Zauberinnen in der Stadt Horn (1554 - 1603): magische Kultur und Hexenverfolgung in der Frühen Neuzeit
In: Reihe Geschichte und Geschlechter 21
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In: Reihe Geschichte und Geschlechter 21
In: Wandel der Geschlechterbeziehungen zu Beginn der Neuzeit, p. 198-228
Die Hexenverfolgung der Frühen Neuzeit stellt ein entscheidendes Kapitel in der Sozialgeschichte von Frauen dar, denn es waren in erster Linie Frauen, die als schadenstiftende Teufelsanhängerinnen betrachtet und in Hexenprozessen angeklagt und verurteilt wurden. Vorgestellt werden die Ergebnisse einer Lokalstudie in der lippischen Kleinstadt Horn über die Hexenprozeßakten aus dem 16. Jahrhundert. "Zauberei" war ein typisches Frauendelikt, das Leben dieser "Hexen" bewegte sich zwischen den Polen von "Angst Erzeugen und Angst Haben, von Bedrohen und Bedroht Werden, von Macht und Ohnmacht". In einer von magischem Denken beherrschten Welt bot Zauberei Frauen oft dort eine Handlungsmöglichkeit gegenüber dem anderen wie dem eigenen Geschlecht, wenn die offiziellen rechtlichen Möglichkeiten für Frauen begrenzt waren: "Mittels Zauberei konnten frauenspezifische Benachteiligungen ausgeglichen werden - ob im Verständnis der Frauen selbst oder aus der Sicht der Umwelt." (psz)
In: Sozialwissenschaftliche Informationen: Sowi, Volume 25, Issue 1, p. 19-26
ISSN: 0932-3244
"Auf den ersten Blick scheinen 'Zauberer' und 'Pietisterey' verschiedene Themenbereiche und Handlungsräume zu sein. Dennoch lassen die intensive Strafverfolgung von Zauberei (besser bekannt als Hexenverfolgung) und die Bekämpfung von religiösen 'Sekten' in der Art der Diffamierung, Kriminalisierung und Verfolgung ähnliche Züge erkennen. Bezugspunkt für die Verfolgung beider ist die den Akteurinnen und Akteuren zugeschriebene magische Praxis. Profane wie religiöse Magie gehen von einer Welt unterschiedlicher Sphären und Kräfte aus, in der die Übergänge besonderer, eben magischer Fähigkeiten bedurften. Magisches Handeln bedeutete daher stets ein Durchbrechen bestehender Ordnungen, gerade weil es die Grenzen zu nicht beherrschbaren Sphären überschreitet. Darin lag ein Potential an Verunsicherung, das seinerseits wieder ordnungsstiftendes Handeln provozierte. Aus der Vielzahl möglicher vergleichender Perspektiven werden für diesen Beitrag (1) Konflikte mit dem sozialen Umfeld sowie (2) Beweggründe herrschaftlichen Handelns ausgewählt. Am Beispiel der in der Grafschaft Lippe verfolgten 'Zauberinnen' bzw. der unter dem Vorwurf der 'Pietisterey' verfolgten Radikalreligiösen in Wittgenstein und Laubach werden diese Phänomene vergleichend untersucht: Worin lag ihre Bedrohlichkeit? In welchen Bildern und Stereotypen fanden sie Ausdruck? Welche Erkenntnisse über ihre Rolle im frühmodernen Staat lassen sich gewinnen?" (Autorenreferat)
In: Frauen - Kultur - Geschichte 1
Emergingresearch points to large greenhouse gas mitigation opportunities for activities that are focused on the preservation and maintenance of ecosystems, also known as natural climate solutions (NCS). Despite large quantifications of the potential biophysical and carbon benefits of these activities, these estimates hold large uncertainties and few capture the socio-economic bounds. Furthermore, the uptake of NCS remains slow and information on the enabling factors needed for successful implementation, co-benefits, and trade-offs of these activities remain underrepresented at scale. As such, we present a systematic review that synthesizes and maps the bottom-up evidence on the contextual factors that influence the implementation of NCS in the peer-reviewed literature. Drawing from a large global collection of (primarily case study-based, N = 211) research, this study (1) clarifies the definition of NCS, including in the context of nature-based solutions and other ecosystem-based approaches to addressing climate change; (2) provides an overview of the current state of literature, including research trends, opportunities, gaps, and biases; and (3) critically reflects on factors that may affect implementation in different geographies. We find that the content of the reviewed studies overwhelmingly focuses on tropical regions and activities in forest landscapes. We observe that implementation of NCS rely, not on one factor, but a suite of interlinked enabling factors. Specifically, engagement of indigenous peoples and local communities, performance-based finance, and technical assistance are important drivers of NCS implementation. While the broad categories of factors mentioned in the literature are similar across regions, the combination of factors and how and for whom they are taken up remains heterogeneous globally, and even within countries. Thus our results highlight the need to better understand what trends may be generalizable to inform best practices in policy discussions and where more nuance may be needed for interpreting research findings and applying them outside of their study contexts. ; Elsa-Neumann-Scholarship of the State of Berlin ; RESTORE+ project (http://www.restoreplus.org/), part of the International Climate Initiative, supported by the Federal Ministry for the Environment, Nature Conservation, and Nuclear Safety (BMU) on the basis of a decision adopted by the German Bundestag ; Peer Reviewed
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In: ENVSCI-D-22-01440
SSRN
Social cohesion plays a key role in processes of peacebuilding and sustainable development. Fostering social cohesion might present a potential to enhance the connection of natural resource management and peacebuilding and better functioning of sustainable land use systems. This contribution explores the nexus between social cohesion, natural resource management, and peacebuilding. We do so by (1) reviewing literature on the three concepts and (2) studying four different key action areas in the context of sustainable cocoa production for their potential to enhance social cohesion, namely (a) agroforestry; (b) cooperatives; (c) certification schemes; and (d) trade policies. Research is based on experience from cocoa production in two post-conflict countries, Côte d'Ivoire and Colombia. Our findings show that by fostering environmentally sustainable agricultural practices, these key action areas have a clear potential to foster social cohesion among cocoa producers and thus provide a valuable contribution to post-conflict peacebuilding in both countries. However, the actual effects strongly depend on a multitude of local factors which need to be carefully taken into consideration. Further, the focus in implementation of some of these approaches tends to be on increasing agricultural productivity and not directly on fostering cocoa farmers' wellbeing and societal relations, and hence a shift toward social objectives is needed in order to strengthen these approaches as a part of overall peacebuilding strategies.
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