Participation for Sustainability in Trade
In: Environmental politics, Band 18, Heft 3, S. 455-457
ISSN: 0964-4016
44 Ergebnisse
Sortierung:
In: Environmental politics, Band 18, Heft 3, S. 455-457
ISSN: 0964-4016
In: Critical Policy Studies, Band 1, Heft 3, S. 301-309
ISSN: 1946-018X
In: Reziprozität und Wohlfahrtsstaat: Analysepotential und sozialpolitische Relevanz, S. 173-194
Ein Weg, auf dem der Nachhaltigkeitsgedanke verwirklicht werden soll, ist das Vorsorgeprinzip. Es verlangt einen vorausschauenden Schutz der Umweltgüter und die möglichst schonende Inanspruchnahme der natürlichen Ressourcen. Umweltbelastungen bzw. -schäden sollen so bereits im Voraus vermieden oder weitestgehend verringert werden. In Bezug auf die Frage nach Reziprozität werden hier die Verantwortung der heute lebenden Menschen gegenüber den kommenden Generationen sowie die Gerechtigkeit zwischen den Generationen betont. Inwieweit allerdings das Vorsorgeprinzip geeignet ist, einen Beitrag zu Gerechtigkeit und Reziprozität zu leisten, und inwieweit dies in der Umweltpolitik auch faktisch geleistet wird, ist Thema des Aufsatzes. Der erste Schritt liefert zunächst eine Annäherung an das Verhältnis von (intergenerationaler) Gerechtigkeit und Reziprozität. Im Anschluss werden die prinzipiellen Potenziale und Probleme des Vorsorgeprinzips hinsichtlich seines Beitrags zu beiden Zielen diskutiert. Die grundsätzliche Schwierigkeit eines in die Zukunft gerichteten politischen Prinzips besteht darin, dass die Bezugnahme auf zukünftige Generationen notwendig hypothetisch bleiben muss und dass ein Mangel an Wissen und Gewissheit über die kommenden ökologischen Gefährdungen alle Entscheidungen unter das Vorzeichen von Unsicherheit stellt. Im dritten Schritt wird deshalb die Frage verfolgt, wie ein solches Vorsorgedenken praktisch in der Umweltpolitik institutionalisiert werden kann. Die vergleichende Analyse der Ausdeutung und Umsetzung des Vorsorgeprinzips in der Umweltpolitik zweier Länder, Deutschland und Großbritannien, gibt Aufschluss über die Voraussetzungen einer erfolgreichen Vorsorgepolitik. Hieraus lässt sich abschließend die Frage beantworten, in welcher Weise damit faktisch zu einem Reziprozitätsverhältnis zwischen den Generationen beigetragen wird. (ICG2)
In: Gesellschaftspolitik und Staatstätigkeit 28
World Affairs Online
In: Environmental politics, Band 15, Heft 4, S. 694-695
ISSN: 0964-4016
In: Environmental politics, Band 12, Heft 3, S. 169-170
ISSN: 0964-4016
In: Environmental politics, Band 11, Heft 3, S. 185-186
ISSN: 0964-4016
In: Environmental politics, Band 11, Heft 4, S. 141-142
ISSN: 0964-4016
In: Sozialmodell Europa, S. 233-256
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen, Band 71, Heft 5, S. 221-225
ISSN: 0042-384X
World Affairs Online
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen : German review on the United Nations, Band 71, Heft 5, S. 221-225
ISSN: 2366-6773
In: Politics and governance, Band 9, Heft 1, S. 96-107
ISSN: 2183-2463
The adoption of the UN 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs) represents a milestone in international sustainability politics. The broad and ambitious agenda calls for a reconsideration of established principles and practices of sustainability governance. This article examines how the 2030 Agenda changes the notion of policy integration, which represents a fundamental principle of sustainability governance. In general, policy integration denotes forms of cross-cutting policymaking to address the complexity of real-world problems. In the context of the sustainability discourse, the concept has long been interpreted as environmental policy integration, referring to the integration of environmental concerns into other sectoral policies. Based on a review of the current SDG literature, we examine whether and how this interpretation has changed. In so doing, the reasons (why?), objects (what?) and modes (how?) of policy integration in the context of the 2030 Agenda are specified. The analysis reveals that the 2030 Agenda promotes a comprehensive, reciprocal, and complex form of goal integration which differs markedly from environmental policy integration. This novel understanding of policy integration for sustainable development calls for future research on its impact and relevance in political practice.
The adoption of the UN 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs) represents a milestone in international sustainability politics. The broad and ambitious agenda calls for a reconsideration of established principles and practices of sustainability governance. This article examines how the 2030 Agenda changes the notion of policy integration, which represents a fundamental principle of sustainability governance. In general, policy integration denotes forms of cross-cutting policymaking to address the complexity of real-world problems. In the context of the sustainability discourse, the concept has long been interpreted as environmental policy integration, referring to the integration of environmental concerns into other sectoral policies. Based on a review of the current SDG literature, we examine whether and how this interpretation has changed. In so doing, the reasons (why?), objects (what?) and modes (how?) of policy integration in the context of the 2030 Agenda are specified. The analysis reveals that the 2030 Agenda promotes a comprehensive, reciprocal, and complex form of goal integration which differs markedly from environmental policy integration. This novel understanding of policy integration for sustainable development calls for future research on its impact and relevance in political practice.
BASE
In: Politics and governance, Band 7, Heft 4, S. 105-118
ISSN: 2183-2463
The current food system, characterised by considerable concentrations of economic and political power, is widely regarded as undemocratic and in many respects unsustainable in its outcomes. To address the democratic deficits in the food system, empowerment has become a central claim and point of reference for actors seeking to transform the system. In fact, numerous venues and practices have emerged in recent years to develop people's capacities to engage with food issues. These range from local food initiatives and health-food movements to food policy councils and government education policies. This article takes a closer look at the theory and practice of democratic empowerment in the food system. It explores whether and how different forms of food-related empowerment have the potential to improve the democratic quality of the food system. Based on a broad analytical understanding of empowerment that is combined with a notion of power-based complex democracy, it is argued that different forms of food-related empowerment promote the development of different types of power, which in turn are constitutive for different functions of the democratic process. From this perspective, the challenge of democratising the food system lies in linking different complementary empowerment practices into functioning configurations of complex democratic governance.