369-371
ISSN: 1865-2654
In: Acta politica: AP ; international journal of political Science, Band 49, Heft 3, S. 349-367
ISSN: 1741-1416
In: Acta politica: AP ; international journal of political science ; official journal of the Dutch Political Science Association (Nederlandse Kring voor Wetenschap der Politiek), Band 49, Heft 3, S. 349-367
ISSN: 0001-6810
In: Politische Bildung: PB ; Beiträge zur wissenschaftlichen Grundlegung und zur Unterrichtspraxis, Band 46, Heft 3, S. 9-21
ISSN: 0554-5455
Demokratie setzt Partizipation voraus, aber mehr Partizipation bedeutet nicht automatisch mehr Demokratie. Für Beteiligung gibt es intrinsische, instrumentelle und legitimitätsorientierte Begründungen. Trotz stark gewachsener Möglichkeiten ist die tatsächliche Partizipation eher gering und ungleich. Kritische Betrachtungen der Demokratie führen häufig zu Plädoyers für mehr Beteiligung außerhalb von Wahlen und Parteiaktivitäten (Verlag).
In: Politik im Kontext: ist alle Politik lokale Politik?: individuelle und kontextuelle Determinanten politischer Orientierungen, S. 271-296
Verschiedene Theoretiker von Aristoteles und Alexis de Tocqueville bis hin zu Benjamin Barber und Robert Dahl haben betont, dass die eigene kleine Kommune die ideale Umgebung für die Entwicklung positiver politischer Orientierungen der Menschen ist, da die Politik dort auf "natürlichen", direkten sozialen Kontakten basiert. Damit stellt sich erstens die Frage, ob die Größe einer politischen Einheit mit dem politischen Interesse der Bürger zusammenhängt und inwieweit sich die Bürger kleinerer Kommunen tatsächlich mehr für Politik interessieren als die Einwohner größerer Gemeinden. Umgekehrt wäre es aber auch möglich, dass das geringe Interesse an nationaler Politik das lokalpolitische Engagement erschwert. Daraus ergibt sich zweitens die Frage, inwieweit das Interesse für politische Institutionen und Ereignisse auf verschiedenen Ebenen (lokal, national, supranational) miteinander zusammenhängt. Nach einer kurzen Erläuterung des Hintergrunds werden im vorliegenden Beitrag zunächst die verschiedenen Aspekte des Begriffs "politisches Interesse" (subjektives Interesse, Gesprächshäufigkeit, beobachtetes Interesse) auf der Basis der Daten des Projekts "Europa im Kontext" in 28 hessischen Kommunen dargestellt. Anschließend folgen die Betrachtung und der Vergleich der Zusammenhänge zwischen den Niveaus politischen Interesses und verschiedenen Determinanten auf individueller und kommunaler Ebene. Zum Abschluss wird auf die allgemein beliebte These, dass insbesondere kleinere Kommunen als "Schulen der Demokratie" fungieren, eingegangen. (ICI2)