Austria: The case of a federal newcomer in European union politics
In: Regional & federal studies, Band 6, Heft 2, S. 76-95
ISSN: 1743-9434
10 Ergebnisse
Sortierung:
In: Regional & federal studies, Band 6, Heft 2, S. 76-95
ISSN: 1743-9434
In: Regional and federal studies, Band 6, S. 76-95
ISSN: 1359-7566
How provinces effectively negotiated their European interests before Austria's admission to the European Union; with comparisons to regional government in Germany and other nations.
In: Regional and federal studies, Band 6, Heft 2, S. 76-95
ISSN: 1359-7566
WHEREAS OTHER SUB-NATIONAL GOVERNMENTS HAVE HAD TO CONSTRUCT RESPONSES TO THE CHALLENGES OF EUREOPAN INTEGRATION IN REACTION TO ONGOING DEVELOPMENTS IN THE INTEGRATION PROCESS, THE AUSTRIAN LANDER NEGOTIATED CHANNELS OF EUROPEAN POLICY INPUT BEFORE AUSTRIAN ACCESSION TO THE UNION. THIS ARTICLE SETS OUT WHAT THEY ACHIEVED. THEY HAVE SECURED EXTENSIVE RIGHTS OF INPUT, ALONG WITH A STRONG BASE IN BRUSSELS, BOTH LARGELY MODELED ON THE EXAMPLE SET BY THE GERMAN LANDER. IT IS CLEAR THAT THE AUSTRIAN LANDER HAVE SETTLED ON A SELECTIVELY FOCUSED MOBILIZATION OF THEIR RIGHTS.
In: Schriftenreihe des Instituts für Föderalismusforschung 60
World Affairs Online
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 21, Heft 3, S. 289-308
"Der Aufsatz behandelt Strukturen und Handlungslogiken der Interessenvertretung regionaler Akteure bei der Formierung von EG-Politik. Er konzentriert sich auf die - im Vergleich der EG-Regionen - weitaus stärksten Mitwirkungschancen der deutschen Länder. Es wird argumentiert, daß die strategischen Bedingungen des 'Dreiebenensystems' vornehmlich nicht Konflikte zwischen Ländern und Bund (wie öfters behauptet), sondern gemeinsame Interessen und einen Kooperationsdruck zwischen ihnen erzeugen. Die Funktion des in der politischen Union vorgesehenen Ausschusses der Regionen ist nur konsultativ. Er erhöht kurzfristig kaum den Einfluß der innerstaatlich starken deutschen Länder. Er bietet jedoch strukturelle Anreize, daß Regionen verschiedener Mitgliedsstaaten erstmals nicht nur zu strukturellen Kompetenzforderungen, sondern zu spezifischen EG-Politiken gemeinsame Standpunkte aushandeln. Durch den dadurch ermöglichten Einsatz 'transregionaler Koalitionen' könnten sich mittelfristig die Chancen der Durchsetzung regionaler Interessen in der EG deutlich verbessern." (Autorenreferat)
World Affairs Online
In: Deutsches Verwaltungsblatt: DVBL, Band 110, Heft 6, S. 307
ISSN: 0012-1363
In: Schriftenreihe Europa des Bundeskanzleramts
In: Publius: the journal of federalism, Band 19, Heft 4, S. 81-81
ISSN: 0048-5950
In: Publius: the journal of federalism, Band 19, Heft 4, S. 81-98
ISSN: 0048-5950
THE FEDERALISM ESTABLISHED IN THE CONSTITUTIONS OF THE FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY, SWITZERLAND, AND AUSTRIA, IN ADDITION TO THE COMMON LANGUAGE OF THESE COUNTRIES, DISTINGUISHES THEM FROM THE OTHER WEST EUROPEAN COUNTRIES, WHICH LEAN TOWARD CENTRALLY ORGANIZED STATES. AFTER EXAMINING THE HISTORICAL FOUNDATION AND DEVELOPMENT OF THE FEDERAL SYSTEMS IN THE THREE COUNTRIES, THE ARTICLE ANALYZES THE SEGMENTATION, FEDERAL-STATE INTERACTION, AND INTRAPARTY EFFECTS OF POLITICAL PARTIES IN THEM. WHILE FEDERALISM IS STRENGTHENED BY THE HETEROGENEITY AND REGIONAL SOLIDARITY OF THE POLITICAL PARTIES IN SWITZERLAND, FEDERALISM HAS BECOME A PURE "PARTY FEDERALISM" IN THE FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY AND AUSTRIA.