Warschau gegen Moskau: prometheistische Aktivitäten zwischen Polen, Frankreich und der Türkei 1918-1939
In: Quellen und Studien zur Geschichte des östlichen Europa Band 95
59 Ergebnisse
Sortierung:
In: Quellen und Studien zur Geschichte des östlichen Europa Band 95
In: Veröffentlichungen des Instituts für Europäische Geschichte Mainz Beihefte - Band 090
Seit Beginn der Neuzeit expandierte das Moskauer Fürstentum gen Westen und Süden. Zu Zeiten der Romanov-Dynastie umfasste Russland weite Gebiete mit überwiegend nichtrussischer und konfessionell heterogener Bevölkerung. Nach den Teilungen Polens sowie der Eroberung des Kaukasus und Zentralasiens im 18./19. Jahrhundert erhielt das Zarenreich Kontrolle über weitere alte Kulturräume, die es im Zuge der Kolonialisierung ab Mitte des 19. Jahrhunderts zu assimilieren versuchte. Diese Versuche erfolgten nicht zuletzt mittels der Sprachpolitik: Polnisch, Ukrainisch und Litauisch wurden verboten, das Russische sollte im Bildungs- und Behördenwesen im gesamten Imperium dominieren.
Seit Beginn der Neuzeit expandierte das Moskauer Fürstentum gen Westen und Süden. Zu Zeiten der Romanov-Dynastie umfasste Russland weite Gebiete mit überwiegend nichtrussischer und konfessionell heterogener Bevölkerung. Nach den Teilungen Polens sowie der Eroberung des Kaukasus und Zentralasiens im 18./19. Jahrhundert erhielt das Zarenreich Kontrolle über weitere alte Kulturräume, die es im Zuge der Kolonialisierung ab Mitte des 19. Jahrhunderts zu assimilieren versuchte. Diese Versuche erfolgten nicht zuletzt mittels der Sprachpolitik: Polnisch, Ukrainisch und Litauisch wurden verboten, das Russische sollte im Bildungs- und Behördenwesen im gesamten Imperium dominieren.
In: Iranian studies, Band 55, Heft 1, S. 37-59
ISSN: 1475-4819
Azerbaijani national identity emerged in post-Persian Russian-ruled East Caucasia at the end of the nineteenth century, and was finally forged during the early Soviet period. After the fiasco of the short-lived independence period of 1918–20, Azerbaijan became Soviet. Soviet power then instrumentalized Azerbaijan for political and ideological penetration into Iran by galvanizing local separatist movements. Azerbaijani Iranology was shaped within Soviet oriental studies and put into service of Azerbaijani nation-building. Exiled Iranian communists found asylum in Baku, joined local research institutions, wrote the first Persian academic and school textbooks, and contributed to the translation of classic Persian poetry into Azerbaijani. Soviet Azerbaijani Iranologists were sent as translators to the Soviet missions to Iran and Afghanistan. After Azerbaijan regained independence in 1991, its Iranological infrastructure was represented by several departments at the National Academy of Sciences and the Iranian Studies Program at Baku State University. While the number of Persian classes at schools during the last three decades diminished, a new generation of post-Soviet Iranologists—those who studied in Iran—emerged. While Soviet Azerbaijani Iranologists never created a solid bilingual dictionary of Persian, several Persian–Azerbaijani and Azerbaijani–Persian dictionaries were published in the 2010s. Post-Soviet Azerbaijani Iranology is still trying to find its place within humanities in the transitional nation.
In: Zentralasien-Analysen, Heft 147, S. 2-5
ISSN: 1866-2110
Usbekistan ist mit mehr als 33 Millionen Einwohner:innen das bevölkerungsreichste Land Zentralasiens. Die postsowjetische Gegenwart des Landes ist durch die 25 Jahre lange, autoritäre Präsidentschaft von Ex-Präsident Islom Karimow geprägt. Karimows Nachfolger Schawkat Mirsijojew hat die Außenpolitik Usbekistans neu ausgerichtet, was auch der Entwicklung der iranisch-usbekischen Beziehungen neue Möglichkeiten eröffnete. Im Hinblick auf die Dynamik der Beziehungen zwischen Taschkent und Teheran können in der gegenwärtigen Gemengelage sowohl Konflikt- als auch Kooperationsfelder ausgemacht werden, deren Darstellung das Ziel dieses Beitrages ist.
Forschungsstelle Osteuropa
In: Zentralasien-Analysen, Heft 147, S. 2-5
Usbekistan ist mit mehr als 33 Millionen Einwohner:innen das bevölkerungsreichste Land Zentralasiens. Die postsowjetische Gegenwart des Landes ist durch die 25 Jahre lange, autoritäre Präsidentschaft von Ex-Präsident Islom Karimow geprägt. Karimows Nachfolger Schawkat Mirsijojew hat die Außenpolitik Usbekistans neu ausgerichtet, was auch der Entwicklung der iranisch-usbekischen Beziehungen neue Möglichkeiten eröffnete. Im Hinblick auf die Dynamik der Beziehungen zwischen Taschkent und Teheran können in der gegenwärtigen Gemengelage sowohl Konflikt- als auch Kooperationsfelder ausgemacht werden, deren Darstellung das Ziel dieses Beitrages ist.
Along with the Crimean Peninsula and the Romanian region of Dobrugea, Istanbul became an important center of Crimean Tatar culture and political activity from the end of the nineteenth and throughout the twentieth century. Crimean Tatar activists promoted the idea of Crimea's cultural and then political autonomy and protested against the mass deportation of the Crimean Tatar population by the Soviet authorities in 1944. Cafer Seydahmet, the brothers Ismail and Ibrahim Otar, Abdullah Zihni Soysal, Sabri Arikan, Yusuf Uralgiray and many others launched publicist and political campaigns for the promotion of the Crimean Tatar cause. The aim of this article is to analyse the numerous networks and interrelations between Crimean Tatar exiles with their compatriots and other Turkic and European intellectuals, orientalists and other scholars between Crimea, Constanta, Istanbul, Paris, Warsaw and other parts of the world. The study is based on the investigation of several Crimean Tatar emigrant archives in Istanbul, mainly the Otar-Collection (the archive of Ismail Otar), and the private collections of Bilge Otar and Kaan Öztürk. ; Along with the Crimean Peninsula and the Romanian region of Dobrugea, Istanbul became an important center of Crimean Tatar culture and political activity from the end of the nineteenth and throughout the twentieth century. Crimean Tatar activists promoted the idea of Crimea's cultural and then political autonomy and protested against the mass deportation of the Crimean Tatar population by the Soviet authorities in 1944. Cafer Seydahmet, the brothers Ismail and Ibrahim Otar, Abdullah Zihni Soysal, Sabri Arikan, Yusuf Uralgiray and many others launched publicist and political campaigns for the promotion of the Crimean Tatar cause. The aim of this article is to analyse the numerous networks and interrelations between Crimean Tatar exiles with their compatriots and other Turkic and European intellectuals, orientalists and other scholars between Crimea, Constanta, Istanbul, Paris, Warsaw and other parts of the world. The study is based on the investigation of several Crimean Tatar emigrant archives in Istanbul, mainly the Otar-Collection (the archive of Ismail Otar), and the private collections of Bilge Otar and Kaan Öztürk.
BASE
In: Osteuropa, Band 64, Heft 5, S. 311-322
In: Osteuropa, Band 64, Heft 5/6, S. 311-322
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 64, Heft 5-6
ISSN: 0030-6428
Turkey does not recognise Russia's annexation of Crimea. In particular, diaspora Crimean Tatar intellectuals, who play an important role in the Turkish public arena, advocate forthright criticism of Russia. Also, trade between Turkey and Ukraine has clearly grown in the past decade, and Ankara is ascribing greater importance to its immediate neighbours after the cooling of relations with the European Union. But because Turkey does not want to jeopardize its relations with Russia, Ankara's reaction so far has not been very harsh. Adapted from the source document.
In: Osteuropa, Band 62, Heft 5, S. 69-80
ISSN: 0030-6428
Die 2007 gegründete Stiftung Russkij mir ist offiziell für die Förderung der russischen Kultur im Ausland zuständig. Wie der Name "Russische Welt" schon andeutet, ist sie aber nur bedingt mit den Auslands-Kulturinstituten anderer Länder vergleichbar: Das Konzept des russkij mir geht auf die Slawophilen des 19. Jahrhunderts und die Bewegung der Eurasier zurück. Deren Ideen verbanden sich nach dem Ende der Sowjetunion mit anderen antiwestlichen Strömungen zu einem ideologischen Konglomerat, das heute offenbar die Basis der internationalen Kulturpolitik Russlands darstellt. Sie ist im Kern konservativ und neo-imperial. Insbesondere im postsowjetischen Raum verfolgt die Stiftung auch direkt politische Ziele. (Osteuropa (Berlin) / SWP)
World Affairs Online
In: Jahrbuch für historische Kommunismusforschung
ISSN: 0944-629X
In: Osteuropa, Band 61, Heft 11, S. 138
ISSN: 0030-6428
In: Jahrbuch für historische Kommunismusforschung
ISSN: 0944-629X
In: Osteuropa, Band 61, Heft 11, S. 137
ISSN: 0030-6428