The politics of nuclear non-proliferation: a pragmatist framework for analysis
In: CSS studies in security and international relations
30 results
Sort by:
In: CSS studies in security and international relations
In: CSS Studies in Security and International Relations
This book examines the puzzle of why some states acquire nuclear weapons, whereas others refrain from trying to do so - or even renounce them. Based on the predominant theoretical thinking in International Relations it is often assumed that nuclear proliferation is inevitable, given the anarchic nature of the international system. Proliferation is thus often explained by vague references to states' insecurity in an anarchic environment. Yet, elusive generalisations and grand, abstract theories inhibit a more profound and detailed knowledge of the very political processes that lead tow.
The chapter seeks to demonstrate how governing and managing the uncertain future has become an increasingly important reference point in individual and global public health. It is argued that both domains – while building upon different methodologies and tools – are driven by a growing 'anticipative medicalization': they are shaped by attempts to implement comprehensive and all-encompassing networks of diagnostics and disease surveillance that allow fewer and fewer risks to our wellbeing – from defective genes to newly emerging pathogens – to go unnoticed. This development has largely been enabled by the unprecedented progress in digital health technologies and artificial intelligence and by the accumulation of massive amounts of health-related data. Yet, while we currently witness an almost unfettered optimism in technological feasibility and the benefits of these advances, many fundamental ethical and political-regulatory questions remain unsolved. ; Dieses Kapitel versucht aufzuzeigen, wie das Managen und Lenken der ungewissen Zukunft zu einem immer wichtigeren Bezugspunkt im individuellen und globalen Gesundheitswesen geworden ist. Es wird argumentiert, dass beide Bereiche - obwohl sie auf unterschiedlichen Methoden und Instrumenten aufbauen - von einer wachsenden "antizipativen Medikalisierung" angetrieben werden: Sie sind geprägt von Versuchen, (all)umfassende Netzwerke der Diagnostik und Krankheitsüberwachung zu implementieren, die dafür sorgen, dass es für unser Wohlbefinden immer weniger unbemerkte Risiken - von defekten Genen bis hin zu neu auftretenden Krankheitserregern - gibt. Diese Entwicklung wurde weitgehend durch den beispiellosen Fortschritt in den digitalen Gesundheitstechnologien und der künstlichen Intelligenz sowie durch die Anhäufung massiver Mengen gesundheitsbezogener Daten ermöglicht. Doch während wir derzeit einen nahezu uneingeschränkten Optimismus in Bezug auf die technologische Machbarkeit und die Vorteile dieser Fortschritte erleben, bleiben viele grundlegende ethische und politisch-regulatorische Fragen ungelöst.
BASE
Mit der Zielvereinbarung zur Gesundheitsaussenpolitik (GAP) gehörte die Schweiz im Jahr 2006 zu den ersten Staaten weltweit, die Fragen der öffentlichen Gesundheit zu einem Thema der Aussenpolitik machten. 2012 wurde die Vereinbarung im Rahmen der schweizerischen Gesundheitsaussenpolitik erneuert und vertieft. Im kommenden Jahr wird der Bundesrat Bilanz ziehen und über eine Fortführung der Strategie entscheiden. Dieser Beitrag wirft einen Blick zurück auf bisher Erreichtes, identifiziert Spannungsfelder und skizziert Handlungsoptionen für die Zukunft. ; ISSN:1024-0608
BASE
In: Critical studies on security, Volume 4, Issue 1, p. 42-56
ISSN: 2162-4909
In: Rekonstruktive Methoden der Weltpolitikforschung: Anwendungsbeispiele und Entwicklungstendenzen, p. 31-58
"Der Beitrag hat seinen Ursprung in der im Oktober 2010 abgeschlossenen Dissertation zum Thema The Politics of Nuclear Non-Proliferation: A Pragmatist Framework for Analysis (Jasper 2014). Darin geht die Autorin der Frage nach, warum nur eine relativ geringe Anzahl von Staaten tatsächlich Atomwaffen akquirieren, während andere darauf verzichten beziehungsweise bereits begonnene Atomwaffenprogramme wieder aufgeben (die so genannte nukleare Umkehr oder ,reversal'). Zudem verfolgt die Arbeit das Ziel, einen Beitrag zur theoretischen Weiterentwicklung des Forschungsfeldes Proliferation innerhalb der Security Studies zu leisten, indem ein neuer theoretischer Analyserahmen entwickelt wird. Konkret untersuche ich in dem Forschungsprojekt dazu zwei Fälle ,nuklearer Umkehr': den Anfang und das Ende der militärischen Atomforschungsprogramme in der Schweiz (1950er und 1960er Jahre) sowie in Libyen (späte 1960er Jahre bis 2003). Die höchst unterschiedlichen politischen Systeme, Wirtschaftsdaten und kulturell-historischen Gegebenheiten sowie die zeitliche Differenz der untersuchten Entscheidung sorgen dafür, dass es sich bei der Auswahl um zwei maximal kontrastierende Fälle handelt (Bennett/Elman 2007). Damit soll gezeigt werden, dass eine neue - auf der Philosophie des Amerikanischen Pragmatismus basierende - theoretische Herangehensweise die traditionellen Paradigmen der Internationalen Beziehungen (IB) erweitern und auch in höchst ungleichen Fällen neue Erkenntnisse liefern kann." (Textauszug)
In: The nonproliferation review: program for nonproliferation studies, Volume 19, Issue 2, p. 267-292
ISSN: 1746-1766
In: The nonproliferation review: program for nonproliferation studies, Volume 19, Issue 2, p. 267-292
ISSN: 1073-6700
World Affairs Online
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Volume 15, Issue 2, p. 413-422
ISSN: 1424-7755
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Volume 15, Issue 2, p. 413-422
ISSN: 1424-7755
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Volume 15, Issue 2, p. 413-422
ISSN: 1424-7755
In: The journal of strategic studies, Volume 29, Issue 5, p. 942-944
ISSN: 0140-2390
In: European journal of international relations, Volume 23, Issue 2, p. 391-415
ISSN: 1460-3713
In recent years, the concept of identity has become central to International Relations theory. Opposing rational actor assumptions, constructivist and post-structuralist identity scholarship has argued that preferences and interests are tied to actors' identities, which, in turn, explain action. While we welcome the attempt to move beyond rationalist and materialist accounts of state action, we argue that identity scholarship conceptualizes identity in methodologically individualist and causal terms. However, understanding identity in this way hinders us from grasping how actors are situated and continually develop within complex networks of social interdependencies. We suggest an approach that draws on processual-relational thinking and figurational sociology, and that shifts analysis from searching for identity to analysing identification processes. Contrary to the notion that identities inform action, we argue that specific sets of identifications are temporarily and incompletely stabilized in decision-making, and do not precede or inform action. To this end, we develop a model for empirical research that makes agency in identification processes visible and apply it to Swiss foreign policy decision-making. We suggest that non-foundationalist research revisit and discuss how identity is conceptualized and used in research, lest it reproduce the pitfalls of rationalist and materialist approaches.
World Affairs Online
In: European journal of international relations, Volume 23, Issue 2, p. 391-415
ISSN: 1460-3713
In: Vorsicht Sicherheit! Legitimationsprobleme der Ordnung von Freiheit, p. 219-238