Die These, die in der Dissertation entfaltet wird, lautet, dass mit dem wissenschaftlichen Beruf heute widersprüchliche Karriereanforderungen verbunden sind: Die traditionellen Sozial- und Organisationsideen der Wissenschaft sind noch immer wirkmächtig. Die Wissenschaft soll nach wie vor Lebensform und Berufung sein. Zugleich ist die Wissenschaft aber von einem Transformationsprozess erfasst, der den wissenschaftlichen Arbeitsmarkt zu einem "Winner-take-all"-Markt und die Wissenschaft zu einem Karrierejobs mutieren lässt. Unter diesen neuen Umständen sind die einzelnen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler zunehmend aufgefordert, sich als unternehmerisches Selbst zu verhalten, dessen oberstes Ziel die Mehrung des eigenen Humankapitals ist. Um die Spannungen zwischen diesen widersprüchlichen Anforderungen überbrücken zu können, braucht es sowohl im beruflichen wie auch im privaten Bereich starke Unterstützungsstrukturen. ; The academic profession today is characterized by contradictory career demands. That is the argument that this dissertation develops. The traditional ideas of the academy as a form of life and a calling are still powerful. At the same time, the academic labor market in Germany is becoming a "winner-take-all"-market and the academic profession is transformed to a career job. Under these new conditions, academics are called to act as entrepreneurial selves whose primary objective is to increase their human capital. If the individual academics are able to ease the tensions between these contradictory demands, depends on their embeddedness in social structures, especially the personal support provided by their partners and professional mentors.
Der wissenschaftliche Arbeitsmarkt in Deutschland entwickelt sich zusehends zu einem "winner-take-all"-Markt. Dieser These geht der vorliegende Beitrag anhand der Darstellung der quantitativen Veränderungen auf dem wissenschaftlichen Arbeitsmarkt und den Daten einer qualitativen, empirischen Untersuchung zu den Karriereperspektiven des wissenschaftlichen Mittelbaus nach. Es wird argumentiert, dass der Staat über die Simulation von Markteffekten und sein Nachfragemonopol auf dem wissenschaftlichen Quasi-Markt die Konzentration von Gewinnen und das Überangebot an Akteuren, die um diese Gewinne konkurrieren, wissenschaftspolitisch induziert und verschärft hat. Zudem wird gezeigt, dass die Einschätzung der individuellen Karriereperspektiven von promovierten Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern ohne Professur mit den sozialen Strukturen korreliert, in welche die Akteure eingebettet sind, insbesondere mit beruflicher Förderung und Unterstützung aus dem privaten Bereich. ; Akzeptierte Manuskriptfassung (postprint) / Accepted version (postprint) ; The academic labor market in Germany is becoming a "winner-take-all"-market. That is the argument that this paper develops using data about the changes on the labor market for scientists in Germany and from a qualitative empirical analysis about the career prospects of non-tenured scientists. It is argued that the state has induced or intensified the concentration of benefits and an oversupply of actors that compete for these benefits through the simulation of market effects and a monopoly over the demand for academic output. Moreover it is shown that the assessment of individual career prospects correlates with scientists' embeddedness in social structures, especially the support provided by their partners and professional mentors.
Real-world laboratories have made their way into policy programs and corporate agendas. They are expected to foster innovation on both the local and wider societal scales through co-creative settings in the "real world". Yet little attention has been paid to how these multiple expectations affect micro-level practices and pose challenges for the heterogeneous actors involved in these settings. Two case studies show the emerging tensions relating to participation, temporality and space, and the ways in which participants perceive and deal with them.
Given the significant transformations underway in academia, it is pertinent to ask whether the traditional notion of entering the profession in response to a calling is still relevant. This article draws together hitherto unconnected strands of German and Anglo-Saxon literature on callings, then analyzes biographical narratives of 40 social scientists in Germany and the United States. The comparative analysis of the timing, sources, and nature of the respondents' decision to become academics finds that almost all exhibit a calling orientation. However, their responses no longer correspond to the classical, passive notion; instead, callings in academia have become agentic. In the context of a wider societal trend to self-realization, academia has been transformed to an activity that people pursue because they want to rather than because destiny or an external force pushes them to make such a commitment. The recognition of the social nature of callings is underscored by the significance of professional mentors and family. The unexpected predominance of similarities in the cross-national comparison of calling orientation suggests that the internationalization of academic standards and procedures and the high level of competition for few positions in both contexts may outweigh the effects of culture and tradition.
Wirtschaft und Wissenschaft sind einem massiven Wandel unterworfen. In beiden Feldern sind die Akteure heute gefordert, ihre Arbeit als Berufung zu erleben, sie zum Teil ihrer Identität zu machen. Oft genug erweist sich diese Forderung jedoch als unvereinbar mit den herrschenden Arbeits- und Karrierebedingungen. Leitbilder und Strukturen passen nicht zusammen. In diesem Buch wird anschaulich und erstmals systematisch vergleichend herausgearbeitet, wie die Beschäftigten in den beiden Feldern auf die widersprüchlichen Karriereanforderungen in der gegenwärtigen Arbeitswelt reagieren und welche Ressourcen ihnen dabei helfen.
Geldnot und politische Vorgaben bringen deutsche Universitäten zur Schärfung ihres Profils. Hemmend wirken die Fixierung auf die Forschung und die begrenzte Macht der Universitätsleitungen. Profilschärfendes Potenzial läge in Feldern wie Internationalisierung, Wissenstransfer und natürlich der Lehre.
Geldnot und politische Vorgaben bringen deutsche Universitäten zur Schärfung ihres Profils. Hemmend wirken die Fixierung auf die Forschung und die begrenzte Macht der Universitätsleitungen. Profilschärfendes Potenzial läge in Feldern wie Internationalisierung, Wissenstransfer und natürlich der Lehre.