Der abwesende Lehrer: Georg Lukacs und die Anfänge marxistischer Literaturkritik und Germanistik in der SBZ und frühen DDR
In: Pankower Vorträge 9
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In: Pankower Vorträge 9
Russland stellt durch seine imperialen Ambitionen die größte und dringendste Bedrohung für die NATO-Staaten dar. Nach dem Ende der intensiven Kämpfe in der Ukraine wird Moskau sechs bis zehn Jahre benötigen, um seine Streitkräfte wieder aufzubauen. Innerhalb dieser Frist müssen Deutschland und die NATO ihre Streitkräfte zur Abschreckung und notfalls zum Kampf gegen Russland befähigen. Nur so können sie das Risiko für einen nächsten Krieg in Europa reduzieren. Einzig die eigene Fähigkeit zur Abschreckung und Verteidigung können Deutschland und die NATO zuverlässig beeinflussen - nicht, ob Russland einen weiteren Krieg führen will und die militärischen Fähigkeiten dafür aufbaut. Die Zeit, die Russland für die Rekonstitution seiner Armee braucht, sollte das Tempo der NATO bestimmen. In spätestens zehn, besser in sechs Jahren, muss sie einen russischen Angriff abwehren können. Eine Strategie, die auf frühestmögliche Abschreckung setzt, vermindert die Kriegsgefahr am ehesten. Mit jeder Alternative steigt das Risiko. Die NATO steht daher unter immensem Zeitdruck, ihre Verteidigungsfähigkeit zu verbessern. Deutschland muss einen Quantensprung wagen: Die Bundesregierung muss binnen kürzester Frist die Bundeswehr personell stärken, die Rüstungsproduktion ausweiten und die Resilienz verbessern. Voraussetzung dafür ist ein Mentalitätswechsel in der Gesellschaft.
Der "Blaue Pazifik" ist eine riesige Region im Südpazifik, die sich über 30 Millionen Quadratkilometer erstreckt und 14 Nationen umfasst. Insgesamt drei Millionen Einwohner leben auf Tausenden von Inseln, die akut vom Klimawandel bedroht sind - eine Herausforderung, die durch die geopolitische Konkurrenz der Großmächte noch erschwert wird. Die Europäische Union kann dieser Region durch den Aufbau von Kapazitäten zur Klimaanpassung, zur Verbesserung der maritimen Sicherheit und zur engeren regionalen Zusammenarbeit helfen. Dies deckt sich mit europäischen strategischen Interessen, zu denen auch gehört, sich als vertrauenswürdige auswärtige Macht zu etablieren.
In: Eine digitale Grand Strategy für Deutschland: Digitale Technologien, wirtschaftliche Wettbewerbsfähigkeit und nationale Sicherheit in Zeiten geopolitischen Wandels
Als eine der weltweit am stärksten globalisierten Volkswirtschaften steht Deutschland vor der Herausforderung, sich in einem umkämpften internationalen Marktumfeld zu positionieren, das geprägt ist von aggressiven Subventionsstrategien sowie einem globalen Wettlauf um die Kontrolle von Schlüsseltechnologien wie hochentwickelten Chips und fragilen Lieferketten für kritische Komponenten. Hinzu kommen die aufgrund des russischen Angriffskriegs gegen die Ukraine gestiegenen Energiepreise, die die deutsche Industrie zusätzlich belasten. Zugleich durchläuft Deutschlands Industriewirtschaft einen grundlegenden Wandel von hochpräziser Fertigung zu systembasierten industriellen Produkten. Im Zuge dieses Wandels wird der Zugang zu digitalen Spitzentechnologien zu einer wichtigen Grundlage für die künftige industrielle Wettbewerbsfähigkeit des Landes. Dennoch tut sich Deutschland schwer damit, in schnell wachsenden Märkten wie denen für Cloud- und Edge-Infrastrukturen Wert zu schöpfen. Außerdem ist das Land Risiken ausgesetzt, die sich aus seiner Exposition gegenüber nicht vertrauenswürdigen Technologieanbietern sowie möglichen geopolitischen Spannungen in fragilen Hardware-Lieferketten ergeben.
Crises cannot be predicted. But that is no excuse for being unprepared. By evaluating how previous crises were handled, governments can improve future crisis management and give it strategic footing. This paper presents reforms based on past experience, and it shows how they might fit into Germany's planned National Security Strategy (NSS). As such, it rethinks the relationship between crisis response and strategy.
In: Eine digitale Grand Strategy für Deutschland: Digitale Technologien, wirtschaftliche Wettbewerbsfähigkeit und nationale Sicherheit in Zeiten geopolitischen Wandels
Die Verschmelzung technologischer, geopolitischer und ideologischer Ambitionen befördert Spannungen in Internet Governance-Diskursen, Cyberdiplomatie, technischer Standardsetzung und der globalen Konnektivitätsinfrastruktur. Die Bundesregierung hat die Unterstützung einer globalen, offenen und sicheren digitalen Vernetzung zu einem wichtigen Bestandteil ihrer Außenpolitik erklärt. Sie hat jedoch bisher die Ausarbeitung einer entsprechenden internationalen Technologieagenda noch nicht zu einer strategischen Priorität gemacht. Um eine globale Technologieordnung zu schaffen, die die Interessen Deutschlands als Hightech-Vorreiter, globalisierte Volkswirtschaft und liberale Demokratie widerspiegelt, sollte sich die Bundesregierung darauf konzentrieren, Synergien mit der internationalen Digitalpolitik der EU auszuschöpfen, die Kooperation mit gleichgesinnten Partnern zu stärken und sich mit dem Globalen Süden für eine in-klusive und demokratische globale digitale Agenda einzusetzen.
The ECB has been forced - in part by the COVID-19 crisis - to review its bilateral arrangements with foreign central banks. But the recent changes made by the ECB fall short of the European Commission's ambitions to boost the international role of the euro. We suggest the ECB should put in place an alternative three-pillar framework to improve the international role of the ECB and cement its pivotal role in the international financial system.
In: Wirtschaftswissenschaftliche Nachhaltigkeitsforschung Band 20
In: Wirtschaftswissenschaftliche Nachhaltigkeitsforschung Band 19
In: DGAP kompakt, Volume 24
Deutschland unterstützt das EU-Ziel von größerer strategischer Autonomie. Neben militärischen Fähigkeiten braucht dies eine rüstungstechnologische und -industrielle Basis. Besonders wichtig sind dabei schwere Transporthelikopter. Knapp ein Drittel davon stellt Deutschland in Europa. Nun sollen neue Großgeräte angeschafft werden, doch nur die USA sind fähig, sie zu produzieren. Deutschland muss daher bei der Beschaffung politische, militärische und industrielle Interessen in Einklang bringen.
In: DGAP kompakt, Volume 3
Nachdem das türkische Parlament im Januar 2017 dem AKP-Entwurf zur Verfassungsänderung zustimmte, schreitet die politische Umgestaltung der Türkei zum autokratischen Präsidialsystem weiter voran. Der Reformvorschlag sieht eine drastische Verschiebung der Machtverhältnisse und exekutiven Befugnisse zugunsten des Staatspräsidenten vor. Selbst ohne die notwendige Zustimmung im Referendum am 16. April würde die Einführung des Präsidialsystems Recep Tayyip Erdoğans oberste Priorität bleiben. Die damit verbundene weitere Entfernung der Türkei von europäischen Werten und Normen würde die bereits stark belasteten Beziehungen zur EU noch stärker strapazieren. Trotz ihrer beschränkten Einflussmöglichkeiten kann die EU zumindest Anreize schaffen, um das Ausmaß der autokratischen Ausprägung des türkischen Regierungssystems etwas einzudämmen: Die Union bleibt der wichtigste Handelspartner der Türkei; an die Modernisierung der Zollunion ließen sich klare politische Konditionen knüpfen. Zudem könnte eine mögliche Lösung des Zypernkonflikts neue Kanäle zwischen der EU und Türkei öffnen.
In: DGAP-Analyse, Volume 9
Youth unemployment rates in Spain are considerably higher than the European average. Moreover, those young people who do have jobs generally work under extremely unstable conditions on temporary contracts. Most of these temporary contracts are "involuntary" - workers would prefer to find permanent jobs but are unable to do so. The consequences of this job insecurity in Spain are dramatic. Across the educational spectrum, young workers are at greater risk of remaining unemployed, getting stuck in temporary contracts for long periods of time, experiencing wage penalties, or being over-qualified for their jobs. The crisis has increased the overall risk of long-term poverty and social exclusion, particularly for youth with migrant backgrounds and those who are not in education, employment, or training. The paper concludes by outlining the three most urgent objectives for the Spanish labor market today: bridging the gap between education and work; developing active labor market policies; and reducing labor market segmentation between workers with temporary and permanent contracts and between "insiders" and "outsiders".
In: DGAPaktuell, Volume 7
"For the time being, the current financial crisis has halted the Russian economic boom. The government is
compelled to invest $ 100 billion for the bail-out of the banking system, money that comes from the Kremlin's
foreign-currency reserves totalling $ 600 billion. Currently, capital outflow exceeds the inflow. Having financed
their acquisitions with Western money, Russian oligarchs feel the pain too, as credits, due to the liquidity crisis,
are not granted anymore. The reform and modernization programme, proposed by Russian president Medvedev
earlier this year seems to have been postponed. The state appears to be gaining ground again. If the global price
of oil continues to fall, Moscow will not be able to implement the ambitious budget set for 2009. As yet, however,
it is too early to issue an obituary to Russia's economy. Speaking at the 'Russia Breakfast' on the implications
of the financial crisis for Russian energy policy, Tatiana Mitrova, head of the Centre for International
Energy Market Studies at the Energy Research Institute of the Russian Academy of Sciences emphasized
that the current condition represents a serious test case for the Russian economic system." (author's abstract)
In: Jurnal Kinabalu, p. 111
ISSN: 2600-867X
Makalah ini memberi tumpuan kepada usaha memikir ulang kepentingan politik pembangunan di kawasan P.169 Kota Belud menjelang tibanya Pilihan Raya Umum ke-14 kelak. Tema politik pembangunan dipilih kerana ia merupakan aspek penting dalam kemajuan sosioekonomi sesebuah kawasan khususnya bagi kawasan Kota Belud yang masih memerlukan pembangunan fizikal. Wujud tafsiran yang beragam dalam kalangan saintis sosial tentang definisi politik pembangunan namun kesatuan makna yang tidak mutlak berhubung tafsiran politik pembangunan, ialah suatu jenis perubahan yang berlangsung melalui para individu dan kelompok dalam sesebuah masyarakat menerusi suatu gerak kuasa untuk mencetuskan pembaikan dari segi kuantitatif dan kualitatif mengikut keadaan tertentu bagi kehidupan sosial. Keadaan sosiallah menjadi pemangkin kepada pembangunan untuk berlaku mengikut tahap literasi yang semakin celik dari masa ke masa. Jika diimbas dari segi geografi negeri Sabah, masih terdapat kawasan bandar kecil mahupun pedalaman yang memerlukan usaha pembangunan yang lebih jitu dari pihak pemerintah. Dalam Pilihan Raya Umum ke-13, Barisan Nasional (BN) telah dinafikan majoriti 2/3 di Parlimen seperti PRU-12, namun diselamatkan oleh negeri Sabah selaku sebuah negeri di Malaysia Timur yang sering menjadi benteng kepada mereka untuk mempertahankan diri bagi kekal menerajui tampuk pemerintahan di Malaysia dengan sumbangan 22 kerusi daripada 25 kerusi yang ada. Sebanyak 1,000 borang soal selidik diedarkan di tiga Dewan Undangan Negeri (DUN), iaitu N.06 Tempasuk, N.07 Kadamaian dan N.08 Usukan, diikuti sesi Focus Group Discussion (FGD) dengan penduduk tempatan yang mempunyai kearifan tentang senario politik di Kota Belud. Dapatan kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa sebelum parlimen dibubarkan pada 7 April 2018, isu pembangunan menjadi penanda aras utama kepada pengundi untuk membuang undi terhadap calon yang bakal mewakili mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 kelak, selain daripada isu peningkatan kos sara hidup serta isu nasional yang lain. Makalah ini akan mengupas perihal kepuasan pengundi berkaitan politik pembangunan yang telah dijalankan menjelang PRU-14 kelak.
AbstractThis paper focuses on the effort of rethinking the importance of politics of development in the P.169 Kota Belud area, in anticipation of the upcoming GE-14. The theme of politics of development was chosen because of its importance in the socio-economic development of an area like Kota Belud which is struggling in its physical development. There exists a diverse interpretation among Social Scientists on the definition of politics of development. A non-absolute interpretation of politics of development is a type of change that was affected by individuals and groups in society through a certain force to trigger improvements in social life both quantitatively and qualitatively. It is social conditions that are a catalyst to development, dependent on an increasing level of literacy. Geographically scanning the state of Sabah it is apparent that there are still areas, both urban and rural, that require more solid development efforts from the ruler. Barisan Nasional (BN) was denied the two-thirds majority in Parliament at the GE-13, unlike during GE-12. Yet is was rescued by the Sabah State who secured 22 of the 25 seats available, and further proved its role as a key contributor to BN in defending their position as the ruling coalition party of Malaysia. A total of 1,000 questionnaires were distributed in the three State Legislative Assembly namely N.06 Tempasuk, N.07 Kadamaian and N.08 Usukan followed by Focus Group Discussions (FGD) with locals who have wisdom about the Kota Belud political scenario. The findings of the study show that prior to the dissolution of parliament on 7 April 2018, the issue of development was the main parameter for voters in anticipation of GE-14, alongside the issues of increasing costs of living and other national issues. This paper will discuss voter satisfaction with regards to the politics of development that has been carried out, in anticipation of GE-14.
Makalah ini memberi tumpuan kepada usaha memikir ulang kepentingan politik pembangunan di kawasan P.169 Kota Belud menjelang tibanya Pilihan Raya Umum ke-14 kelak. Tema politik pembangunan dipilih kerana ia merupakan aspek penting dalam kemajuan sosioekonomi sesebuah kawasan khususnya bagi kawasan Kota Belud yang masih memerlukan pembangunan fizikal. Wujud tafsiran yang beragam dalam kalangan saintis sosial tentang definisi politik pembangunan namun kesatuan makna yang tidak mutlak berhubung tafsiran politik pembangunan, ialah suatu jenis perubahan yang berlangsung melalui para individu dan kelompok dalam sesebuah masyarakat menerusi suatu gerak kuasa untuk mencetuskan pembaikan dari segi kuantitatif dan kualitatif mengikut keadaan tertentu bagi kehidupan sosial. Keadaan sosiallah menjadi pemangkin kepada pembangunan untuk berlaku mengikut tahap literasi yang semakin celik dari masa ke masa. Jika diimbas dari segi geografi negeri Sabah, masih terdapat kawasan bandar kecil mahupun pedalaman yang memerlukan usaha pembangunan yang lebih jitu dari pihak pemerintah. Dalam Pilihan Raya Umum ke-13, Barisan Nasional (BN) telah dinafikan majoriti 2/3 di Parlimen seperti PRU-12, namun diselamatkan oleh negeri Sabah selaku sebuah negeri di Malaysia Timur yang sering menjadi benteng kepada mereka untuk mempertahankan diri bagi kekal menerajui tampuk pemerintahan di Malaysia dengan sumbangan 22 kerusi daripada 25 kerusi yang ada. Sebanyak 1,000 borang soal selidik diedarkan di tiga Dewan Undangan Negeri (DUN), iaitu N.06 Tempasuk, N.07 Kadamaian dan N.08 Usukan, diikuti sesi Focus Group Discussion (FGD) dengan penduduk tempatan yang mempunyai kearifan tentang senario politik di Kota Belud. Dapatan kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa sebelum parlimen dibubarkan pada 7 April 2018, isu pembangunan menjadi penanda aras utama kepada pengundi untuk membuang undi terhadap calon yang bakal mewakili mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 kelak, selain daripada isu peningkatan kos sara hidup serta isu nasional yang lain. Makalah ini akan mengupas perihal kepuasan pengundi berkaitan politik pembangunan yang telah dijalankan menjelang PRU-14 kelak. AbstractThis paper focuses on the effort of rethinking the importance of politics of development in the P.169 Kota Belud area, in anticipation of the upcoming GE-14. The theme of politics of development was chosen because of its importance in the socio-economic development of an area like Kota Belud which is struggling in its physical development. There exists a diverse interpretation among Social Scientists on the definition of politics of development. A non-absolute interpretation of politics of development is a type of change that was affected by individuals and groups in society through a certain force to trigger improvements in social life both quantitatively and qualitatively. It is social conditions that are a catalyst to development, dependent on an increasing level of literacy. Geographically scanning the state of Sabah it is apparent that there are still areas, both urban and rural, that require more solid development efforts from the ruler. Barisan Nasional (BN) was denied the two-thirds majority in Parliament at the GE-13, unlike during GE-12. Yet is was rescued by the Sabah State who secured 22 of the 25 seats available, and further proved its role as a key contributor to BN in defending their position as the ruling coalition party of Malaysia. A total of 1,000 questionnaires were distributed in the three State Legislative Assembly namely N.06 Tempasuk, N.07 Kadamaian and N.08 Usukan followed by Focus Group Discussions (FGD) with locals who have wisdom about the Kota Belud political scenario. The findings of the study show that prior to the dissolution of parliament on 7 April 2018, the issue of development was the main parameter for voters in anticipation of GE-14, alongside the issues of increasing costs of living and other national issues. This paper will discuss voter satisfaction with regards to the politics of development that has been carried out, in anticipation of GE-14.
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