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From higher education to work: patterns of labor market entry in Germany and the US
In: Arbeitspapiere 110
Schmerzerkrankungen immer noch stark von beruflicher Tätigkeit abhängig: Analysen zur gesundheitlichen Ungleichheit bei Erwerbstätigen
In: Informationsdienst soziale Indikatoren: ISI ; Sozialberichterstattung, gesellschaftliche Trends, aktuelle Informationen ; eine GESIS-Publikation, Heft 59, S. 7-12
ISSN: 2199-9082
Ein wichtiges Merkmal für die Gliederung moderner Gesellschaften ist der ausgeübte
Beruf, der die Zugehörigkeit zu einer sozialen Klasse bestimmt. Es ist hinlänglich bekannt, dass sich der Gesundheitszustand nach Klassenzugehörigkeit unterscheidet. In diesem Beitrag beschreiben wir, wie sich dieser Zusammenhang über die Zeit für junge Erwerbstätige verändert hat. Insbesondere beachten wir dabei die Rolle von Belastungen aus der ausgeübten Berufstätigkeit für die soziale Ungleichheit hinsichtlich selbstberichteter körperlicher Beschwerden. Hierbei zeigt sich, dass die Unterschiede zumindest bei
berufsnahen Beschwerden weiterhin deutlich der Trennungslinie in manuelle und nichtmanuelle Berufe folgen, wie sie in sozialen Klassenschemata abgebildet wird, nicht aber
in vielen anderen Maßen für die soziale Position. Zudem bleibt die Ungleichheit entlang
dieser Trennlinie über den Zeitraum von 1999 bis 2012 verhältnismäßig konstant.
Arbeitsstressoren können zwar die Ungleichheit gut erklären, weit weniger allerdings den Anstieg der Beschwerden über die Zeit, und sie tragen nicht systematisch zu einer
Veränderung der sozialen Ungleichheit über die Zeit bei.
EMI in Germany: Qualitative Differentiation in a Tracked Education System
In: American behavioral scientist: ABS, Band 61, Heft 1, S. 74-93
ISSN: 1552-3381
This article discusses effectively maintained inequality considering two different examples from the Germany education system: secondary school attainment and enrolment in highly ranked universities among freshmen. In our analyses of secondary school attainment, we investigate whether considering differentiation in upper secondary education leads to other conclusions than restricting the analyses to the conventional distinction between the traditional degree levels. In our analyses of university choice, we investigate whether the introduction of university ranking lists has created a new qualitative dimension of inequality in the German higher education system.
EMI in Germany
In: American behavioral scientist: ABS, Band 61, Heft 1, S. 74-93
ISSN: 0002-7642
Class Origin and Young Adults' Re-Enrollment
In: Research in social stratification and mobility, Band 29, Heft 4, S. 415-426
ISSN: 0276-5624
This paper examines re-enrollment decisions taken by adults who have previously participated in the labor market in the US. We investigate the influence of social origin on re-enrollment and test hypotheses based on the "status reproduction" argument. We find that young adults from the lower classes re-enroll less often than those from the upper classes and that these differences can be attributed to a large extend to different ability or performance. Beyond the effects of social origin as such, we also scrutinize the effects of the child's class position relative to family status as a more direct implication of the "status reproduction" argument. Our analyses reveal that once young adults from higher status positions have reached their parents' class, re-enrollment is somewhat less likely to occur. However, this effect of the child's relative class to the parents' is rather weak.
Soziale Selektivität beim Hochschulzugang – Veränderungen der Zugangssequenzen zur Hochschule im Kohortenvergleich
In: Vom Kindergarten bis zur Hochschule, S. 285-312
Educational Family Background and the Realization of Educational Career Intentions - the Participation of German Upper Secondary Graduates in Higher Education over Time
In: Higher education : the international journal of higher education and educational planning, Band 66, Heft 2, S. 189-202
In this article, we evaluate the impact of social origin on the realisation of educational intentions at the time of becoming eligible for higher education in Germany. In general, we find high persistence of intentions and actual attendance of higher education. However, effects of parental education on the changes of educational intentions increase the existing social inequality with regard to higher education at the time of leaving secondary school. The group which is affected most are those young adults planning to study after vocational training—while the gap between different origin groups does not widen much during other stop-outs from education. This can be explained only partly by previous educational performance. The findings suggest that estimates of educational inequality are attenuated when entry into higher education is approximated by educational intentions of young adults.
Social Inequalities in Student Employment and the Local Labour Market
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 72, Heft 1, S. 55-80
ISSN: 1861-891X
AbstractThis article examines class-specific employment patterns among students in Germany, taking into account how different local labour market conditions affect the quantity and quality of jobs available to students. We argue that the availability of jobs affects social inequalities in student employment. In particular, we expect a stronger correlation between, on the one hand, the rate and quality of student employment and, on the other hand, students' socioeconomic background in towns with a large pool of student labour, due to more competition for (good) jobs. Analysing data from German student surveys, we find that employment rates do not differ by social class background, but there are differences in the quality of their employment in terms of the fit between the job and the field of study. While we find that local labour market conditions affect student employment at a general level, in contrast to our expectation, tighter labour market conditions seem to involve little or no disadvantage for students from less privileged social backgrounds.
Soziale Selektivität beim Hochschulzugang: Veränderungen der Zugangssequenzen zur Hochschule im Kohortenvergleich
In: Vom Kindergarten bis zur Hochschule: die Generierung von ethnischen und sozialen Disparitäten in der Bildungsbiographie, S. 285-312
Die Autoren untersuchen in ihrer Studie, wie sich die Struktur der Wege zur Hochschule über die Zeit verändert hat. Davon ausgehend, dass im Zuge der Bildungsexpansion nicht nur der Anteil der Abiturienten zugenommen hat, sondern auch zunehmend unterschiedliche Ziele und Motive dem Erwerb des Abiturs zu Grunde liegen, vermuten die Autoren eine Ausdifferenzierung der Bildungswege. Zudem analysieren sie die Frage, wie sich soziale Ungleichheiten in den Übergangsmustern zur Hochschule im Zeitverlauf entwickelt haben. Mit den Daten der (west-) deutschen Lebensverlaufsstudie des Max-Planck-Instituts für Bildungsforschung betrachten sie Hochschulzugangsberechtigte verschiedener Geburtskohorten zwischen 1955 und 1971 daraufhin, wie stark ihr Bildungsweg von der Standardsequenz "Grundschule - Gymnasium - Studium" abweicht. Mittels Sequenzanalysen vergleichen sie dabei alle Bildungsmuster mit dieser Standardsequenz und untersuchen, wie sich Kohorten und soziale Herkunftsgruppen in Bezug auf ihre Ähnlichkeit mit dieser Standardsequenz unterscheiden. Die Ergebnisse zeigen keinen eindeutigen Trend, weder zu einer größeren Ähnlichkeit, noch zu einer zunehmenden Abweichung von der Standardsequenz "Grundschule - Gymnasium - Studium". Zwischen verschiedenen sozialen Herkunftsgruppen können jedoch deutliche Unterschiede in den Mustern festgestellt werden: Kinder oberer Klassen weisen z. B. eine größere Ähnlichkeit zur Standardsequenz auf als Kinder anderer Klassen. (ICI2)
Forschungsdatenzentrum "German Microdata Lab": Service für amtliche Mikrodaten ; Jahresbericht 2014
In: GESIS Papers, Band 2015/08
Der Bericht dokumentiert die Arbeiten des German Microdata Lab für das Jahr 2014. Das German Microdata Lab ist eine Serviceeinrichtung für die Sozialforschung und vertritt deren Interessen gegenüber der amtlichen Statistik. Das GML ist damit unabhängig von Statistischen Ämtern und anderen Datenproduzenten und wirkt als Vermittlungsstelle zwischen empirischer Sozialforschung und amtlicher Statistik.
Forschungsdatenzentrum "German Microdata Lab": Service für amtliche Mikrodaten ; Jahresbericht 2013
In: GESIS-Technical Reports, Band 2014/04
Der Bericht dokumentiert die Arbeiten des German Microdata Lab für das Jahr 2013. Das German
Microdata Lab ist eine Serviceeinrichtung für die Sozialforschung und vertritt deren Interessen gegenüber
der amtlichen Statistik. Das GML ist damit unabhängig von Statistischen Ämtern und anderen
Datenproduzenten und wirkt als Vermittlungsstelle zwischen empirischer Sozialforschung und amtlicher
Statistik.
Validating the ESeC-scheme as operationalization of social class: the case of Germany
In: Arbeitspapiere 119